شهروندان برای کسب درآمد نیازی به نگه داشتن پول نقد ندارند/ بازار سهام همچنان امن ترین راه برای سرمایه گذاری است


ساعت: 12:48
تاریخ انتشار: 30.06.1401
کد خبر: 1898794

بهمن قدمی دمبی گفت: در بحث سرمایه گذاری به شهروندان توصیه می شود که وجه نقد نگهداری نکنند، ثانیاً سعی کنند پول و سرمایه خود را به فضای تولید منتقل کنند، بورس می تواند فضای اقتصادی خوبی داشته باشد، اما به شرطی که همراه باشد. دانش اقتصادی: وقتی کسی وارد بازار می شود، چه سهامی را بخرد و بفروشد، یا چه زمانی سهامش را بخرد یا بفروشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بهمن قدمی دمبی کارشناس مسائل اقتصادی و استاد دانشگاه در گفت و گو با جهانبین نیوز اظهار کرد: سرمایه گذاری در اقتصاد به معنای انجام یک فعالیت اقتصادی است که منجر به ایجاد ارزش افزوده می شود.


وی افزود: بنابراین سرمایه گذاری از دیدگاه من به عنوان یک معلم اقتصاد به این معناست که بتوانیم یک فرآیند تولیدی را دنبال کنیم، یعنی بتوانیم مقداری از پولی که تحت عنوان سرمایه داریم را وارد کسب و کاری کنیم که خروجی در اقتصاد و منجر به تولید کالا و خدمات می شود.


این کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه ادامه داد: اما وقتی فردی پول خود را برای خرید خانه، خودرو و … خرج می کند در واقع وارد فضای دلالی می شود یعنی فردی که وارد این بازارها می شود از نوسانات قیمت ها سوء استفاده می کند. و در واقع کالا یا خدمات جدیدی به اقتصاد ایران اضافه نکرده است.


قدمی تصریح کرد: بر اساس تعریف فوق بهترین حوزه برای سرمایه گذاری حوزه تولید است، یعنی اگر بتوانیم وجوه خود را وارد فضای سرمایه گذاری کنیم، هم خود سرمایه گذار سود می برد و هم شاخص های کلان اقتصادی بهبود می یابد. ،


وی خاطرنشان کرد: به طور کلی مردم در حوزه اقتصاد به سمت بازارهای دلالی مانند طلا، خودرو و … می روند، در اقتصاد ایران که نرخ تورم بالاست، نگهداری وجه نقد اسراف است و فرد کسانی که وجه نقد را به صورت نقد نگهداری می کنند، به دلیل تورم بالای سالانه متضرر می شوند.


این کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه افزود: به عنوان مثال اگر تورم در اقتصاد کشوری 30 درصد گزارش شود به این معناست که هر سال 30 درصد قدرت خرید نقدینگی کاهش می یابد.


دمبی بیان کرد: برای مثال دیگر فردی را که بر اساس تورم سالانه 30 درصد 10 میلیون تومان دارد در نظر بگیرید که اگر سال آینده 7 میلیون تومان داشته باشد، درست است که 10 میلیون تومان به صورت اسمی به همین میزان پول است. بیان قبلی است اما بر اساس قدرت خرید 7 میلیون تومان است.


وی تاکید کرد: در بحث سرمایه گذاری به شهروندان توصیه می شود که وجه نقد نگهداری نکنند، ثانیا تلاش کنند پول و سرمایه خود را به فضای تولید منتقل کنند، بورس می تواند فضای اقتصادی خوبی باشد اما به شرطی که با دانش اقتصادی همراه باشد. اینکه وقتی کسی وارد بازار می شود، چه زمانی سهام بخرد و بفروشد یا چه زمانی سهامش را بخرد یا بفروشد.


این کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه تصریح کرد: از سوی دیگر به دلیل بسیاری از عوامل اقتصادی مانند تابع مصرف، نرخ حاشیه ای پس انداز که در کشور کاهش یافته و… و چون مردم دیگر پول ندارند، وجود خواهد داشت. جهش در بازار خانه، خودرو و حداقل تا یک سال آینده طلا نخواهیم داشت.


قدمی افزود: اما در بازار سرمایه مانند بورس به دلیل اینکه جهش آن نسبت به سایر شاخص های اقتصادی کمتر است، جای رشد و افزایش قیمت وجود دارد. اگر مردم بشناسند و با علم وارد بورس شوند می توانند در سال آینده سود خوبی کسب کنند.


وی ادامه داد: پیش بینی من این است که بازار طلا، خودرو و املاک طی یکی دو سال آینده نوسان چندانی نداشته باشد.


یک کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه گفت: سود تعادل دیگری بین ریسک و خطر است بنابراین چیزی به نام سرمایه گذاری مطمئن وجود ندارد. ماهیت سرمایه گذاری مستلزم ریسک و خطر است، اما اینکه کدام بازار باید وارد شود و کدام بازار سود به تخصص و دانش بستگی دارد به افراد بستگی دارد.


دمبی خاطرنشان کرد: بهتر است فردی پس از ورود به بازار سرمایه وارد بازار تولیدی شود، مثلاً اگر فردی بخواهد در حوزه تولید در حوزه مسکن فعالیت کند، بتواند وارد ساخت و ساز در این حوزه، این بازار شود. سرمایه گذاری باید ایمن باشد زیرا در اقتصاد ایران مسکن به عنوان منطقه امن تلقی می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید