شورای ملی فرانسه با لغو ممنوعیت حجاب زنان در زمین های فوتبال موافقت کرد/الیزه: اجازه نمی دهیم

شورای ملی فرانسه با لغو ممنوعیت حجاب زنان در زمین های فوتبال موافقت کرد/الیزه: اجازه نمی دهیم

طبق قوانین فدراسیون فوتبال فرانسه، پوشیدن نمادهای مذهبی مشهود برای تمامی بازیکنان ممنوع است و به این ترتیب بازیکنان مسلمان و یهودی مجاز به پوشیدن روسری و قیفا در طول مسابقات نیستند.

یک سازمان فعال فوتبال زنان در فرانسه که به دنبال لغو ممنوعیت استفاده از حجاب اسلامی در طول مسابقات است، روز دوشنبه خواستار مداخله شورای ملی برای بررسی این موضوع شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه*، شورای دولتی فرانسه که به عنوان داور اختلافات و رویه های اداری عمل می کند، قرار است تا سه هفته دیگر تصمیم خود را در مورد درخواست تجدید نظر اعلام کند.

گروهی که این درخواست را ارائه کرده است «ولالی» نام دارد و اعضای آن فوتبالیست های زن مسلمان در فرانسه هستند.

در نوامبر 2021، این گروه از فوتبالیست های زن مسلمان با به چالش کشیدن قوانین مربوط به ممنوعیت حجاب در طول مسابقات، شکایتی را مبنی بر تبعیض آمیز بودن قوانین فعلی و نقض حق آنها در اجرای آزادانه دستورات مذهبی خود به راه انداختند. دانلود کردند

این پرونده روز دوشنبه در اختیار هیئت مشورتی فرانسه موسوم به شورای ملی قرار گرفت و مورد توجه اعضای آن قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، یکی از قضات این نهاد مشورتی موسوم به «گزارشگر کل» که معمولاً نظراتش مورد تأیید هیئت 9 نفره است، به نوعی با این درخواست برای بررسی موافقت کرده و خواستار تغییر در مقررات فدراسیون فوتبال فرانسه در این زمینه.

طبق قوانین فدراسیون فوتبال فرانسه، تمامی بازیکنان حتی آماتورها به دلیل اصل سکولاریسم از پوشیدن نمادهای آشکار مذهبی منع شده اند و به این ترتیب بازیکنان مسلمان و یهودی مجاز به پوشیدن روسری و قیفه در طول مسابقات نیستند.

کلمن مالورتی، گزارشگر کل دادگاه مدنی فرانسه، معتقد است که هیچ الزامی برای فوتبالیست ها برای رعایت شرایط عدم نمایش نمادهای مذهبی وجود ندارد، زیرا آنها در موقعیتی مشابه با مقامات و کارکنان بخش های دولتی مانند مراکز آموزشی نیستند. و خدماتی که باید اعتقادات مذهبی خود را پنهان کنند.

به گفته این قاضی دادگاه مدنی فرانسوی، فوتبال همیشه مملو از نمادهای مذهبی بوده است. او برای این ادعا به علامت صلیب روی پیراهن تیم حرفه‌ای اوسر اشاره می‌کند یا به عمل برخی بازیکنان که هنگام ورود به زمین نشانه‌های اهمیت مذهبی را نقاشی می‌کنند و یا خالکوبی نمادهای مذهبی بازیکنان.

علیرغم اعلام این موضع توسط گزارشگر کل دیوان دادگستری اتحادیه اروپا، الیزابت بورن نخست وزیر فرانسه روز سه شنبه تاکید کرد که کاخ الیزه برای اعمال اصول سکولاریسم در ورزش “به طور کامل بسیج شده است”.

جنبش‌های راست‌گرا و راست افراطی در فرانسه پیش از این به شدت از فرضیه مجوز دادن به حجاب در زمین‌های فوتبال انتقاد کرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید