صنعت خودرو با اجرای برنامه 2 ساله متحول می شود


ساعت: 10:07
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۵
کد خبر: 1803179

وزیر صمت با بیان اینکه 9 پروژه برای تحول صنعت خودرو تهیه شده است، گفت: برنامه کلی وزارت صمت اصلاح ساختار صنعت خودرو و روابط قطعه سازان و خودروسازان در سال 1401 است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سیدرضا فاطمی امین، وزیر صمت، وضعیت فعلی صنعت خودرو را با مشکلات عدیده ای نگاه کرد و افزود: ما در صنعت خودرو کارهای زیادی انجام داده ایم و موفقیت و پیشرفت خوبی داشته ایم، اما مردم و مشتریان اینگونه نبودند. خوشحال.”

وی با اشاره به پیچیدگی صنعت خودرو خاطرنشان کرد: یک خودرو بیش از دو هزار قطعه دارد و روزانه به میزان چهار هزار خودرو در کشور تولید می شود. ما صنعتی با شرایط مشابه و پیچیدگی های مدیریتی، اقتصادی و فناوری زیاد نداریم.

وزیر صمت به طرح اصلاح ساختار بازار کالاهای اساسی در چارچوب طرح های تحول این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: با اجرای برنامه های فوری و کوتاه مدت قیمت سیمان را به قیمت قبل از افزایش قیمت کاهش دادیم. کمتر از یک ماه در مجلس خیلی ها باور نکردند اما در یک ماه این وعده محقق شد. در پروژه هایی مانند تنظیم بازار سیمان و فولاد، در کمترین زمان ممکن به موضوع مسلط شده ایم، زیرا اشراف دقیقی به دست آورده ایم، اما این موضوع با شرایط صنعت خودرو کاملا متفاوت است.

فاطمی امین افزود: برای تحقق چشم انداز 1404 و رتبه اول اقتصادی منطقه باید در یکی از پنج صنعت بزرگ که یکی از آنها صنعت خودرو است، حرفی برای گفتن داشته باشیم. فرصت ها و رویکردهای کنونی که در افق آینده کشور می بینیم به همراه حجم بالای اشتغال در صنعت خودرو، اهمیت و ضرورت تغییر در آن را یادآوری می کند.

وی گفت: 9 پروژه برای توسعه صنعت خودروسازی توسعه داده و در حال اجرا هستیم. امسال و سال آینده ملموس خواهد بود اما برای رسیدن به نقطه مطلوب و سربلندی در این صنعت تا دو سال دیگر برنامه های تحولی تمام عیار را اجرا خواهیم کرد و شاهد تحولات گسترده ای در آن خواهیم بود.

وزیر صمت با بیان اینکه کشور ظرفیت و زیرساخت های لازم برای تولید یک میلیون و ششصد تا یک میلیون و هشتصد هزار خودرو در سال را دارد، گفت: برنامه کلی وزارت صمت این است که در سال 1401 خودروساز بود. اصلاح شده و آمادگی دارد با سرمایه گذاری های جدید در سال 1402 به حجم تولید وعده داده شده در سال های 1403 و 1404 دست یابد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به الزامات برنامه تحول صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: ارتقای کیفیت سوخت مطابق با استانداردهای آلایندگی، ثبات نسبی نرخ ارز و قیمت مواد اولیه، توسعه صنایع بالادستی. اعم از فلزات، پلیمرها و تجهیزات الکترونیکی، توسعه زیرساخت‌ها در حوزه‌هایی مانند انرژی، سوخت و راه متناسب با سطح مورد استفاده در صنعت خودروسازی، اصلاح نظام تعرفه قطعات، مونتاژ کامل خودروها و وسایل نقلیه، محدودیت تردد جاده‌ای، افزایش درآمد سرانه خانوار متناسب با رشد اقتصادی 8 درصدی و بهبود توزیع درآمد، تامین منابع تامین مالی واقعی و ارزی مورد نیاز برای سرمایه گذاری برای افزایش ظرفیت تولید، ارتقای فناوری های مورد نیاز در زنجیره خودروسازی کشور، رازا ارتقای ابزارهای مالی و سرمایه در گردش صنعت خودرو، گسترش تعاملات و مشارکت های بین المللی با شرکت های خارجی برای جذب سرمایه و توسعه فناوری های جدید و زیرساخت های تولید و صادرات از جمله الزامات برنامه تحول خودرو است.

وی همچنین اهداف اصلی صنعت خودرو در طرح تحول وزارت صمت را شامل تولید خودرو، نسبت صادرات به واردات، عرضه خودروهای جدید، کاهش هزینه به قیمت ثابت در سال 1399، حداقل کیفیت و تعداد ستاره عنوان کرد. ایرادات موجود در هر خودرو به میزان معینی توضیح داده شده است.

فاطمی امین با تاکید بر اینکه از ابتدای دوره وزارت هیچ صحبتی درباره تحریم ها نکرده است، گفت: تحریم ها کشور را با چالش هایی مواجه می کند، اما گلوگاه های زیادی داریم که تاثیر تحریم ها در برابر آنها کمتر اهمیت دارد.

وی با اشاره به صادرات 35 میلیارد دلاری کشور در سال گذشته، گفت: امسال با برنامه ریزی و شناسایی گلوگاه ها و فرآیندهای مختل، صادرات کشور به بیش از 40 میلیارد دلار افزایش یافته و تا پایان سال به بیش از 45 رسیده است. میلیارد دلاری که نشان از رویکرد جدی وزارت صمت در راستای خنثی سازی تحریم ها دارد.

وزیر صمت به ابهامات موجود در حوزه قطعه سازی اشاره کرد و افزود: تکمیل کل سامانه تجارت باعث شفافیت در گردش کالا در بسیاری از بخش ها از جمله صنعت خودرو می شود.

فاطمی امین با بیان اینکه تحویل برخی خودروها مانند تارا و ویتارا به قیمت تمام شده است و برخی خودروها به دلیل اشتباه در محاسبه قیمت در گذشته، زیر قیمت عرضه می شوند، ادامه داد: در طرح تحول خودرو پیش بینی می کنیم هزینه خودرو با قیمت های ثابت 15 درصد کاهش می یابد.

وی همچنین درباره تعمیق تولید داخلی و توسعه پلتفرم های بومی در صنعت خودرو توضیح داد: امروز 3 پلتفرم فعلی تارا، شاهین و ال 90 داریم و البته باید به سمت پلتفرم های جدیدتر برویم. همچنین طراحی و ساخت موتور 3 سیلندر یکی از خودروسازان در مرحله تجاری سازی است که کاهش مصرف را نیز در نظر گرفته است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به موضوع کاهش مصرف سوخت در طرح تحول صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: در این طرح تحول توجه ویژه ای به موضوع کاهش مصرف سوخت و برنامه سالانه کاهش مصرف شده است. مصرف سوخت خودرو به دقت متمرکز شده است.

فاطمی امین گفت: از اواسط سال آینده قرعه کشی خودرو به شدت کاهش یافته است چرا که در طرح تحول افزایش تولید متناسب با تقاضا و تقریباً برابر آن در نظر گرفته شده و تولید در چند ماه اخیر کاهش یافته است. نرخ رشد تولید و عرضه به صورت هفتگی رصد می شود.

وزیر صمت به وعده انتشار در موعد مقرر هر سه ماه یکبار گزارش عملکرد این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: گزارش فصلی عملکرد این وزارتخانه از طریق درگاه های ارتباطی وزارت صمت منتشر و در اختیار عموم قرار می گیرد. ، که در آن بیش از صد پروژه وجود دارد.تغییری که هر 3 ماه یک بار به روز و به روز می شود و توسط افکار عمومی و رسانه ها رصد و رصد می شود.

قطعات خودرو در طرح تعرفه برای درج شرکت سازنده
فاطمی امین بر برنامه ریزی تولید خودروهای 4 ستاره و 5 ستاره در سال 1404 و اجرای این طرح با احتساب هزینه تولید تاکید کرد و گفت: در بسیاری از کالاها این طرح راه اندازی شده است که به زودی در سال 1394 اجرایی خواهد شد. حوزه قطعات خودرو.” شد.

وزیر صمت با تشریح پروژه تغییر ساختار بازارهای زنجیره تامین و زمان بندی دقیق رویدادها، ادامه داد: روش فعلی ارتباط خودروساز و قطعه ساز قدیمی است. امروزه شرکت‌های خودروسازی پیشرفته با چندین خودروساز درگیر شده‌اند و مشارکت خودروسازان را با خودروسازان بی‌شماری کاهش می‌دهند، کنترل کیفیت و تمرکز منابع بر طراحی، سرمایه‌گذاری و توسعه را کاهش می‌دهند.

وی همچنین به پروژه آغاز فرآیند نوسازی ناوگان و ارتقای خدمات پس از فروش اشاره کرد و تاکید کرد: اتوبوس برقی به توافق برسد.

وزیر صمت گفت: در هفته های اخیر به دلیل عدم شفافیت و ابهام در محاسبه قیمت یکی از خودروها، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به سرعت واکنش نشان داد و فروش و تحویل آن را متوقف کرد.

وزیر صمت در پایان بر شفافیت و به موقع بودن پروژه های تحول وزارت صمت تاکید کرد و گفت: این سطح پایین شفافیت در برنامه ریزی و زمان بندی، هم تمرکز مدیریتی و هم توانایی رصد افکار عمومی و رسانه ها را به دنبال دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید