حذف ارز ترجیحی یک شوک تورمی ایجاد می کند


ساعت: 12:41
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۵
کد خبر: 1803226

حجت الاسلام والمسلمین مجید رضایی گفت: با حذف ارز ترجیحی باید منتظر ضربه جدی به بازار بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام والمسلمین مجید رضایی در گفت و گو با خبرنگار شبکه خبری تهران نیوز، با بیان اینکه حذف ارز ترجیحی باید منتظر شوک جدی به بازار بود، گفت: سعی کردند این نوع ارز را از کشور حذف کنند. شوک به اقتصاد تحمیل شد و سپس عقب نشینی کردند.

وی گفت: نظام اقتصادی ایران وابستگی زیادی به حمایت های دولتی و دولتی دارد و از سوی دیگر چون کشور تشنه واردات است، دولت نیاز به تزریق ارز بیشتری به بازار دارد. در این شرایط اگر دولت بخواهد ارز ترجیحی را به یکباره حذف کند، قطعا کشور دچار شوک اقتصادی بزرگی خواهد شد.

وی افزود: متأسفانه به دلیل ضعف سیستم نظارتی، توزیع ارز ترجیحی با مشکل مواجه شده و عده ای این ارز را دریافت کرده اند که اصلاً مستحق دریافت آن نبوده و به جای واردات کالاهای اساسی، کالاهای غیرضروری وارد کرده اند. ،” آنها گفتند. کارشناس اقتصادی اما دولت مجبور نشد به این بهانه توزیع ارز ترجیحی را متوقف کند. به نظر من بهتر است سیستم های نظارتی تقویت شود و دولت نظارت خود را بر توزیع و واردات کالا افزایش دهد تا اینکه به طور کلی جلوی گسترش ارز ترجیحی را بگیرد. یعنی دولت به جای اینکه مشکل را حل کند، آن را پاک کرد.

رضایی معتقد است: مردم خاطره خوشی از یارانه ندارند. در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد نیز به بهانه اینکه دولت می خواهد به مردم یارانه بدهد، قیمت انرژی افزایش یافت، اما پس از مدتی تورم بالا رفت تا یارانه دولت نه جبران و نه پوشش تورم را بدهد. به همین دلیل مردم از طرح دولت برای حذف ارز ترجیحی استقبال نکردند. چون از آینده و تورم بالا می ترسند.

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید