صنعت انگشتر کوم از بی تدبیری رنج می برد/ زیورآلات انگشتر ایران دچار مشکل شده است


ساعت: 14:58
تاریخ انتشار: 1401/01/30
کد خبر: 1823194

گزارش بی توجهی به ظرفیت صنعت رینگ;

اگرچه شهر کوم در ژانویه 2016 به عنوان شهر ملی رینگ انتخاب شد اما در این مدت اقدام مناسبی برای معرفی این ظرفیت صورت نگرفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل قول ها پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اعلام کوم به عنوان شهر ملی حلقه در ژانویه 2016 آغاز حرکتی برای توسعه این هنر در سطح ملی و بین المللی بود، حرکتی که نیاز به حمایت سازمان ها و حتی هنرمندان این هنر دارد.
با توجه به اینکه قدمت هنر انگشتر سازی در شهر قم به قدمت تپه 7000 ساله کولی درویش، محوطه ای باستانی است که نمونه هایی از انگشتر در قم وجود داشته است و این نشان می دهد که این هنر از دیرباز مورد توجه بوده است. توسط مردم شرق زمین. این فرصت به هنر کوم در سطح ملی داده شده است. باید با برنامه ریزی و تخصیص وام بهترین بهره را از این رکورد ملی برای شهرت شهر کوم گرفت.

733e6332 378f 4052 a748 7446b434d3d1 خبر خاکستری

1200 هنرمند قمی در صنعت انگشتر فعالیت دارند
بازار انگشتر قم با 1000 آتلیه انگشتر و 1200 هنرمند انگشتر، قطب انگشترهای دست ساز نقره در ایران است. این هنرمندان در زمینه های تولید نقره، جواهرات و هزینه ها، قلم زنی، زیورآلات (دامله و فست) و قلم زنی نگین فعالیت دارند.
تفاوت اصلی ساخت انگشتر در قم با ساخت انگشتر در شهرهای دیگر مانند مشهد دست ساز بودن آن است. در کوم استاد ساخت انگشتر تمامی مراحل ساخت انگشتر را با ابزار دستی و سلیقه خود انجام می دهد. اما در شهرهای دیگر مانند مشهد انگشتر به تولید انبوه یا ریخته گری می رسد که سرعت تولید محصول را افزایش می دهد اما از کیفیت و ظرافت آن می کاهد. در قم واحدهای محدودی به تولید انگشترهای ریخته گری مشغول هستند، اما در هیچ شهر ایران هنرمندانی که انگشتر دست ساز می سازند، این همه نیست. استان کوم بعد از مشهد در رتبه دوم تولید انگشتر در کشور قرار دارد. در ایران شهرهای مشهد، قم، اصفهان، تهران و یزد عمده‌ترین تولیدکنندگان زیورآلات نقره در کشور هستند.

93bb10f4 fd7c 49ee a653 94cca2994e00 خبر خاکستری

ایجاد یک شهرک صنایع دستی در کوم یک ضرورت است
این در حالی است که خانم پویا محمودیان در دهم فروردین ماه سال 1401 در بازدید از زمین شخصی شهر صنعتگر در عوارضی کوم-تهران گفت: در این شهر ظرفیت وجود دارد که برای صنعت دستی باید توجیه اقتصادی بیشتری داشته باشد. شهر بر هنر ساخت حلقه تمرکز دارد.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث، فرهنگ، گردشگری و صنایع دستی با ابراز تعجب از بی توجهی کارکنان به معرفی انگشتر کوم، گفت: متأسفانه به غیر از انگشتر کوم، جایگاه خاصی وجود ندارد. این هنر را بفروشید و معرفی کنید «صنعتی وجود ندارد.
وی افزود: استان کوم از ظرفیت صنایع دستی منحصر به فردی برخوردار است و بر اساس برنامه ریزی انجام شده مقرر شد مجموعه نمایشگاهی صنایع دستی استان به شهر انتشارات ایجاد شود.
محمودیان در ادامه به نبود بازار مناسب برای عرضه و فروش محصولات و صنایع دستی در استان اشاره کرد و گفت: سایت قم تهران بهترین مکان برای عرضه هنرهای سنتی و صنایع دستی است زیرا میلیون ها نفر تردد و دسترسی به بزرگراه دارند. هر سال. مردم کوم نیز به راحتی به این سایت دسترسی دارند.

توسعه ارز و اشتغال در کوم با توجه به گوهرها
محمودیان با اشاره به یاقوت سرخ گفت: تراش سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و صادرات آنها به کشورهای دیگر علاوه بر حفظ منابع کشور، نقش اساسی در تولید ناخالص داخلی خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: لزوم توجه به سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی علاوه بر حفظ ثروت ملی کشور ارزشمند و در عین حال موجب توسعه اشتغال نیز خواهد شد.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث، فرهنگ، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه کوم به عنوان شهر ملی انگشترها معرفی شد، افزود: راه اندازی موزه سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی نقش بسزایی دارد. در تزیین انگشتر و لازمه پیشرفت این صنعت هنری است.

8988a8ea 3744 4038 9aea f5a554414ca8 خبر خاکستری

امروزه فعالان این عرصه مشکلات تامین مواد اولیه، بازاریابی، صادرات، مشکلات بیمه، آموزش، قاچاق و کالاهای نامرغوب در این صنعت را از جمله مشکلاتی می‌خوانند که ورود مسئولان استانی به این عرصه و برخی از مشکلات و هنرمندان در این صنعت را می‌طلبد. حوزه.

ظرفیت هنر انگشترسازی نیازمند حمایت مسئولان است
شهر قم سالانه میزبان 15 میلیون زائر و گردشگر ایرانی و 3 میلیون زائر و گردشگر خارجی است. این آمار نشان از پتانسیل قوی در فروش صنایع دستی و انگشتر به عنوان سوغاتی دارد.
اما به دلیل عدم ارتباط مستقیم تولیدکنندگان و قرار گرفتن آنها در معابر اطراف حرم که از دید زائران و گردشگران دور است و نبود بازارچه صنایع دستی در کوم باعث عدم استفاده مناسب شد. از این فرصت
در هر صورت ظرفیت عظیم تولید انگشتر در کوم انگیزه این شهر را برای ثبت شهر ملی انگشتر در بین استان های کشور ایجاد می کند. با این حال در مناسبت های مختلف قول هایی به این صنعت داده شد. وعده هایی مانند ساختن شهر عقیق و ساخت انگشتر در اتوبان قم-تهران، واگذاری چند صد انگشتر به دست سازان انگشتر در قم یا برپایی بازار گوهر و عقیق در ورودی شهر قم و شاید وعده ها و وعده های فراوان. که در این روزهای سخت کشور به فراموشی سپرده شده اند، یا نصف برآورده شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید