صدور رأی قطعی در پرونده شبکه 14 نفره جعل اسناد رسمی تهران و البرز


ساعت: 11:39
تاریخ انتشار: 06/02/1401
کد خبر: 1892248

تصمیمات قطعی در پرونده شبکه 14 نفره جعل اسناد رسمی و عادی، ارتشاء و واگذاری اموال متعلق به اشخاص دیگر در استان های البرز و تهران اجرا شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حسین فضلی هرکندی با اشاره به صدور احکام قطعی پرونده شبکه 14 نفره جعل اسناد رسمی و عادی، ارتشاء و انتقال اموال متعلق به افراد دیگر در استان های البرز و تهران گفت: این باند اقدام به جعل اسناد و املاک می‌کرد و علاوه بر اینکه تعدادی از اعضای آن از کارکنان ادارات ثبت اسناد و املاک، ثبت احوال و اسناد رسمی در کرج و تهران بودند، با شناسایی املاک متروکه و متروکه، هفت ملک عمومی به مساحت 146 هزار متر مربع را شناسایی کردند. در استان های تهران و البرز حدود چهار هزار میلیارد ریال را تملک و بعضاً واگذار کرده بودند.

وی افزود: پس از تحقیقات مقدماتی و صدور کیفرخواست از سوی دادسرای عمومی و انقلاب کرج و همچنین رسیدگی و صدور قرار بدوی در شعبه 107 دادگاه کیفری یک کرج به دلیل تجدیدنظرخواهی تعدادی از متهمان پرونده به شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان منتقل و پس از پایان جلسه، حکم قطعی صادر و پرونده برای اجرای احکام صادره به دادگاه کرج ارسال شده است.

رئیس قاضی استان البرز با بیان اینکه از 15 متهم پرونده، یک نفر در مرحله اول تبرئه و 14 نفر محکوم شدند، افزود: از بین این افراد 5 نفر از متهمان ضمن قبول محکومیت ها، حق خود را از دست داده و درخواست می کنند. برای تخفیف مجازات چون 2 نفر از محکومان درخواست تجدیدنظر نکرده اند که صحت، صحت و موجه بودن رای دادگاه بدوی را ثابت می کند.

وی افزود: در مرحله تجدیدنظر به درخواست 7 نفر از متهمان رسیدگی و رای نهایی حاکی از آن بود که این افراد در مجموع به 44 سال حبس تعزیری، 716 میلیارد ریال جزای نقدی، 5 سال انفصال از خدمات دولتی و عمومی محکوم شده اند. خدمات و 94 ضربه شلاق . از مجموع اموال مالباخته که هفت مورد آن جعل شده و توسط این شبکه تصرف شده است، تاکنون سه مورد شکایت کرده اند و مابقی مالکان شناسایی و ردیابی نشده اند.

فضلی هرکندی با اشاره به تسریع در رسیدگی به این پرونده اظهار داشت: تمامی اقدامات قضایی در این پرونده اعم از کشف جرم، تحقیقات مقدماتی توسط دادسرا، محاکمه و محکومیت در دادگاه های بدوی و تجدیدنظر استان در حدود 8 ماه صورت گرفت. از تشکیل پرونده . ; همچنین کشف جنایت، شناسایی و دستگیری متهمان این پرونده بدون شکایت شاکیان خصوصی و حتی بدون اطلاع آنها توسط نیروهای امنیتی و اطلاعاتی کل استان البرز انجام شد.

آسیب شناسی پرونده جعل سند در دستور کار قرار گرفت

رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان البرز گفت: در جریان رسیدگی به این پرونده با توجه به دستور رئیس قوه قضائیه و اقدامات بعدی وی، بررسی آسیب شناسی پرونده نیز در دستور کار قرار گرفت. معاون پیگیری موارد خاص در استان خاطرنشان کرد: با توجه به آسیب شناسی که شامل گزارش گسترده علل و زمینه این جرایم است، عدم ثبت سیستمی اسناد قدیمی به ویژه اسناد وکلا؛ عدم ارتباط سیستماتیک بین دستگاه ها و مراجع برای استعلام و عدم نظارت بر خدمات با ضامن ها از دلایل این نوع جرایم است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال گاهی مشاهده می شود که مدت هاست دفتر اسناد رسمی که در آن سردفتر فوت، بازنشسته یا مرتکب تخلف شده است توسط ضامن اداره می شود و این امر بستر مناسبی برای بروز انواع مفاسد است. نیاز به دفاتر اسناد رسمی که با ضامن اداره می شود در اسرع وقت تعیین تکلیف می شود.

فادلی هرکندی تصریح کرد: از دیگر دلایل و زمینه های شکل گیری این نوع جرایم، بررسی هویت افراد بدون بررسی ثبت احوال است. رها شدن املاک توسط مالکان و عدم ثبت نام برخی از هموطنان در داخل و خارج از کشور در سامانه ثنا نشانه آن است که با اتخاذ تصمیمات و دلایل ذکر شده می توان شاهد کاهش وقوع این نوع بود. از جنایت

دیدگاهتان را بنویسید