شکوفایی و توسعه اقتصادی هر کشور به نوع حکمرانی و استفاده صحیح از نیروی انسانی متخصص بستگی دارد.


ساعت: 10:17
تاریخ انتشار: 1401/03/02
کد خبر: 1840763

این کارشناس سیاسی گفت: شکوفایی، توسعه و پیشرفت اقتصادی هر کشور در گرو مدیریت و استفاده صحیح از نیروی انسانی متخصص و صاحب ایده هر کشور است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ گلمعلی علایی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار کوم فردا با بیان اینکه شایسته سالاری نیاز کنونی کشور است، گفت: سوء استفاده از شعار شایسته سالاری کامل نیست، در حالی که این یک مطالبه عمومی مهم دانشگاهیان و نخبگان کشور است.

وی ادامه داد: همانطور که موضوع نخبه گرایی و شایسته سالاری از سوی دانشگاهیان مطرح شده است تا با استفاده از علم و تجربه نخبگان در مدیریت دستگاه های اجرایی خرد و کلان کشور، هر یک از جریان های سیاسی مسلط وارد مراکز قدرت شوند. همواره یکی از شعارهای اصلی بوده است، «آنها معتقد بودند که باید از دانش و تجربه نخبگان و شایسته جامعه در اداره کشور به درستی استفاده شود.

عالی بیان کرد: اما آنچه در عمل شاهد آن هستیم این است که برخلاف شعارهای حاکمان، متمولان و فرصت طلبان، از وجود این قشر تحصیلکرده و عقیدتی در دستگاه های اجرایی خرد و کلان کشور استفاده درستی نشده است. و متأسفانه اکثر انتصابات اساس یک نظام کاملاً اشتباه و حساب شده که به صورت رابطه ای و لابی و استقراض صورت می گیرد همچنان بر قوه مجریه حاکم است و به نظر می رسد شعار شایسته سالاری و نخبه گرایی چیزی بیش نیست. تقلب از افکار عمومی؟!

وی به جایگاه و ارزش نیروی کار در دنیا اشاره کرد و گفت: در همه جوامع نیروی کار، ثروت و سرمایه اصلی این جامعه است و بدون تکیه بر دانش و علم، توسعه، شکوفایی، پیشرفت اقتصادی به ویژه حاکمیت. استفاده از نیروی کار شایسته و نخبگان امکان پذیر نیست.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: به عبارت دیگر اگر می خواهیم جامعه ای پیشرفته، توسعه یافته و رو به رشد داشته باشیم باید کار متخصصان و افراد آن ها را رها کنیم، در غیر این صورت به جامعه ای ایده آل، عادلانه و برابر خواهیم رسید تا همه از آن برخوردار شوند. همان رونق اجتماعی. «بسیار سخت و حتی غیرممکن خواهد بود.

وی افزود: به عبارت دیگر، شکوفایی، توسعه و پیشرفت اقتصادی هر کشور منوط به نحوه مدیریت و استفاده صحیح از نیروی انسانی هر کشور و توجه کارشناسانه و در مدیریت امور کشور به معیارهای شایستگی است. همانطور که علم، دانش، آگاهی، بینش، تعهد، تخصص، تجربه، مهارت و توانایی افراد در انتصاب مدیران بسیار مهم است! این نشان می‌دهد که جوامع بسیار توسعه‌یافته، مترقی و مدرن به این مرحله نرسیده‌اند، مگر اینکه از نیروی کار شایسته، نخبه، متخصص و برنامه‌ریز در اداره کشور استفاده کرده باشند. حتی این جوامع علاوه بر استفاده از نیروی متخصص و ماهر بومی، سعی در جذب نیروی متخصص و ایده از کشورهای دیگر نیز دارند.

علایی گفت: در این راستا این کشورها با برنامه ای حساب شده کارشناسان بسیاری را از کشورمان و سایر کشورها به ویژه کشورهای جهان سوم در مراکز تحقیقاتی و مدیریتی خود جذب کرده اند، در حالی که در کشور ما به جای استفاده از شایستگان و نخبگان جامعه. بنابراین با آنها از سوی دیگر، سیستم لابی گری افرادی را انتخاب می کند که نه تنها صلاحیت ندارند، بلکه فاقد حداقل تجربه و دانش هستند، که مایه تاسف است. گفت: شرایط کنونی و آشفته کشور با همه ظرفیت های مادی و معنوی برای اثبات این ادعا کافی است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود به تعریف شایسته سالاری از دیدگاه صاحب نظران اشاره کرد و گفت: همه می توانند ادعای شایستگی کنند اما در دنیای مدیریت صلاحیت تعریف مشخصی دارد. بنابراین شایستگی شکلی از حکومت یا حکومت است که در آن ذینفعان بر اساس توانایی ها و شایستگی های خود انتخاب می شوند و نه بر اساس قدرت مالی یا موقعیت اجتماعی یا بر اساس روابط و خانواده. به عبارت دیگر شایسته سالاری به معنای استفاده از انرژی خلاق نخبگان و نخبگان یک جامعه و داشتن دانش مدیریتی و توانایی استفاده از تجربیات دیگران است.

علایی با بیان اینکه شایسته سالاری در آغاز اسلام وجود داشته است، گفت: در اوایل اسلام در دوران حیات پیامبر اکرم(ص)، شایسته سالاری جایگاه ویژه ای در انتخاب داشت و تنها فضیلت و برتری فردی ملاک نبود. و بلکه ایمان و تعهد را در نظر گرفتند و این سوال بارها تکرار شد. روزی ابودر یکی از بزرگان صحابه به پیامبر گفت: آیا مرا مسئول نمی‌دانی؟ حضرت دست بر شانه ابودر گذاشت و فرمود: ابودر جانم، تو را دوست دارم و هر چه برای خود بخواهم برای تو می خواهم، اما مسئولیت ها قابل اعتماد است و اگر انسان درست انجام ندهد، حریص می شود و متاسفم در روز قیامت من شما را در مدیریت بد می بینم. هرگز حكومت دو نفر را نپذيرد حضرت علي (عليه السلام) مي فرمايد سزاوارترين مردم در امر خلافت و رهبري بايد در حكومت تواناترين و در فهم مشكلات داناترين باشند.

علایی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب نیز بر شایستگی های گام دوم انقلاب تاکید کردند، گفت: گفتند: متاسفانه دولت ها نتوانسته اند در این زمینه گام های خوبی بردارند.

وی در پاسخ به این سوال که کدام شخص یا نهاد متولی شایسته سالاری در کشور است، گفت: سوال اینجاست که آیا کشور ما که به دنبال اجرای احکام اسلام است به شایسته سالاری توجه دارد، چه انتخاب، انتصاب و ارتقای سازوکار قانونی؟ آیا شایسته سالاری، شایسته سالاری، شایسته سالاری، شایسته سالاری مغفول مانده است، نقش دولت در شایسته سالاری و شایسته سالاری کجا دیده شد، شایسته سالاری بر عهده کیست؟ مهمترین عامل برای بقای یک نظام سیاسی، شایستگی کارکنان آن است، کسانی که شایسته یک جامعه هستند سرمایه جامعه هستند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: اگر به نظام های سیاسی سنگاپور، فنلاند، فرانسه و کره جنوبی نگاه کنیم، می بینیم که مردم برای تصدی کرسی در حال گذراندن یک فرآیند خاص و فیلتری برای مدیریت ارشد هستند. بشین وی ادامه داد: به عنوان مثال در کره جنوبی یک نهاد مستقل به نام کمیسیون خدمات کشوری به نام CSC زیر نظر مستقیم رئیس جمهور اداره می شود و ارتقاء بر اساس استانداردهای CSC است.

وی افزود: همه کسانی که در معرض انتخابات مردم هستند چه کاندیداهای ریاست جمهوری و چه رئیس جمهور یکی از مهمترین شعارهایشان شایسته سالاری بوده است اما متأسفانه با انتخاب شدن به سمت همان مردمی می روند که یا خود را می شناسند یا حاضرند. شاید یکی از بزرگترین دلایل آن نبود بانک اطلاعاتی از مدیران واجد شرایط باشد که در جامعه ما وجود ندارد.

علایی در پایان خاطرنشان کرد: در حالی که جریان های سیاسی تأثیرگذار، صاحبان قدرت و ثروت، افراد خاص و برخی نمایندگان مجلس به طور مستقیم یا غیرمستقیم در انتصاب مدیران خرد و کلان، ناکارآمدی دولت کشور و ناتوانی در حل مشکلات و پرونده ها دخالت دارند. کشور در مسیر درست و عادی قرار نخواهد گرفت و اگر روزی این نظام ریشه کن شود قطعاً امور کشور و دولت در مسیر درست قرار خواهد گرفت. در غیر این صورت این فاجعه ناکارآمد و بیمار همچنان بر امور کشور و کشور دامن می زند و دود ناشی از آسیب های آن همچنان به چشم مردم عادی بدون امکانات اجتماعی می رود!

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید