صدای انفجارهای 15 روزه برج میلاد متعلق به سینمای «410» اوست/ عنوان بودجه ما تئاتر است.


ساعت: 15:49
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۶
کد خبر: 1904225

نشست خبری سینمای بزرگ «410» با حضور معاونت هنری برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نشست خبری سینمای بزرگ «410» صبح روز سه شنبه 26 مهرماه در تالار مهر حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با حضور علیرضا کهفر تهیه کننده و کوروش زارعی مدیر کل سینما برگزار شد. فیلم و علی فروزانفر، دستیار هنری حوزه هنری.

در ابتدای این جلسه علی فروزانفر گفت: طرحی که حدود 2 سال مطرح شده بود، اجرایی شد. قرار بود این اثر در هفته دفاع مقدس رونمایی شود، اما به دلیل تقارن با ایام سوگواری آخر ماه صفر و همچنین ناآرامی های کنونی، به تاخیر افتاد. یک گروه 200 نفری در این اجرا شرکت می کنند که دارای دکور سنگین و انفجارها و افکت های میدانی فراوان است.

وی ادامه داد: 4 مهر اولین اجرا بود و 18 آبان اجرای نهایی خواهد بود. در نظر داریم هر شب اجرا میزبان 4000 نفر باشیم.

سپس کوروش زارعی کارگردان فیلم نیز توضیح داد: تقریباً 3 ماه کار می کنیم و روزی 8 ساعت تمرین می کنیم. مرتضی شاهکرم نویسنده «410» است و محوریت آن گردان 410 غواصی ارتش 41 طراله به فرماندهی حاج قاسم سلیمانی است. اتفاقاتی که برای مخاطب امروزی جالب است در این نمایش روایت می شود. به عنوان مثال حسن یزدانی، جوان 16 ساله تیم اطلاعات، 60 بار از اروندرود عبور کرد و عملیات والفجر 8 را با موفقیت انجام داد.

وی ادامه داد: 70 درصد نمایش مستند است. ما یک برنامه مستند داریم که در قالب یک نمایش 2 ساعته درام تعریف می کنیم. نزدیک به 120 بازیگر و گروه موتور روی صحنه حضور دارند.

زارعی درباره معنای فرضی کلمه سینما گفت: چند سالی است که تجربه جدیدی در کارگردانی می سازم که برای اولین بار در سوریه تجربه کردم. سپس در ایران و آخرین بار در ایران چنین تجربه ای داشتم. از طریق ژانری که در این چند سال تجربه کرده ایم، ناگفته های جنگ را با تلفیقی از سینما و تئاتر می گوییم تا هر چه بیشتر برای مخاطب جذاب باشد.

وی یادآور شد: قرار بود 25 اجرا داشته باشیم اما به دلیل تاخیر و درگیر شدن بازیگران در پروژه های دیگر تعداد اجراها 15 شب خواهد بود.

علیرضا کوفر تهیه کننده اثر نیز توضیح داد: سال هاست که در موسسه مهنا پروژه های میدانی را تجربه می کنیم اما این پروژه تفاوت هایی دارد که استفاده از تکنولوژی روز در زمینه جلوه های ویژه بصری و میدانی است. ما روی صحنه یک آکواریوم 100 هزار لیتری آب داریم که در کنار انفجار در آب برای مخاطب بسیار جذاب است.

وی تاکید کرد: امیدوارم اتفاق خوبی بیفتد و این روزها با چنین اتفاقات هنری حال مردم را بهتر کنیم.

زارعی سپس یادآور شد: حوزه هنری چند سالی است که قصد ورود و تجربه این ژانر را دارد و امسال با همکاری موسسه مهنا این اتفاق افتاد و پروژه بعدی خرمشهر خواهد بود.

فروزانفر در این قسمت از نشست اظهار داشت: در حوزه هنری در سال 1401 شاهد تجربه های بسیار متفاوتی در عرصه هنرهای نمایشی و نمایش های میدانی در سطح استان های کشور خواهیم بود.

معاونت هنری حوزه هنری در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر میزان بودجه و هزینه های سینمای «410» وی تاکید کرد: تاکنون اطلاعاتی برای اعلام ارزش پروژه های میدانی وجود نداشته و مرسوم نبوده که تعداد.. با توجه به حجم تولید می توان به میزان هزینه ها پی برد. ضمنا این اجرا به صورت رایگان برای عموم اجرا می شود.

کوفر در این خصوص نیز خاطرنشان کرد: عنوان بودجه ما تئاتر است اما حجم تولید ما سینما است.

فروزانفر ادامه داد: اگر الان عددی را اعلام کنم در شرایط فعلی آن عدد ناچیز خواهد بود و پروژه را به حاشیه می برد، امسال با جهش بودجه مواجه هستیم و به همین دلیل می توانیم فعالیت های هنری را در نقاط مختلف کشور ساماندهی کنیم.

کوروش زارعی کارگردان فیلم سینمایی «410» نیز با تاکید بر بودجه و هزینه این اثر گفت: حداقل دستمزد بازیگران ما 15 میلیون تومان و حداکثر دستمزد 50 میلیون تومان است. در مجموع برای سینمای «410» او کمتر از 5 میلیارد هزینه شد.

کهفر به عنوان تهیه کننده این اثر افزود: 100 هنرمند داریم که دستمزد این هنرمندان و بازیگران در کار حدود یک میلیارد و 500 میلیون تومان است. این هزینه جدا از هزینه صحنه عظیم و جلوه های ویژه و فناوری به کار رفته در اجرای این اثر است.

در ادامه، فروزانفر به عنوان معاون هنری حوزه هنری هزینه سینمای 410 خود را حدود 4 میلیارد و 700 میلیون تومان عنوان کرد و توضیح داد: سعی کردیم از امکانات بسیاری از نهادهای دیگر برای تولید و اجرای این اثر استفاده کنیم. کار کند تا هزینه ها کمتر شود کروش زارعی با تمام تلاش خود برای تولید و اجرای این اثر به تهیه کننده اعلام کرد که من کارمند حوزه هنری هستم و نیازی به دستمزد ندارم. بنابراین، سازنده هیچ انتظار مالی برای انجام این کار ندارد.

وی در ادامه به انتقاد از عملکرد فرهنگی کشور در 70 سال گذشته پرداخت و تصریح کرد: تمام اتفاقاتی که در هفته های اخیر در کشور شاهد بودیم ناشی از شکست رسانه ها بود. اگر اطلاعات به موقع توسط رسانه ها ثبت می شد، نیازی به ورود امنیت نبود. در 70 سال گذشته در بخش‌های عمرانی، علمی و امنیتی شاهد جهش‌هایی بوده‌ایم، اما در 7 دهه گذشته شاهد جهش‌هایی در عرصه رسانه و فرهنگ نبوده‌ایم، به همین دلیل است که گله داریم.

زارعی درباره اتفاقات میدانی و انفجار در سینمای خود «410» و چگونگی حفظ امنیت گروه و مخاطبان این فیلم گفت: تیم جلوه های میدانی ما یک تیم بسیار حرفه ای است که با محاسبات و اقداماتی که انجام دادند. ، انفجارهای میدانی برای بازیگران اثر خطرناکی است و مخاطب ایجاد نمی کند.

فروزانفر همچنین در این خصوص خاطرنشان کرد: از 3 نهاد دیگر برای اداره حراست تاییدیه گرفتیم و حجم انفجارها را نیز کاهش دادیم. قرار بود مهر اول فیلم «410» او را اجرا کنیم، اما چون انفجار شد، نخواستیم با صدای انفجار مزاحم مردم شویم. متاسفانه در حال حاضر به دلیل شرایط جامعه، شنبه ها اجرا نداریم. با اطلاع رسانی های ارائه شده قطعا به مردم اطلاع داده می شود که صدای انفجارهایی که 15 روز در برج میلاد شنیده می شود متعلق به سینمای «410» آن است.

زارعی درباره چرایی ارائه فیلم «410» خود به زمان حال توضیح داد: زمانی که برای اجرا در نظر گرفتیم شهریور بود و به دلایلی که در این نشست ارائه شد، مجبوریم کار را به زمان حال اجرا کنیم، زیرا اگر در این زمان و فصل اجرا نکرد. ما توانایی بازی را از دست خواهیم داد و هزینه دکور از بین خواهد رفت. البته با توجه به اینکه هوا سرد است و بیشتر اجرا در آب است، شرایط برای بازیگران بسیار سخت است.

وی با تاکید بر اینکه چقدر معنا و مفهوم در سینمای خود «410» تحت تأثیر جلوه های ویژه و سخت افزار اثر بوده است، تاکید کرد: جلوه های ویژه باید ابزاری برای ارائه مفهوم کارگردان و جلوه فکری و فکری در تئاتر باشد. همیشه برام مهم بوده فقط توپ و ترقه نیست.

کوفار تهیه کننده فیلم در پایان این نشست تاکید کرد: هدف ما قهرمان سازی برای جوانان کشورمان است. ما به اندازه کافی رمبو در جبهه های جنگ داشته ایم که نوجوانان ما به رمبو نیاز ندارند. حسن یزدانی یکی از قهرمانان دوران نظامی ماست که ویژگی های شخصیتی زیادی داشت.

دیدگاهتان را بنویسید