صادرات 4 میلیون دوز واکسن / داروی ایرانی تاج برای بیماران مبتلا به SMA فراهم شده است


زمان: 09:27
تاریخ انتشار: 1401/01/17
کد خبر: 1819912

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: برخی از تولیدکنندگان ایرانی واکسن کراون در خارج از کشور مشتری دارند و حدود 4 میلیون دوز از واکسن بومی کراون به خارج از کشور صادر شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در برنامه ما در تهران رادیو سلامت تهران با اشاره به اینکه تاج گذاری را باید به فال نیک گرفت و امیدواریم دیگر شاهد جهش در آن نباشیم، گفت: crown : این ویروس رفتار عجیبی دارد و باید در آینده دیده شود. چه اتفاقی خواهد افتاد. در این میان، پیشگیری و رعایت اقدامات بهداشتی بسیار مهم است.


وزارت بهداشت بر واکسیناسیون و رعایت رویه ها تاکید دارد

وی با بیان اینکه اگرچه مدارس در سال جدید بازگشایی می شوند، گفت: واکسیناسیون برای ما همیشه در اولویت است. واکسیناسیون برای کودکان اجباری نیست، اما توصیه می‌شود کودکان بالای 5 سال این واکسن را دریافت کنند تا از مصونیت خانواده‌شان اطمینان حاصل شود و در صورت آلوده شدن، عوارض به میزان قابل توجهی کاهش یابد. به همین دلیل است که ما بر پایبندی به روش ها و روش های واکسیناسیون برای پایان دادن به همه گیری تاج تاکید می کنیم.


واکسن پاستوکوکس و سینوفارم را می توان به کودکان داد

دکتر دارایی در پاسخ به اینکه چه واکسنی باید برای کودکان استفاده شود، گفت: ما سبد واکسن متنوعی داریم، اما در بین تمام واکسن های موجود، واکسن های پاستوکوکس و سینوفارم مجوز استفاده در کودکان را در کشور ما دارند و سایر واکسن ها در حال آزمایش بالینی هستند. و به محض تایید سازمان غذا و دارو برای تزریق در کودکان توصیه می شود.


حدود 4 میلیون دوز واکسن محلی تاج صادر شده است

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تولیدکنندگان داخلی می توانند حداقل 50 میلیون دوز واکسن کراون در ماه تولید کنند. خدای ناکرده در آینده نزدیک تاییدیه استفاده از واکسن های MRNA داخلی دریافت خواهد شد.


واکسن کو ایران برکت به زودی مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار می گیرد

وی افزود: واکسن کو ایران در حال گذراندن مراحل نهایی تایید در سازمان جهانی بهداشت است. چندین دور مذاکره انجام شده و مستندات ارائه شده است. با وجود محدودیت های سازمان جهانی بهداشت، محصولات ایرانی بازنگری شده و برکت از همه آنها جلوتر است.


در ماه های اخیر؛ قیمت داروها افزایش نیافته است

رئیس سازمان غذا و دارو افزایش قیمت داروها در سال جاری را تایید نکرد و گفت: من اصلا به افزایش قیمت داروها اشاره نکردم و این ادعاها برگرفته از گفته های من است. پارسال افزایش قیمت داشتیم اما در جدید افزایش قیمت نداشتیم. بیش از 98 درصد داروهای مورد نیاز بیماران در داخل کشور تولید می شود و کمتر از 30 درصد قیمت آنها به ارز ترجیحی بستگی دارد. تعداد داروهایی که ارز به آنها تعلق دارد زیاد نیست. من تعجب می کنم که چرا برخی رسانه ها به موضوع مواد مخدر کم یا زیاد می پردازند؟


هزینه های اضافی داروها از جیب پرداخت نمی شود

وی اذعان داشت: در این چند ماه هیچ اتفاقی نیفتاده و قیمت داروها تغییر و افزایشی نداشته است. بسیاری از کالاهای اساسی گران شده، اما قیمت داروها به عنوان یک محصول استراتژیک افزایش قیمت نداشته است. رئیس جمهور همچنین تاکید کرد که در صورت تغییر وضعیت ارز ترجیحی، مردم مجبور به پرداخت هزینه اضافی از جیب خود نیستند. کسر نیز باید ثابت بماند و در واقع این هزینه اضافی باید تحت پوشش بیمه قرار گیرد. ما هر سال قیمت را افزایش می دهیم. اما صحبت از افزایش 6 برابری قیمت دارو بیهوده است.


داروهای بیماران خاص به صورت رایگان به بیماران تحویل داده می شود

وی گفت: مردم نگران نباشند به ویژه اینکه داروهای برخی بیماران به صورت رایگان تحویل داده می شود. به خصوص امسال با کمک مجلس برنامه داریم که داروهای بیماران خاص و صعب العلاج را به خوبی بودجه بندی کنیم و سعی کنیم داروها را به درب این بیماران ارسال کنیم. موضوع تهیه و تحویل دارو با قیمت و شرایط مناسب برای ما بسیار مهم است. بحث های حاشیه ای جای نگرانی نیست.


نظرات معاون وزیر صمت ربطی به سازمان غذا و دارو ندارد

وی در پاسخ به اظهارات معاون وزیر صمت مبنی بر نصف شدن واردات دارو به کشور در سال جاری، گفت: این نگاه ربطی به سازمان غذا و دارو ندارد. حمایت از تولید شرکت های دانش بنیان برای رفع نیازهای داخلی آنهاست. الان هم همین اتفاق می افتد و ربطی به ارز و دارو ندارد. رئیس جمهور در این زمینه ملاحظات خاصی دارد و مردم نگران این بایت نباشند.


در دولت سیزدهم بیشترین ارز به بیماران تالاسمی داده می شد

دارایی در خصوص اخبار کمبود دارو برای بیماران دیالیزی و بیماران کلیوی و تالاسمی گفت: 400 بیمار خاص در کشور داریم که برنامه های خوبی برای آنها در حال اجرا است. به عنوان مثال داروی بیماران مبتلا به SMA برای اولین بار به خوبی و رایگان ارائه می شود. در دولت سیزدهم بیشترین ارز به بیماران تالاسمی داده می شد. 5 شرکت در کشور مشغول تولید دارو برای بیماران تالاسمی هستند، اما داروهای تجاری این بیماران تا حد امکان وارد می شود. چون این بیماران در دنیا محدود هستند. ممکن است محدودیت هایی برای تحویل دارو به این بیماران وجود داشته باشد، اما این بدان معنا نیست که دارو به آنها داده نمی شود.

رئیس سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: با وجود همه مشکلات ناشی از نقل و انتقالات دولتی و مشکلات ارزی، کمبود دارو وجود دارد به ویژه اینکه برخی از تولیدکنندگان دارو در دنیا یکی دو شرکت هستند و تقاضا برای داروهای آنها وجود دارد. همه تلاش ما این است که برای بیماران خاص دارو تهیه کنیم و به خانه هایشان برسانیم.

انتهای پیام/
منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید