شهری بدون فضای فیزیکی برای بستری/ حل مشکل بستری شدن 60 هزار نفر در گرو تصمیم مردم و کارمندان است!


ساعت: 13:16
تاریخ انتشار: 08/09/1401
کد خبر: 1907278

این در حالی است که 60 هزار نفر از مردم شهرستان کسرکند پس از یک بیماری و نیاز به بستری در بیمارستان 60 کیلومتری شهر نیکشهر را طی می کنند و مردم آن شهر تمایلی به مراجعه به پزشک غیر بومی در آن شهر ندارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهامون، نیاز همیشگی جامعه به خدمات بهداشتی و درمانی، افزایش سریع و اجتناب ناپذیر قیمت تمام شده خدمات پزشکی ناشی از توسعه، مشکلات و تنگناهای اقشار کم درآمد در دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی نقش اساسی دارد.

نقش دولت در ارائه خدمات اولیه بهداشتی و درمانی به مردم و توجه جدی به حوزه پزشکی می تواند نقش بسزایی در تامین نیازهای درمانی مردم منطقه به ویژه شهرهای جنوبی سیستان و بلوچستان داشته باشد، اما وجود دارد. تأخیرهایی است که علیرغم وعده های مسئولان هنوز به طور کامل رفع نشده است



یکی از گلایه های اصلی مردم نبود شرایط بستری در مرکز درمانی کسرکند است


یکی از شهروندان قصرقندی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: مشکلات بهداشتی و درمانی قصرقندی نسبت به چند سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است و استقرار پزشک عمومی در مرکز درمان بستری روستا یکی از بهترین اقدامات دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر بود. علوم.”


وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که هم اکنون مردم و روستاهای کسروند با آن دست و پنجه نرم می کنند کمبود امکانات بستری در این مرکز است که مردم باید مسافت کسروند تا نیکشهر را طی کنند.


این شهروند با اشاره به بیمارستان 32 تختوابی که شرایط بستری ندارد، تصریح کرد: برای بیمارانی که شرایط خاصی دارند و یا زمان مفیدی را برای بهبود درمان در این جاده ها از دست می دهند، سفر طولانی است و این بیمارستان که بیش از 30 سال پیش ساخته شده است. به راحتی رها شده و مشکلاتی را برای مردم منطقه ایجاد می کند.


وی گفت: احداث بیمارستان 32 تختخوابی در کسرکند با توجه به جمعیت 60 هزار نفری این شهرستان یکی از نیازهای اساسی برای کاهش مشکلات بهداشتی و درمانی و جلوگیری از تردد بیماران به سایر شهرستان های همجوار است.



وجود پزشک عمومی و متخصص در مرکز درمانی تخت روستای کسرکند


سعید محد رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به کمبود فضای فیزیکی برای پذیرش بیماران در مرکز درمانی بستری کسرکند گفت: مرکز درمانی زیر نظر اداره بهداشت و درمان شهرستان می باشد. با هماهنگی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر از سال گذشته تجهیز امکانات درمانی و پزشکی می باشد.


وی افزود: بیمارستان روستایی در حال حاضر دارای پزشک عمومی 24 ساعته و دو بار در هفته پزشک متخصص شامل متخصص زنان و زایمان و داخلی است.


سرپرست دانشگاه تصریح کرد: پایگاه اورژانس و آمبولانس به این بیمارستان روستایی اختصاص دارد و آزمایشگاه مرجع که دارای کلیه آزمایشات سرپایی و بستری است انجام می شود.


وی ادامه داد: با توجه به جمعیت و شرایط منطقه، دستگاه های سونوگرافی و رادیولوژی در این مرکز فعال شده است و مردم منطقه با وجود همه مشکلات و کمبود کادر پزشکی، از پذیرش پرسنل غیربومی و غیر بومی خودداری می کنند. ما در تلاش برای جذب کارکنان شرکت هستیم.”


محد با اشاره به کمبود داروخانه در بخش خصوصی گفت: طبق دعوت نامه پزشکان محلی تمایلی به راه اندازی داروخانه در شهرهای کوچک ندارند.



مردم پرسنل پزشکی بومی می خواهند


وی اذعان داشت: مردم کسرکند مشکل پزشکی ندارند. بزرگترین مشکل در ایرانشهر و دانشگاه علوم پزشکی جنوب سیستان و بلوچستان کمبود نیروی انسانی است زیرا مردم کادر پزشکی بومی می خواهند و نیروی انسانی تحصیل کرده بومی بسیار کم است.


رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر افزود: به دلیل کمبود بستری و کمبود فضای فیزیکی در مرکز درمانی روستایی کسرکند، بیماران به نزدیکترین مرکز در 30 کیلومتری نیکشهر اعزام می شوند.


وی بیان کرد: به منظور دسترسی عادلانه مردم به امکانات خدمات درمانی، با بررسی های انجام شده بیمارستان 32 تختخوابی در قصرقند ایجاد می شود و با احداث این بیمارستان ها ضمن افزایش رضایتمندی مردم، گام بزرگی در این راستا خواهد بود. ارتقای عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه خدمات تخصصی پزشکی در مناطق کمتر توسعه یافته حذف خواهد شد.


موحد خاطرنشان کرد: ساختمان 32 بیمارستان تخت‌وابی در سال 1397 به دلیل برخی مشکلات ناشی از بودجه کلنگ زنی شد، قرارداد با پیمانکار فسخ شد و طی مناقصه ابتدای سال، کار ساخت آن از سر گرفته شد و 35 درصد وجود دارد. پیشرفت فیزیکی


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید