بی توجهی به صادرات هنر ساخت انگشتر در کوم / ظرفیت بزرگ اما پنهان

ساعت: 11:30
تاریخ انتشار: 14/01/1400
کد خبر: 1794075

یکی از عناوین کوم، شهر ملی حلقه ها است، اما در این منطقه بازار یا مکان خاصی برای هنرمندان این منطقه در نظر گرفته نشده است و در آینده ای نه چندان دور ممکن است مشکلات عدیده ای در این منطقه باعث از بین رفتن این منطقه شود. عنوان.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از فردا پدرخوانده، اعلام کوم به عنوان شهر ملی حلقه آغاز حرکتی برای توسعه این هنر در سطح ملی و بین المللی است، حرکتی که نیازمند حمایت سازمان ها و حتی هنرمندان این هنر است.

توجه به اقتصاد هنر، آموزش ذینفعان و درک سلیقه مشتریان در بازار ملی و بین المللی عرضه و فروش از نکاتی است که می تواند باعث رشد بیشتر این هنر شود.

با توجه به اینکه قدمت هنر ساخت انگشتر در این شهر به قدمت تپه 7000 ساله کولی درویش در کوم می باشد، محوطه ای باستانی که نمونه هایی از انگشتر در کوم وجود داشته است، این نشان می دهد که این هنر از دیرباز مردمان بوده است. در شرق و اکنون از آنجایی که این فرصت در سطح ملی به هنر کوم داده می شود، لازم است با برنامه ریزی و تخصیص اعتبارات، بهترین بهره را از این رکورد ملی برای اعتبار شهر کوم گرفت.


1200 هنرمند قمی در صنعت انگشتر فعالیت دارند
بازار انگشتر قم با 1000 آتلیه انگشتر و 1200 هنرمند انگشتر، قطب انگشترهای دست ساز نقره در ایران است. این هنرمندان در زمینه های تولید نقره، جواهرات و هزینه ها، قلم زنی، زیورآلات (دامله و فست) و قلم زنی نگین فعالیت دارند.

تفاوت اصلی ساخت انگشتر در قم با ساخت انگشتر در شهرهای دیگر مانند مشهد دست ساز بودن آن است. در کوم استاد ساخت انگشتر تمامی مراحل ساخت انگشتر را با ابزار دستی و سلیقه خود انجام می دهد. اما در شهرهای دیگر مانند مشهد انگشتر به تولید انبوه یا ریخته گری می رسد که سرعت تولید محصول را افزایش می دهد اما از کیفیت و ظرافت آن می کاهد. در قم واحدهای محدودی به تولید انگشترهای ریخته گری مشغول هستند، اما در هیچ شهر دیگری از ایران هنرمندانی که انگشتر دست ساز می سازند این همه نیست. استان کوم از نظر تولید انگشتر پس از مشهد رتبه دوم کشور را دارد. در ایران شهرهای مشهد، قم، اصفهان، تهران و یزد عمده‌ترین تولیدکنندگان زیورآلات نقره در کشور هستند.

9f0edacd 891f 42e5 98a3 714a654a6202 خبر خاکستری

بی توجهی به صادرات هنر انگشتر سازی در کوم
همه کوم را به عنوان شهر عبادت و عبادت می شناسند، این شهر تا قبل از بحران کرون سالانه پذیرای 20 میلیون مسافر داخلی و خارجی بود، اما با توجه به اینکه هنر ساخت انگشتر می تواند یکی از سوغاتی های مهم این شهر باشد به دلیل گمنامی و ناشناس بودن. نبود بازار مشخصی برای این هنر در زمینه صادرات و فروش مغفول مانده است.

شمشادی رئیس اتحادیه انگشترسازان کوم با اشاره به ظرفیت بالای صادرات این هنر گفت: انگشتر به صورت سنتی فقط در کوم تولید می شود و با ظرافت و زیبایی خاصی به دست مشتری می رسد. همچنین پتانسیل بالایی برای صادرات دارد اما مورد غفلت قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این هنر اصیل که مرکز استان کوم است و هنرمندان با تلاش و هنرمندی دستان خود را تولید می کنند، مجبورند تنها از طریق فضای مجازی و به صورت انفرادی مشتری پیدا کنند و زحمت و هزینه پست را بر عهده بگیرند. در عین داشتن ظرفیت صادراتی بالا نتوانست این صنعت را به صورت حرفه ای به بازارهای جهانی صادر کند.

زاویه مشکلات تولیدکنندگان انگشتر قمی
اما در این بین با تعدادی از اساتید و هنرمندان حلقه سازی در کوم گفتگو کردیم.
ابوالحسن هاشمی از استادان قدیمی انگشترسازی کوم می گوید: کوم شهر عبادت است اما هنوز بازار و بازار خاصی وجود ندارد که بتوان انگشترهای او را در آن فروخت که یکی از سوغات اصلی این شهر است. همه آنها به ندرت کار می کنند، که دسترسی گردشگران به تولید کنندگان حلقه را دشوار می کند. از طرفی با توجه به شرایط اقتصادی و گرانی مواد اولیه، در حال حاضر قیمت رینگ به ناچار افزایش یافته است، اما این مشکل آمار فروش ما را کاهش داده و هیچ حمایتی در قالب تجهیزات، وام از سوی ما نمی شود. و غیره ” شغل خود را رها کرده و شغل دیگری را انتخاب کنند.”

وجود انگشتر قاچاق و بی کیفیت مشکل سازندگان انگشتر قمی است
حسین قمیان که 15 سال است در زمینه انگشتر فعالیت می کند، می گوید: ظرافت و دقت هنرمندان قمی در ساخت انگشتر مثال زدنی است، اما قاچاق و واردات انگشتر چینی عرصه را بر ما تنگ می کند و انگشترهای بی کیفیت ارزان به فروش می رسد. قیمت بازار که مهم ترین موضوع است.«تولیدکنندگان زیورآلات سنتی.

از سوی دیگر محسن نامداری یکی دیگر از تولیدکنندگان انگشتر در کوم کپی برداری از طرح های برنده انگشتر را یکی از مشکلات این حرفه می داند و می گوید: هنرمندان کوم خلاقیت خاصی برای طرح های جدید دارند و زمان زیادی را صرف آن می کنند. اما زمانی که حلقه ها وارد بازار می شوند. امکان کپی برداری از این طرح ها برای برخی افراد وجود دارد. اگرچه برای جلوگیری از این امر باید قوانین جدی وجود داشته باشد. وی معتقد است قم باید برای ساخت انگشتر مارک شود تا توسط افراد سودجو کپی نشود.


تولید انگشترهای صنعتی با ارزش
همچنین رضا شاکری از مجموعه داران کوم نیز هنرمند دیگری است که انگشتر می سازد. شغل هایی که پیدا نمی شود چون سریال و بازاری نیست و فقط یکی از آنها ساخته می شود. تبلیغات باید طوری باشد که وقتی انگشتر را می آوریم مثل سوهان همه یاد کوم بیفتند چون این هنر از آن هنرهای ارزشمند است و اگر روی آن سرمایه گذاری بیشتری شود واقعا می تواند صنعت استان را متحول کند.

d982189e d5fc 4c30 9318 ae35dea9620d خبر خاکستری

نبود بازار و جایگاه برای تولیدکنندگان انگشتر قمی / ظرفیت پنهان
همانطور که گفته شد، شهر قم سالانه میزبان 15 میلیون زائر و گردشگر ایرانی و 3 میلیون زائر و گردشگر خارجی است. این آمار نشان از پتانسیل قوی در فروش صنایع دستی و انگشتر به عنوان سوغاتی دارد.
اما به دلیل نبود ارتباط مستقیم بین تولیدکنندگان و قرار گرفتن آنها در معابر اطراف حرم که از دید زائران و گردشگران دور هستند و همچنین نبود بازارچه صنایع دستی در کوم باعث شد تا از گذرگاه‌های اطراف حرم جلوگیری شود. استفاده مناسب از این فرصت، انگشترهای عرضه شده در مغازه های اطراف حرم که محل اصلی فروش این سوغات به زائران و گردشگران در کوم است، از محصولات شهرهای دیگر و برخی کشورها تهیه می شود.

هنرمندانی که در کوم انگشتر می سازند شرایط کار دارند
علیرضا ارجمندی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کوم گفت: در راستای توسعه خوشه انگشتر و رونق کسب و کار به هنرمندانی که در کوم انگشتر می سازند تجهیزات پرداخت می شود.

وی با اشاره به ثبت شهر کوم به عنوان شهر ملی در رینگ ادامه داد: کوم این ظرفیت را دارد که از طریق توزیع زمین شاهد ساخت شهر دایره ای تخصصی باشیم.

ارجمندی در ادامه با بیان اینکه تابلوهای شهر ملی حلقه باید برای شهروندان و زائرانی که به این شهر سفر می کنند واضح و آشکار باشد، ادامه داد: نصب المان یا نمادهای شهری در مناطق شهری درد و عبادت از دیگر برنامه های شهر ملی است. حلقه.

cc217ea1 bea1 47fc 858c 7d28fabfa53a خبر خاکستری

در هر صورت ظرفیت عظیم تولید انگشتر در کوم انگیزه این شهر را برای ثبت شهر ملی انگشتر در بین استان های کشور ایجاد می کند. با این حال در مناسبت های مختلف قول هایی به این صنعت داده شد. وعده هایی مانند ساختن شهر عقیق و ساخت انگشتر در اتوبان قم-تهران، واگذاری چند صد انگشتر به دست سازان انگشتر در قم یا برپایی بازار گوهر و عقیق در ورودی شهر قم و شاید وعده ها و وعده های فراوان. که در این روزهای سخت کشور به فراموشی سپرده شده اند، یا نصف برآورده شوند.

در هر صورت امروزه فعالان این عرصه دشواری تامین مواد اولیه، بازاریابی، صادرات، بیمه، آموزش، قاچاق و کالاهای بی کیفیت در این صنعت را از مشکلاتی می خوانند که نیازمند مداخله مسئولان استانی به ویژه فرماندار جدید کوم است. در این راستا و رفع برخی از مشکلات و دغدغه های هنرمندان این عرصه.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید