ده دستور برای صرفه جویی در بازار سهام یا بودجه بازار سرمایه همچنان درگیر جنجال بزرگی بود

ده دستور برای صرفه جویی در بازار سهام یا بودجه  بازار سرمایه همچنان درگیر جنجال بزرگی بود

روز جدید اگرچه شاخص بورس پس از مدت ها به رنگ سبز کم رنگ شده است، اما بررسی ها نشان می دهد که بازار سرمایه ایران با گذشت 6 ماه از تشکیل دولت سیزدهم با بحران مواجه است.

دولت سیزدهم یک سال پس از بحران شدید بورس و رکود قابل توجه، کلید پاستور را گرفت. حضور سیدابراهیم رئیسی در تالار بورس و گفتگو با سهامداران و تاکید بر حل این مشکل به عنوان اولویت اصلی دولت، بسیاری از سهامداران را امیدوار کرد که پایان سقوط و بی ثباتی فرا رسیده است؛ اما با توجه به شرایط موجود در بازار بورس و اوراق بهادار، سهامداران زیادی را به پایان رساند. این در حالی است که در زمان ایجاد دولت سیزدهم، شاخص بورس بیش از 280 هزار واحد افت کرد و چشم انداز امیدوارکننده ای برای عبور از ابعاد بحران ندارد. هندوزی که روزگاری برای حفظ منافع سهامداران به وزیر اقتصاد و دارایی نامه نوشته بود، این روزها در سکوت وضعیت بازار سرمایه را رصد می کند و اتفاقا عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار معتقد است. وضعیت عادی است در سخنرانی های مختلف شرایط را توضیح دهید.

اما بودجه 1401 از یک سو و ده مصوبه وزارت اقتصاد و دارایی از سوی دیگر نشان از نامناسب بودن شرایط بازار سرمایه ایران دارد.

در این شرایط امروز را می توان روز بسیار مهمی در بورس دانست. بازار سرمایه کمی بیش از سه هزار واحد رشد کرده است و این رشد کم عمق شاید دلیل مهمی برای رسانه ای شدن نامه رئیس سازمان بورس از یک سو و رد و بدل شدن سهام اظهارنظر رئیس سازمان بورس باشد. سازمان برنامه
رئیس بورس نامه ای نوشت

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در دو نامه جداگانه به معاون اول رئیس جمهور و وزیر نفت خواستار ابلاغ مصوبات ده گانه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و تغییر فرمول قیمت گاز خروجی پتروشیمی شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اهمیت حمایت از نهادهای قانونی در مدیریت ریسک بازار و فعالان بازار سرمایه در دو نامه جداگانه به دو موضوع مهم بازار سرمایه به معاون اول رئیس جمهور و وزیر نفت پرداخت. .

وی در نامه ای به مجید عشقی معاون اول رئیس جمهور خواستار ده ها مصوبه حمایتی از بازار برای بررسی بودجه کمیته مشترک شد و در نامه ای دیگر خواستار تغییر فرمول تعیین قیمت خوراک پتروشیمی ها در بودجه 1401 شد (4). هاب).

از سوی دیگر رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت در تلاش است تا ریشه مشکلات بازار سرمایه را حل کند.

مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در توئیتی نوشت: سازمان برنامه و بودجه بر اجرای مصوبه ستاد اقتصادی دولت برای حمایت از بورس تاکید دارد. دولت علاوه بر برداشتن گام های عملی، به رفع ریشه های مشکلات بازار سرمایه کمک خواهد کرد.
میرکاظمی درگیر جنجال بزرگی است

رئیس سازمان برنامه و بودجه در اجرای مصوبه ستاد اقتصادی دولت برای حمایت از بورس تاکید کرد: سازوکار اصلاح تبصره 14 برای حذف درآمدهای حاصل از اصلاح نرخ ارز هنوز ابلاغ نشده است.

در لایحه اولیه لایحه بودجه 1401، دولت در نظر دارد حدود 94 تریلیون دلار برای درآمدهای ناشی از افزایش قیمت سوخت پتروشیمی ها و مجتمع های صنعتی و فولادی هزینه کند تا آثار حذف ارز 4200 تنی را جبران کند. . منابع دریافتی دولت از فروش گاز و علوفه به واحدهای صنعتی و پتروشیمی در سال گذشته حدود 50 هزار میلیارد تن بوده است. این رقم را به 96 تریلیون تن برسانید.

بحث افزایش قیمت گاز پتروشیمی یکی از نکات مهم در بودجه 1401 بود که بورس را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. دولت در تبصره 14 94 هزار میلیارد تن درآمد حاصل از اصلاح قیمت گاز را بررسی کرده است، در این میان پتروشیمی ها فشار زیادی را به دولت وارد می کنند تا در سال آینده این نرخ جدید اعمال نشود.

در نتیجه و بر اساس مصوبه فعلی هیأت وزیران، ده ها میلیارد تن از محل منابع تبصره 14 کاهش یافته است و سازمان برنامه و بودجه باید هر چه سریعتر نسبت به کاهش هزینه این تبصره مهم بودجه اقدام کند. اکنون رئیس سازمان برنامه بر اجرای مصوبه ستاد اقتصادی دولت تاکید دارد. در این بین تکلیف اجرای مصوبه هیئت دولت باید روشن شود. با کاهش قیمت سوخت پتروشیمی ها ده ها میلیارد تومان از منابع تبصره 14 حذف می شود و برای جبران این موضوع باید هزینه این تبصره کاهش یابد که این امر برنامه را با چالش بسیار جدی مواجه خواهد کرد. سازمان بودجه

با این حال، بازار سرمایه همچنان بین بودجه 1401 و مصوبات ده بازار سهام سردرگم است. پس باید منتظر ماند و دید آیا دولت تصمیمی برای عبور از این وضعیت دارد یا گفتار درمانی ادامه خواهد داشت؟

دیدگاهتان را بنویسید