شیوع پاییزی آنفلوانزا/ ۴۰ مورد مثبت در لرستان ثبت شد


ساعت: 09:48
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۰۱
کد خبر: 1905200

در هفته گذشته 334 مورد آنفلوانزا در کشور و 40 مورد در لرستان شناسایی شد و این هشداری است که رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌تواند سدی در برابر این ویروس باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیرافلاک، هر ساله با شروع فصل پاییز بیماری های ویروسی از جمله آنفولانزا که در این فصل به اوج خود می رسد و افراد زیادی را مبتلا می کند بیشتر می شود.

در دو سال گذشته ویروس کرونا شیوع بسیاری داشته است و اکنون با ضعیف شدن ویروس کرونا شاهد شیوع آنفلوآنزا به حدی هستیم که بسیاری از شهرها درگیر این بیماری هستند.

این در حالی است که علائم آنفولانزا خفیف‌تر از کرونا است، اما در برخی موارد باعث بستری شدن در بیمارستان و مرگ می‌شود، بنابراین توجه به مراقبت‌های بهداشتی و رعایت تمام دستورالعمل‌ها ضروری است.

متاسفانه در حال حاضر با فراگیر شدن این بیماری استفاده از ماسک به کمتر از 30 درصد کاهش یافته است و این می تواند زنگ خطری برای شیوع این بیماری باشد ضمن اینکه استفاده از ماسک می تواند از شیوع این بیماری بکاهد.

در هفته گذشته 334 مورد آنفولانزا در کشور شناسایی شد و این هشداری است که رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌تواند سدی در برابر این ویروس باشد.

در آخرین رنگ بندی اعلام شده شاهد بازگشت رنگ قرمز در نقشه کرونای شهرهای کشور بودیم که در صورت افزایش تعداد مبتلایان به کرونا و همزمانی با گسترش موج آنفلوآنزا، ممکن است نگران کننده باشد. با رعایت نکات بهداشتی و استفاده از ماسک می توان از ابتلا به این بیماری در امان ماند.


e34d3d39 0e60 4d91 9a73 2bc824d95a2b خبر خاکستری



شناسایی ۴۰ بیمار مبتلا به آنفلوانزا در لرستان

حمید محیری مدیر گروه کنترل بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گفتگو با خبرنگار صفیفلک گفت: در حال حاضر با موجی از شیوع آنفلوآنزا در کشور و تمامی شهرهای کشور از جمله لرستان مواجه هستیم. ، مبتلا به این بیماری هستند.

وی افزود: تاکنون 40 مورد مثبت آنفلوانزا در استان به ثبت رسیده که از این تعداد 35 نفر بستری و پنج نفر بستری شده اند و خدمات درمانی و پزشکی به این افراد ارائه شده است.

مدیر گروه کنترل بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه سرماخوردگی با آنفولانزا متفاوت است، گفت: در این دو مورد وضعیت و علائم بیمار به گونه ای است که بیمار آنفولانزا واجد شرایط نمونه گیری است. در مهرماه 243 نمونه از بیماران سرپایی و 54 نمونه از بیماران بستری گرفته شد که از این تعداد 40 نمونه تاکنون مثبت بوده است.

مخیری گفت: بیشترین موارد آنفلوانزا در خرم آباد با 20 نمونه مثبت و همچنین 11 مورد مثبت در دورود، 2 مورد در پلدختر، 3 مورد در دلفان، 2 مورد در بروجرد و یک مورد مثبت در سپیددشت مشاهده شد.

وی با اشاره به واکسن آنفولانزا گفت: بیش از پنج هزار واکسن آنفولانزا در سطح استان برای استفاده افراد در معرض خطر توزیع شده است.


ایجاد آزمایشگاه برای تشخیص نمونه های آنفولانزا

مدیر گروه کنترل بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان از فعالیت آزمایشگاه تشخیص آنفلوآنزا در استان لرستان خبر داد و گفت: در سال های گذشته نمونه های گرفته شده از بیماران مشکوک به آنفولانزا به تهران ارسال می شد اما امسال یک آزمایش تشخیصی آزمایشگاه تاسیس شد.کلیه موارد به این آزمایشگاه ارسال می شود.

محیری بیان کرد: علائم آنفولانزا شامل گلودرد، تب بالا، آبریزش بینی، بدن درد و خستگی است که هر ساله شایع است، اما در گروه سنی کودکان و سالمندان باید دقت بیشتری شود، همچنین در برخی موارد افراد حتی بدون آن نیز بهبود می یابند. ویزیت پزشک و برخی نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند.


37631d3e ac27 48d1 ba1f 7db5f247d6dc خبر خاکستری


وی خاطرنشان کرد: افراد بالای 65 سال، بیماران اولیه و کودکان زیر پنج سال بیشتر در معرض خطر هستند و باید مراقبت ها و پروتکل های بهداشتی لازم در نظر گرفته شود.


مرگ و میر آنفولانزا نداریم

مدیر گروه کنترل بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی لرستان زمان انتقال این بیماری را ذکر کرد و افزود: زمانی که یک فرد سالم با فرد مبتلا به آنفولانزا در تماس باشد بین سه تا پنج روز طول می کشد تا علائم در آن فرد ظاهر شود. و بیماری پنج تا هفت روز در بدن فرد مبتلا باقی می ماند و در این مدت در صورت تماس با هر فردی قابل انتقال است.

مهیری بیان کرد: شدت این بیماری در افراد مختلف متفاوت است اما تاکنون مرگ ناشی از آنفولانزا در استان گزارش نشده است اما در سال های گذشته این بیماری در صورت تشدید باعث مرگ و میر می شد.

وی با تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی گفت: اگر همان پروتکل های بهداشتی که برای ویروس کرونا رعایت شد در مورد آنفولانزا رعایت شود، شیوع آن کاهش می یابد و باید به استفاده از ماسک، تهویه مناسب و پرهیز از تجمعات توجه شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید