شهر بازی؛ گردشگری «عرقایه» مکانی بکر برای گردشگران نوروزی است


ساعت: 17:49
تاریخ انتشار: 1401/01/01
کد خبر: 1817674

شهربازی امجکلی آملیه در انتهای روستای ایری قیه جرگلان در شهرستان رازوجرگلان مکانی بکر برای گردشگران نوروزی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرترک، روستای ایری قیه در 102 کیلومتری شمال غربی شهرستان راز قرار دارد. این روستا ایری قیه نام دارد.

این روستا 200 خانوار و 500 نفر جمعیت دارد.اهالی این روستا ترکمن و از طایفه گوگول ترکمن هستند که اکثرا کشاورز، کشاورز، باغدار و کارگر هستند و باغ و محصولات کشاورزی آن انگور، زردآلو، هلو، گردو، بادام، گندم، جو، پنبه، کنجد و آفتابگردان که منابع آب آن از آب باران، رودخانه چندیر، چشمه ها و چاه ها استخراج می شود.

صنایع دستی روستا قالی بافی، سوزن دوزی و لباس های محلی ترکمنی است و غذای محلی روستا چکدرمه، بورک، کایش، کوتاب و نان محلی ترکمنی است که در مناسبت های مختلف پخته می شود.

ورزش های رایج شامل کشتی ترکمنی آلیش است که مورد توجه اکثر جوانان روستا است و طبق سنت ترکمن ها در مسابقات عروسی شرکت می کنند.

از مراسم مهم روستا می توان به عید قربان و عید فطر اشاره کرد که با آداب خاصی برگزار می شود، روز پخت نان های چرب محلی، پوشیدن لباس های محلی، کشیدن عروس و … است.

روستای آیری گایه در نقطه صفر مرزی قرار دارد و دارای آثار باستانی از جمله محوطه گورستان آیری گی (باستانی: اسلامی – متاخر) و تپه آن به ارتفاع 818 متر در جنوب این روستای باستانی است. : برنز – اشکان.

علاوه بر آثار باستانی دارای مکان تفریحی مهم و زیبایی به نام «امجکلی علیا» است که این روستا را در این شهرستان اهمیت داده است.

پارک تفریحی و جنگلی امجکلی علیا در انتهای روستای ایری قیه بعد از گذرگاه مرزی این روستا در میان دره ای زیبا قرار دارد.

این دره زیبا را کوه ها و صخره های مرتفع و دیدنی احاطه کرده و چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کند.

داخل دره از نظر ظاهری کوچک به نظر می رسد، اما با ورود به دره، با انارهای فراوان، انجیر، زرشک، زرشک، سنگ های جالب و دیدنی و همچنین گونه های گیاهی و پرندگان مختلف از جمله کبک که دو برابر می شود زیباست. زیبایی آن و از همه مهمتر چشمه ای در این مکان وجود دارد که آب می چکد و از صخره ها می چکد.

نام دیگر این مکان نیز «امرک امرق» نام دارد که به این معنی است که از چهل نقطه آن آب می چکد و گونه گیاهی جالبی دور چشمه ها را احاطه کرده و زیبایی دو چندانی به آن بخشیده است.

مردم جرگلان این مکان را مقدس می دانند و به دلیل قداست این مکان، مردم جرگلان هر سال نذر می کنند و از این مکان دیدن می کنند و در آنجا صدقه می دهند و از میوه های آن به عنوان تبرک استفاده می کنند، ضمن اینکه برای قداست این زنان نازا نیز درختان آنجا را تابهای کوچک بسازید و با دعا و دعای خدا برای فرزندی صدقه بدهید.

چشمه های این مکان در تمام فصول سال و به خصوص در فصل بهار و تابستان آب فراوانی دارند، چشم اندازها و طبیعت زیبا و شگفت انگیز است و مردم اینجا سالی چندین بار برای گشت و گذار و تفریح ​​به این مکان می روند و به شادی سپری می کنند. لحظاتی با خانواده و دوستان

انتهای پیام/ رحیمی

دیدگاهتان را بنویسید