نگاه عطاولا مهاجرانی به ریزش برج متروپلیس / چرا نام برج متروپلیس است؟

نگاه عطاولا مهاجرانی به ریزش برج متروپلیس / چرا نام برج متروپلیس است؟

روز جدید : سید عطاءالله مهاجرانی در روزنامه اعتماد درباره فروریختن برج متروپلیس نوشت: اولین سوالی که به ذهن می رسد این است که چرا نام برج «متروپلیس» است؟! آکادمی زبان کجاست؟ آیا کسی می تواند هر نامی را که می خواهد در هر زبان و فرهنگ لغت برج یا موسسه خود بگذارد؟ آیا نظارتی بر استفاده از زبان و واژگان وجود ندارد؟

اما در مورد ریزش یا خرابی برج آبادان چند نکته وجود دارد:

اول: حوادث در سراسر جهان اتفاق می افتد. نمونه ای از این آتش سوزی در برج 24 طبقه گرینفل در لندن است. این برج پنج سال پیش در 14 ژوئن 2017 حدود ساعت یک بامداد آتش گرفت. 72 نفر کشته شدند. 70 نفر مجروح شدند و 223 نفر از آنها خبری در دست نیست. گفته می شود که این بزرگترین آتش سوزی در لندن از زمان آتش سوزی پایپر آلفا در سال 1988 است. تحقیقات در مورد علت یا علل آتش سوزی انجام شده است. رئیس شورای منطقه ای کنزینگتون و همچنین معاون رئیس اجرایی شورا برکنار شدند.

دوم: آتش سوزی در کلیسای نوتردام پاریس (ملکه پاریس) سه سال پیش، در شامگاه 15 آوریل 2019، یک فاجعه به تمام معنا بود. البته این آتش سوزی مهیب تلفات جانی نداشت. اما آسیب به فرهنگ و هنر و میراث تاریخی فرانسه و البته جهان به تمام معنا فاجعه بار است. تمام سقف بلوط کلیسا سوخت و فرو ریخت. شیشه های رنگی آسیب دیده است. همانطور که می دانید، کلیسای جامع، طبق سنت مسیحی، کلیسایی است که باید صد سال ساخته شود! یعنی با دید و افق دور کار بزرگی است. حامی کلیسا می داند که در مراسم افتتاحیه شرکت نخواهد کرد.

با ذکر این دو مثال نمی خواهم بگویم که ریزش برج آبادان یک امر و تصمیم طبیعی یا تصادفی نبوده است. در گزارش ها خواندم که برج شش طبقه مجوز داشت اما در واقع در ده طبقه ساخته شده بود. این تمام نکته است. یعنی تاریخ دو بعد بسیار مهم دارد; مبنای غیرقانونی و محاسبه نشده ساخت برج های ده طبقه دوم و دوم، عدم نظارت فنی بر این گونه برج ها در طول سالیان متمادی. ساختمان پلاسکو در تهران و برج متروپل در آبادان فروریخت. ببینیم چند برج در تهران و مراکز استان ها ساخته می شود که بالاتر از پروانه ساخت هستند و دوم اینکه بررسی ایمنی فنی برج ها چگونه بوده است؟ اهمیت این نظارت کمتر از درستی و قانونی بودن ساخت برج ها نیست.

به نظر من قوه قضائیه می تواند نقش فعالی در حفظ حقوق عمومی در این زمینه داشته باشد. همانطور که تخریب ویلاهای اعیان نشین غیرقانونی در کنار ایمنی رودخانه ها موجی از خوش بینی را در بین مردم و اقتدار دولت نشان داد. هرکی مجوز برج شش طبقه گرفت و در عمل 10 طبقه ساخت، باید ببیند در شهرداری چه کسانی را دیده، در کلانتری با چه کسانی آشناست و چقدر رشوه داده است؟ چه کسانی چنین اجازه ای دادند یا تخلف را نادیده گرفتند؟ اگر در یک مورد فقط این برج پایتخت با حوصله و دقت رصد شود و جزییات آن به اطلاع عموم برسد، می توان انتظار داشت که دیگر شاهد ساخت و ساز غیرقانونی برج های مسکونی یا تجاری نباشیم و از سوی دیگر نظارت ایمن فنی بر روی آن انجام شود. برج ها. گرفتن.

دیدگاهتان را بنویسید