صنعت کهگیلویه و بویراحمد در خطر جدی است/ تلاشی برای رهایی از رکود شهرک های صنعتی در استان وجود ندارد.


ساعت: 16:58
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۰۲
کد خبر: 1919407

تعطیلی واحدهای تولیدی در شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد و قفل‌های بسته روی درهای زنگ‌زده، گواه خطر شدید صنعت در استان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح زاگرس ؛ تولید و صنعت کشور به عنوان یکی از ارکان مهم اقتصاد ملی در سال های اخیر با چالش های فراوانی مواجه بوده است، چالش هایی که گاه مورد بهره برداری سیاسی قرار گرفته و حتی در برخی از آنها مورد بهره برداری قرار گرفته است. باعث شده اند که آن ناحیه به کما برود.

مشکلات بلامنازع اقتصادی ناشی از تحریم های سخت و بعضا سوء مدیریت در سال های پایانی دولت قبل شرایطی را به وجود آورد که صنعت در کهگیلویه و بیراحمد در خطر جدی قرار گرفت.


سرزندگی دولت و مدیران بی خیال صنعت

اگرچه دولت سیزدهم تلاش کرد تا این شهرک ها را به گونه ای سامان دهد که با ورود مجدد به چرخه تولید مبلمان، زمینه اشتغال بیش از 5 هزار نفر را فراهم کند، اما شواهد نشان می دهد که مسئولان اجرایی و ارشد از این فرضیه بی اطلاع بوده اند. نشان داده نشده است که این سکونتگاه ها به مدار بازگردند.

7681fb42 b052 4e81 b4e0 fdd638837699 خبر خاکستری

استان کهگیلویه و بویراحمد دارای منابع طبیعی و ظرفیت های بالقوه فراوانی است اما از وجود کارخانه های تولید صنعتی و سرمایه گذاری های کلان بهره ای نبرده و تاکنون نتوانسته راه حل اساسی برای بزرگان ارائه دهد. تعداد فارغ التحصیلان بیکار


عدم مدیریت و کمبود نقدینگی

بروکراسی های سنگین اداری در کنار کمبود نقدینگی و تحریم های ظالمانه دشمنان باعث شده است که روند توسعه و سرمایه گذاری در استان های محروم اما ثروتمند کهگیلویه و بویراحمد و برخی از کارخانه ها و مراکز تولیدی که در حال فعالیت هستند با کندی مواجه شود. در سالهای گذشته آنها نیز با رکود و ورشکستگی مواجه شدند.

از سوی دیگر صادرات استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه به ظرفیت قابل توجهی که دارد قابل توجه نیست و واردات کالاهای مختلف و نبود بازار مناسب برای عرضه محصولات استان باعث توقف برخی کارگاه های تولیدی شده است. که توانسته اند برای تعدادی از بیکاران شغل ایجاد کرده و نوعی بی ثباتی ایجاد کنند

وجود بیش از 12 شهر صنعتی در یاسوج، گچساران و حتی برخی شهرهای دیگر استان که چندین هزار میلیارد بودجه برای ساخت آنها صرف کرده اند، امروز با خطر دیگری روبرو هستند و آن استهلاک این کارخانه ها است.


قفل هایی که شکسته نمی شوند!

دولت گذشته با تعطیلی نزدیک به 90 درصد کارخانه‌های شهرک‌های صنعتی این استان و تعطیلی سه شهر صنعتی مهم در مرکز استان که شامل بلکو، سرابتاوه و بلهزار، شهر فرودگاهی است، به آخرین روزهای حکومت سیاسی خود پایان داد. ، با بسته شدن 90 درصدی برخورد کردند.

اگرچه در ابتدای دولت سیزدهم با عزم راسخ برای رفع گلوگاه های تولید و استفاده از ظرفیت موجود برای بازگرداندن بسیاری از این کارخانه ها به عرصه تولید، پس از گذشت حدود یک سال و نیم از این دولت، حضور برخی مدیران ناکام ماند. . وابستگی رهبر طایفه به نمایندگان و حتی سهل انگاری در تولید و صنعت باعث شده این ظرفیت بالقوه در این استان به خطر بیفتد.

بسیاری از تولیدکنندگان کهگیلویه و بویراحمد از ورود برخی کالاهای وارداتی قابل تولید به این استان گلایه دارند و این اقدام را ضربه ای به تولید داخلی و عاملی برای بیکاری جوانان در این استان می دانند.


d8ead5ba 57c0 44bc 944b 0e522d01f4c1 خبر خاکستری

به عنوان مثال شهرک صنعتی شماره 3 یاسوج که دارای 40 شرکت خصوصی است دیگر نمی تواند بار سنگین تعطیلی های گسترده را به دوش بکشد و با توجه به شواهد و قرائن شاید تنها تعداد کمی از شرکت ها که عمدتاً خدماتی هستند محصولات خارج از محدوده را به فروش می رسانند. استان در این شهرستان فعال بوده و مابقی به دلایلی از جمله ورشکستگی، نبود بودجه کافی و یا مصادره توسط بانک های موجود در بن بست مانده اند.

شهر بلکو چسبیده به بخش جنوبی شهر یاسوج که بیش از 30 کارخانه تولیدی داشت، اکنون به طور کامل تعطیل است و دیگر سرمایه‌داری وجود ندارد که سرمایه خود را در این شهر خرج کند.

شهرک شماره یک یاسوج، شهرک صنعتی قدیمی در ورودی جاده یاسوج به شیراز و در منطقه سرابتاوه، امروز به طور کامل از صحنه اقتصادی استان حذف شده و جدا از مرکز معاینه فنی خودرو و کارخانه دوغ. کارخانه تولید دیگری ندارد و تمامی کارخانه های این شهرها تعطیل است.

بر اساس آمارهای ثبت شده 703 واحد تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که 32 درصد آنها بیکار هستند اما با مراجعه به شهرک های صنعتی مشاهده می شود که بیش از 400 واحد تولیدی تعطیل بوده و تولیدی در آن انجام نمی شود. آنها و فقط نام مغازه تولیدی را با خود یدک می کشند و حتی در 12 شهر استان واحدهایی وجود دارد که 15 تا 20 سال است که از رونق خارج شده اند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید