شوک های تورمی در سال آینده تکرار نمی شود/فروش بیش از 46 میلیارد دلار ارز در بازار


ساعت: 05:50
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۶
کد خبر: 1918238

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: انتظارات تورمی مردم در سال آینده کاهش می یابد و روند تورم آرام خواهد بود و شوک های تورمی تکرار نمی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی صالح آبادی با حضور در یک برنامه تلویزیونی به تشریح آخرین تحولات نقدینگی و پایه پولی و مدیریت بازار ارز در دولت سیزدهم پرداخت.

وی درباره تغییرات نقدینگی توضیح داد: یکی از اقدامات بانک مرکزی برای کاهش نقدینگی، حذف نرخ سود دولت است. در دولت سیزدهم باید 60 هزار میلیارد تومان نقدینگی به بازار تزریق می شد که با هماهنگی دولت انجام نشد و دولت از منابع خود نزد بانک مرکزی استفاده کرد و در نتیجه افزایش نقدینگی به وجود آمد. در آوریل منفی بود.
رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: برنامه پولی ماهانه در دولت سیزدهم تدوین شد و مقرر شد تا پایان امسال رشد نقدینگی زیر 30 درصد باشد. در حال حاضر پایه پولی 20.5 درصد و نقدینگی 20.2 درصد است که تا پایان امسال به زیر 30 درصد خواهد رسید.
وی افزود: روند رشد نقدینگی در دولت سیزدهم روند نزولی داشت و از 42.8 درصد در آبان به 34.3 درصد رسید که حدود 9 درصد کاهش داشته و پیش بینی می شود در سال آینده به بیش از 25 درصد برسد.
علی صالح آبادی گفت: در بحث کنترل پایه پولی کنترل ترازنامه بانک ها مهم است و برای کنترل آن ضمانت اجرایی می گذاریم.

وی هشدار داد: در صورت تخلف بانکی، سپرده قانونی آن را به 15 درصد افزایش می دهیم.
وی افزود: امسال بانک های دولتی 35 هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه داشتند، همچنین به الزامات سایر بانک ها برای افزایش سرمایه نگاه کردیم.
رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: همه بانک ها طرح اصلاحی دارند و برای کنترل نقدینگی و پایه پولی به شدت این طرح ها را دنبال می کنیم و هر برنامه سازه ای قوت خود را دنبال می کند که یکی از آنها فروش دارایی های مازاد بانکی است.
وی ادامه داد: دارایی های مازاد بانک ها شامل سهام ساختمان و اموالی است که در اختیار دارند و این روند به صورت ماهانه توسط بانک مرکزی رصد و پیگیری می شود.

دلایل افزایش تورم از نظر صالح آبادی
رئیس کل بانک مرکزی در تشریح تورم کشور و عوامل افزایش آن گفت: تورم تولیدکننده در ابتدای دولت حدود 82.6 درصد بود و اکنون به 39.1 درصد رسیده است همچنین شاخص نقطه به نقطه در در اردیبهشت 1400 103 درصد بود و اکنون به 32.9 درصد رسیده است.
وی افزود: تورم مصرفی سالانه در ابتدای دولت 59.3 درصد بوده و اکنون به 39.9 درصد رسیده است و تورم نقطه به نقطه از 65.3 درصد به 44.3 درصد رسیده است.
صالح آبادی در خصوص افزایش تورم در ابتدای سال گفت: ارتقای یارانه ها، افزایش دستمزد در شورای عالی کار به 57 درصد و تغییر مبنای وظایف منجر به افزایش تورم در ابتدای سال شد. در سال جاری، اما این افزایش در سال آینده وجود نداشته و تورم روند نزولی را دنبال خواهد کرد.
وی تصریح کرد: تورمی که در کشور اتفاق افتاد در واقع تورم انباشته سال های اخیر و یک بار آزاد شدن و تغییر قیمت ها است، اما این روند در سال آینده اتفاق نمی افتد و شوک های تورمی تکرار نمی شود.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: تورم در واقع تغییر قیمت نسبت به قبل است. در گذشته نرخ تورم رو به افزایش بود و در سه چهار سال گذشته نرخ تورم افزایش می یافت اما از این به بعد این روند طبیعی است.

وی تاکید کرد: در بحث کنترل نقدینگی به انضباط بانک ها و دولت مربوط می شود و بودجه مصوب شورای اسلامی باید متعادل و واقعی باشد و کسری نداشته باشیم و عدم تعادل بانک ها صفر باشد. ، برای آن موضوع در قانون دارای کیفیت جمع واحد است. بودجه لحاظ شد و محاسبات دقیقی برای تخصیص وام بر اساس ظرفیت بانک ها انجام دادیم. برای این منظور انتظار داریم شورای اسلامی وام در سقف تعیین شده را تصویب کند.
فروش 46.5 میلیارد دلار ارز در بازار
صالح آبادی در بحث کنترل بازار ارز گفت: یکی از مهم ترین بازارها، بازار نیمایی است که حجم زیادی از معاملات ارزی در آن انجام می شود و دولت ارز حاصل از فروش نفت را تامین می کند فرآورده های گازی و میعانات گازی به واردکنندگان می رسد و از این رو نرخ این بازار بسیار حائز اهمیت است.
وی بیان کرد: حجم معاملات از سال تا امروز تا آبان ماه 32.1 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 19.6 میلیارد دلار افزایش داشته است.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: در مجموع از ابتدای سال جاری تاکنون 46.5 میلیارد دلار ارز در بازار فروخته شده و ارز مورد نیاز واردکنندگان تامین شده است.
به گفته صالح آبادی، درآمد ارزی امسال 10 میلیارد دلار افزایش یافته است.
وی در خصوص دلایل افزایش نرخ ارز در ماه های اخیر گفت: یکی از این دلایل به تقویت دلار برمی گردد چرا که نرخ این ارز در بازارهای جهانی و نرخ بهره آمریکا و آمریکا افزایش یافت. 90 کشور دیگر به دلیل جنگ بین اوکراین و روسیه افزایش یافتند.
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: اتفاقات اخیر در کشور، پدیده قاچاق و نوسانات فصلی مانند تعطیلات کریسمس نیز در این موضوع تاثیرگذار بوده است.
وی در تشریح نرخ ارز در بازار غیررسمی گفت: به نظر ما قیمت ها در بازار غیررسمی واقعی نیست و افزایش قیمت ناشی از احساساتی است که به وجود می آید، بیایید قیمت ها را در بازار ببینیم.
صالح آبادی در خصوص اقدامات بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز گفت: اولین برنامه و اقدام ما همسان سازی ارز و طرح تجارت است و به همین منظور کمیته مشترکی بین بانک مرکزی و وزارت هاب نفت تشکیل شده است. و صمت و این طرح از روز شنبه برای عرضه بیشتر ارزهای پرطرفدار اقدام جدی انجام می شود.
وی افزود: در اقدامی دیگر تلاش کرده ایم تخصیص ارز برای کالاهای اساسی و ضروری را به 48 ساعت کاهش دهیم، همچنین ضمن بحث سایر کالاها، تخصیص ارز از 30 روز به 20 روز افزایش یافته است.
رئیس بانک مرکزی اضافه کرد: همچنین سعی کرده ایم صادرکنندگان و تولیدکنندگان را در بازارهای نیما به هم متصل کنیم تا واردکننده پس از تحویل ارز توسط صادرکننده، ارز مورد نیاز خود را تهیه کند.
صالح آبادی تصریح کرد: درآمدهای ارزی دولت سیزدهم افزایش یافته و توانسته ایم منابع دست نخورده ای را جمع آوری کنیم که 1.7 میلیارد دلار است.
وی همچنین با اشاره به تحولات اخیر در رابطه با چین گفت: روابط ایران و چین استراتژیک است و در سفرهای اخیر برنامه ها و توافقات خوبی در حوزه بانکی با این کشور امضا شد.
رئیس کل بانک مرکزی درباره انتصاب معاون جدید ارزی این بانک گفت: انتخاب معاون جدید ارزی بر اساس سیاست ها و تحولات اخیر صورت گرفته است و امیدواریم تحولات مثبتی در این زمینه حاصل شود. ثبات قیمت و آرامش بر بازار ارز حاکم خواهد شد . این

دیدگاهتان را بنویسید