صف های طولانی برای خرید مرغ منجمد/رئیس اتحادیه: تا 20 ادیب چستی صبر کنید

صف های طولانی برای خرید مرغ منجمد/رئیس اتحادیه: تا 20 ادیب چستی صبر کنید

به گفته مهدی یوسف هانی، رئیس اتحادیه فروشندگان طیور و ماهی در تهران، اختلاف حدود 20 هزار تومانی مرغ منجمد و مرغ گرم و نبود مرغ گرم باعث ازدحام صف های خرید مرغ منجمد در میادین میوه و تره بار تهران شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان طیور و ماهی گفت: کمبود مرغ گرم تا 30 اردیبهشت برطرف و محصولات وارد بازار می شود.

به گزارش همشهری آنلاین، از ابتدای فروردین ماه امسال مرغ گرم و تازه در بازار با کمبود مواجه شده است و در بازدید از مغازه ها و مرغ فروشی های سطح شهر اکثر یخچال های مرغ گرم خالی است و فروشندگان می گویند. مرغ داغ نداریم البته اگر بخت با شما یار است و صبح زود به مراکز میوه و تره بار شهرداری تهران یا خرده فروشی های سطح شهر مراجعه کنید، می توانید مرغ داغ تازه بخرید. اما تا ظهر بسیاری از مغازه ها باز می شوند و موجودی ندارند و برای خرید مرغ منجمد دولتی به قیمت 45000 تومان می توانید مرغ گرم را با قیمت مصوب فقط در میادین میوه و تره بار بخرید اما باید گرم بخرید. مرغ کیلویی 80 تا 100 هزار تومان از فروشگاه های سطح شهر، فروشگاه های زنجیره ای و فروشگاه های اینترنتی.

نبود مرغ داغ در سبد خرید فروشگاه های اینترنتی نیز تاییدی بر نبود آن در بازار است. فقط کافیست به فروشگاه های اینترنتی مراجعه کنید تا ببینید عرضه مرغ بسیار کم است. برخی از این فروشگاه های آنلاین فقط مرغ خرد شده یخ زده را عرضه می کنند.

برای خرید مرغ داغ به یکی از مغازه های معروف شهر می رویم اما اثری از مرغ نمی بینیم. از کارمند فاروز که می پرسیم می گوید مرغ نداریم. محموله ای که به ما می رسد کوچک است و به زودی تمام می شود. به گفته وی، خیلی ها فقط برای خرید مرغ به مغازه می روند و با دیدن جای خالی، دست خالی برمی گردند.

با مراجعه به یک فروشگاه دیگر وضعیت را به این صورت مشاهده می کنیم. و بنابراین ما در مغازه های شهر می گردیم. بسیاری از آنها مرغ داغ ندارند. بالا هم می فروشند و می گویند مرغ کم است و به همین دلیل گران است. عرضه محدود مرغ گرم در بازار باعث شده تا قیمت ها بالاتر از مصوبه بازار باشد و مرغ گرمی به 100 هزار تومان برسد.

بسیاری از بازارهای میوه و تره بار در این شهر فقط مرغ منجمد دولتی را حمل می کنند، البته برخی از میادین میوه و تره بار نیز عرضه محدودی مرغ گرم دارند و در نهایت تا ساعت 12 ظهر می توانید مرغ گرم را برای خرید پیدا کنید. یک صف آرام پیدا کنید

به یکی از میادین میوه و تره بار می رویم. آنها فقط مرغ منجمد را عرضه می کنند و مردم برای خرید آن صف می کشند. چند روزی است که صفی طولانی برای خرید مرغ در میادین می چرخد. اگر بازاری ها جوجه گرم را عرضه کنند چون آن را به قیمت تعیین شده کیلویی 63 هزار تومان می فروشند، صف های طولانی تشکیل می شود. پس از تمام شدن مرغ داغ، صف هایی برای خرید مرغ منجمد نیز در این میدان ها تشکیل می شود.

دلیل اصلی عدم جوجه کشی

گفته می شود در راستای تنظیم بازار، دولت در 227 مرکز خرید میوه و تره بار شهرداری، مرغ منجمد 45 هزار تومانی عرضه می کند. به گفته مهدی یوسف هانی، رئیس اتحادیه فروشندگان طیور و ماهی در تهران، اختلاف حدود 20 هزار تومانی مرغ منجمد و مرغ گرم و نبود مرغ گرم باعث ازدحام صف های خرید مرغ منجمد در میادین میوه و تره بار تهران شده است.

وی در گفت وگو با همشهری آنلاین گفت: اگرچه روزانه 120 تن مرغ منجمد در مراکز مستقر در میادین شهرداری تهران به فروش می رسد اما به این معنا نیست که مرغ گرمی در بازار وجود ندارد. روزانه 200 تن جوجه گرم در کشتارگاه میدان باخمن توزیع می شود اما دلیل عرضه کم جوجه ها کاهش جوجه ریزی است.

وی ادامه داد: دلیل اصلی عدم جوجه کشی در اسفند ماه سال گذشته به دلیل گرانی مواد اولیه دامی بود که در نتیجه عرضه مرغ گرم نسبت به سال گذشته در بازار کم بود. فروردین ماه سال گذشته 400 تن و امسال 200 تن جوجه در میدان مرکزی توزیع شد.

رئیس اتحادیه فروشندگان طیور و ماهی در تهران در پاسخ به این سوال که ممکن است برخی مرغداری ها از عرضه مرغ به بازار خودداری کنند و بخواهند از این موقعیت سوء استفاده کنند، گفت: مرغداری ها نمی توانند احتکار کنند. آنها پس از پرورش مرغ را نمی توانند نگهداری کنند و در نهایت می توانند یک یا دو روز این کار را انجام دهند اما در روز سوم باید محصول خود را در بازار عرضه کنند.

به گفته وی، کمبود مرغ گرم تا 30 اردیبهشت ادامه دارد تا این محصول دوباره به بازار بازگردد. مسئولان جهاد کشاورزی نیز همین قول را دادند و گفتند از 30 اردیبهشت تولید به حالت قبل باز می گردد و کمبود موجود در بازار برطرف می شود.

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان طیور و ماهی، قیمت ها افزایش نمی یابد اما باید دید برنامه وزیر جدید جهاد کشاورزی در خصوص افزایش نرخ مصوب مرغ گرم چیست؟

این در حالی است که یک منبع آگاه به همشهری آنلاین گفت: قیمت مصوب مرغ ممکن است بعد از ماه مبارک رمضان چند درصد (2 تا 3 هزار تومان) به دلیل افزایش هزینه های تولیدکننده افزایش یابد.

وی ادامه داد: بر اساس اطلاعیه جهاد کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار مرغ، مرغ منجمد محدود وارداتی از ترکیه و برزیل را روانه بازار کرد. البته واردات مرغ از این دو کشور محدود است. زیرا امکان واردات مرغ به مقدار زیاد از کشورهای همسایه وجود ندارد زیرا آنها قبلاً کالای خود را ثبت کرده اند، بنابراین اگر کشور ما بخواهد یکباره و بدون توافق قبلی مرغ را از کشور دیگری وارد کند، مثلاً اگر کشوری از ما بخواهد، نه ممکن است 100000 تن جوجه بدهند زیرا ممکن است اصلاً آنجا نباشند و ممکن است 5000 تن جوجه به ما بدهند.

همچنین بر اساس اخبار رسیده به جهاد کشاورزی، اداره بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی پس از نظارت مستمر بر توزیع مرغ و گوشت در کشور، نمایندگانی را برای نظارت و پایش میدانی به استان ها اعزام کرده است تا احتکار انجام شود. در بازار برای عرضه از مرغداران اتفاق نمی افتد.

با این اوصاف چاره ای جز تحمل مردم برای ورود مرغ داغ به بازار وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید