شهرداری ها سیستم یکپارچه شارژ خودرو را به رسمیت نمی شناسند / هزینه خودرو باید در شهر محل سکونت پرداخت شود

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصر اترک از بجنورد، پرداخت عوارض یکی از راه های تامین درآمد شهرداری برای اداره و عمران شهر است، به عبارت دیگر شهروندان موظفند متناسب با برخورداری از امکانات شهری و استفاده از فضاهای شهری، به شهرداری ها عوارض پرداخت کنند. کسانی که دارای واحدهای مسکونی تجاری یا خودرویی هستند، سالانه قبوض مالیاتی شورا را دریافت می کنند.

شهرداری ها در کشور تابع ضوابط و مقررات قانونی هستند و از آنجایی که شهرداری ها موسسات خصوصی و غیرانتفاعی محسوب می شوند، هزینه خدماتی که به شهروندان ارائه می دهند باید براساس تعرفه ها و قوانین مصوب و پارامترهای تعیین شده برای اشخاص حقیقی و حقوقی باشد. همان شهر شهر را دریافت و مدیریت می کنند و این هزینه ها از طریق اخذ عوارض و قیمت خدمات شهری تامین می شود.

متأسفانه مشکل پرداخت هزینه خودرو هنگام تعویض پلاک به معضلی برای شهروندان تبدیل شده است که طی سالیان متمادی همچنان شکایات خود را به همراه داشته است.

یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد این است که عوارض خودروهای هر شهرداری مربوط به همان شهرداری است و معمولاً هر شهرداری سیستم جداگانه ای دارد که مستقل بوده و به دلیل عدم یکپارچگی مشکلاتی را برای خریداران و فروشندگان خودرو ایجاد می کند. علاوه بر این، گاهی برخی از شهرداری ها هزینه می پردازند اما خدماتی را در شهرهای دیگر نمی پذیرند و مشتریان را مجبور به پرداخت مجدد هزینه برای ارائه خدمات می کنند.


شهرداری های کشور از سامانه یکپارچه سازی عوارض استقبال نمی کنند

این در حالی است که طی سال های اخیر شهرداری ها و اتحادیه های مختلف سامانه ها و بسترهای مختلفی را برای تسهیل در امور مردم راه اندازی کرده اند که به دلیل عدم یکپارچگی، سامانه جدیدی از سال گذشته توسط اتحادیه های سازمان حمل و نقل کشور معرفی شد. توسط کشوری به نام سامانه سامی که مخفف عبارت «سامانه یکپارچه ملی عوارض» است راه اندازی شده است و خدمات مختلفی در زمینه عوارض جاده ای ارائه می کند.

امکان پرداخت الکترونیکی عوارض خودرو در سایت سامیه به نشانی saamie.ir وجود دارد و سایر رانندگان برای پرداخت هزینه خود نیازی به مراجعه به شهرداری ها یا سازمان حمل و نقل کشور ندارند.

این سامانه در حال حاضر در دسترس تمامی رانندگان کشور است و رانندگان می توانند برای استعلام عوارض خودرو و یا پرداخت آن وارد سایت سامی شده و از طریق این سامانه از خدمات شهری استفاده کنند.

قابل ذکر است که تاکنون تنها 10 درصد از شهرداری های کشور از این سامانه استفاده کرده اند و به دلیل عدم توجه به این سامانه یکپارچه همچنان مردم را با مشکل مواجه می کند.


چندین بار مجبور شدیم عوارض بپردازیم

محمدزاده یکی از شهروندان بجنرودی که برای پرداخت عوارض خودرو به پیشخوان دولت مراجعه کرده بود در گفتگو با خبرنگار عصرترک گفت: در شیروان عوارض خودرو را پرداخت کردم و چون سیستم وصل نیست و نمی توانم. برگه پرداختی را با من داشته باشید، مبلغی که چندین سال باید 1900000 تومان مالیات می پرداختم.

و ادامه داد: اگر این سامانه ملی است باید در هر نقطه ای که هزینه پرداخت می شود باشد تا مجبور به پرداخت چندین بار هزینه نباشیم.

رستمی یکی دیگر از شهروندان بجنوردی نیز افزود: متأسفانه در سال 98 در بجنورد عوارض پرداخت کرده بودم، اما چون کارت عوارض همراه نداشتم، کارتی به من دادند که از سال 84 به بعد باید عوارض را پرداخت کنم.


cfb2f7b3 28f8 4a73 9811 bfa162174c45 خبر خاکستری


سامانه پرداخت عوارض بجنورد به روز نمی شود

وی با بیان اینکه وقتی مخالفت کردم گفت: مسئول آن قسمت از پیشخوان گفت سیستمی که استفاده می کنند دو سال است که برای آنها نصب شده و کار می کند و اطلاعات سیستم قبلی به آنها منتقل نشده است. این سیستم به روز است و نیست.

رستمی گفت: با توجه به کوتاهی مسئولان در این حوزه چندین بار باید عوارض را پرداخت کنم در صورتی که در عصر ارتباطات نیازی به حضور در این مکان نبود و همه کارها باید به صورت مجازی انجام شود.

گلم نژاد یکی دیگر از شهروندان بجنوردی خاطرنشان کرد: سامانه ای که استفاده می کنند هیچ اطلاعات ثبت شده ای ندارد و زمانی که اطلاعاتی برای هر خودرویی وارد می شود زمان زیادی طول می کشد تا شهرداری آنها را تایید کند و وقت مراجعه کنندگان را تلف می کند. .


مالیات خودرو سالانه به شهرداری ها گزارش می شود

سید محمود سیامکی مدیر درآمد شهرداری بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصرترک در خصوص پرداخت عوارض جاده ای خودروها گفت: از ابتدای سال جاری غرفه ویژه پرداخت عوارض شهرداری در محل دایر شده است. پلاک های بجنوردی در حال تغییر است تا مردم بتوانند به راحتی شارژ خودروی خود را پرداخت کنند.

سیامکی گفت: ساعت کار این پیشخوان نیز 8 صبح تا 13:30 است.

وی ادامه داد: مالیات وسایل نقلیه بر اساس قیمت فروش کارخانه است که در 24 آذر هر سال از سوی وزارت دارایی به شهرداری ها اعلام می شود.

سیامکی افزود: قانون عوارض خودرو مالیات بر ارزش افزوده ای است که به تصویب مجلس می رسد و طبق قانون تبصره 6 ماده 42 مقرر شده است عوارض در گذشته یک هزارم قیمت کارخانه بوده است، اما اکنون قیمت 1.5 در هزار مثلا برای خودروی 200 میلیونی مالیات خودرو سالیانه 300 هزار تومان است.

مدیر درآمد شهرداری بجنورد تصریح کرد: همچنین در ماده 43 قانون عوارض وسایل نقلیه کلیه خودروها از جمله وانت های سواری باید 1.5 در هزار قیمت خودرو را پرداخت کنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین مقرر شده است که خودروهای بالای 10 سال و فرسوده 10 درصد اضافه بر هزینه های مقرر سالانه پرداخت کنند زیرا این خودروها در آلودگی هوا نقش دارند.


عوارض شهرداری برای هر شهر مختص آن است

سیامکی با اشاره به اینکه عوارض شهرداری هر شهر به آن شهر مرتبط است، گفت: سازمان همیاری شهرداری ها از سال گذشته سامانه ای را طراحی و پیاده سازی کرده است که در این سامانه، عوارض خودرو توسط هر شهرداری در همه شهرها اخذ می شود. بارگذاری شود تا مردم در هر نقطه از کشور بتوانند بدون مشکل به تاریخچه شارژ خودرو دسترسی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه این سامانه به دلیل مشکلات فنی با استقبال خوبی از سوی شهرداری ها مواجه نشد، گفت: پیش از این سامانه فعالی در شهرداری بجنورد وجود داشت که در دو سال گذشته تغییر کرده و اطلاعات در سامانه جدید بارگذاری می شود.


قیمت خودرو در تمام شهرهای کشور یکسان است

سیامکی با اشاره به اینکه سازمان حمل و نقل و پایانه ها تصمیم گرفته است اطلاعات سامانه قبلی را در سامانه جدید بارگذاری کند، گفت: بر اساس شکایات دریافتی از مردم، ظاهرا این اطلاعات به روز نشده است.

وی با بیان اینکه میزان عوارض خودرو در همه شهرهای کشور یکسان است، گفت: نکته قابل توجه این است که بسیاری از شهروندان تصور می کنند در شهرهای کوچکتر هزینه ها ارزان تر است به همین دلیل مانند حصار کشی به شهرداری ها پرداخت می کنند.

سیامکی در پایان افزود: از مردم می خواهیم عوارض هر شهر را در همان شهرداری پرداخت کنند تا برای خدمات شهری استفاده شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید