صلح و آشتی ساترا با VOD ها؟! شاید


ساعت: 15:52
تاریخ انتشار: 1301/04/29
کد خبر: 1884473

با ادبیات جدید رئیس رسانه ملی در خصوص بسترهای شبکه نمایش بومی و شریک خواننده آنها در فضای رسانه ای، به نظر می رسد بوی آشتی و سازگاری ساترا با VOD به مشام می رسد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حدود یک ماه پیش برخی رسانه ها از لغو مجوز دو شبکه مهم رسانه ای فیلمو و نماوا خبر دادند و به نقل از رئیس سترا، مجوز این دو شبکه به زودی لغو می شود.

ماجرا از این قرار بود که سعید مقیسه، رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه جهانی صدا و تصویر در فضای مجازی (ساترا) در مصاحبه ای تاکید کرد که اگر امتیاز هر رسانه ای کمتر از حداقل اعتبار مورد نیاز باشد، برخورد قانونی خواهد شد. گرفته خواهد شد..

دلیل این گفتگو در واقع انتشار بدون مجوز چندین سریال در شبکه نمایش بومی بود که باعث شد رسانه ها مجوز این پلتفرم ها را لغو کنند.

اما انجمن صنفی شرکت‌های ویدیوی آنلاین به سرعت به خبر لغو مجوز این پلتفرم‌ها واکنش نشان داد و رسماً اعلام کرد: ما به عنوان انجمن صنفی شرکت‌های ویدیوی آنلاین بیش از هر چیز نیازمند نظارت هستیم. و نهاد نظارتی در حوزه شبکه های نمایش در داخل کشور بر شرط بی طرفی تاکید می کنیم و خواستار انتخاب رگولاتوری بی طرف از همه دستگاه ها و شوراهای عالی کشور برای این حوزه هستیم..

تهیه کنندگان، کارگردانان و تریبون های شبکه بومی تلویزیون معتقدند که در چارچوب قوانین و خطوط فرهنگی کشور کار می کنند، اما متاسفانه به دلیل تعریف نشدن مرزهای صدا و تصویر، هر روز شاهد گسترش این شبکه هستیم. قلمرو مقررات رادیو و تلویزیون و این تضاد منافع ما را با انتظارات و چارچوب هایی مواجه کرده است که قابل ایجاد و اجرا نیست.»


1ec09b24 a374 4b17 a981 a1dc366af337 خبر خاکستری

پس از انتشار این بیانیه و سخنان و احادیث، تحلیل ها و صحبت ها و توئیت های مدیران عامل این تریبون ها، سعید مقیسه این بار در نامه ای خطاب به رئیس سازمان صدا و سیما به صراحت اعلام کرد که مجوز هیچ . پلت فرم لغو شده است

بیشتر بخوانید: رئیس جمهور ساترا بلند شد.


هیچ مجوز پلت فرمی باطل نشد


7b90f9db bb9a 4ee7 97f7 409db3fd8312 خبر خاکستری

سعيد مقيسه رئيس سترا

اما رئیس ساترا در ادامه همین نامه اعلام کرد که بدون شک مهمترین اولویت سازمان جهانی تنظیم مقررات رسانه های صوتی و تصویری، اجرای قوانین و اسناد بالادستی است و هیچ تعارفی در این زمینه ندارد.. اگر قانون را رعایت کنیم کاملاً از تریبون ها حمایت می کنیم، اما اگر تخلفی را مشاهده کنیم دست از کار برنمی داریم و با آنها برخورد نمی کنیم. در سال های اخیر بسیاری از هواداران و هواداران جمهوری اسلامی ایران به شدت از وضعیت فرسوده فضای مجازی انتقاد کرده و از ساترا درخواست کرده اند تا نسبت به بهبود محتوای صوتی و تصویری فضای مجازی اقدام کند..


ریشه اختلاف VODساترا چه خبر؟

بحث اصلی پلتفرم های شبکه نمایش خانگی با ساترا این است که آنها معتقدند تعریف خاصی از اصطلاح “صوت و تصویر فراگیر” در قانون وجود ندارد و VOD در این دسته قرار نمی گیرد. در مرحله بعد، ذی نفعان شبکه بومی تلویزیون می گویند چرا باید ساترای مسئولیت نظارت و صدور مجوز سریال های این شبکه را که زیرمجموعه پخشی است که صاحب وب سایت و اپلیکیشن «تلبیون» است که رقیب آن است، بر عهده بگیرد. از VODدر نظر گرفته شده است

از سوی دیگر ساترا به صراحت اعلام کرده است که «ایفای مأموریت های قانونی سترا از سوی نهادهای نظارتی در قوه مجریه و مقننه الزامی است. اخیراً مکاتباتی از معاونت امور حقوقی با ساترا انجام شده است که در آن به تشریح اختیارات و وظایف ساترا در حوزه صوتی و تصویری جهانی پرداخته شده است..»


بوی آشتی و سازگاری می دهید


d29cb588 2953 4334 ac5e aa45bb3ccbac خبر خاکستری

پیمان جبلی رئیس رسانه ملی

اما به نظر می رسد با توجه به همین مشکلات در تفسیر قانون و با توجه به رقابتی که اخیراً با «تلبیون» در فضای مجازی آغاز شده است، به نظر می رسد با تعامل و گفت و گو بتوان برخی از مشکلات را حل کرد. قوطی عمومی این سردرگمی حفظ می شود و هر بار با خبر توقف سریال خاصی مواجه نمی شوند. نشانه های این آشتی را از صحبت های رئیس رسانه ملی می توان دریافت که شب گذشته در برنامه «صف العول» شبکه خبر درباره سکوها صحبت کرد.

پیمان جبلی، رئیس صدا و سیما در این خصوص گفت: در رویکرد تحول آفرین، در راهبردهای عصر جدید تحول محتوا، رویکرد و سازوکاری را الگوی خود قرار داده ایم که یکی از آنها رفتار هم افزایی است. که می تواند یک رویکرد باشد. این بدان معناست که رسانه هایی که در پیشبرد اهداف فرهنگی جامعه «مفید» هستند باید شریک باشند.»

بیشتر بخوانید: گزارش رئیس رسانه ملی؛


ایجاد محتوای عالی به ماموریت سازمان کمک می کند/پلتفرم ها شرکای رسانه ای ما هستند

این ادبیات رئیس رسانه ملی نشان می دهد که آنها به دلیل رقابت و به تعبیر برخی دشمنی ها نمی خواهند سنگی بر سر راه تریبون ها بگذارند، بلکه به فکر سیر تحول محتوای رسانه های کشور باشند. از دیدگاه یکی از همکاران رسانه ای. نگاهی که البته با نگرش عملگرایانه همچنان شکل واقعی خود را نشان می دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید