صیاد شیرازی نقطه اتصال ارتش و سپاه / نارضایتی که در دل منافقین کاشته شد / ماجرای برکناری صیاد در دوران جنگ چه بود؟


ساعت: 15:32
تاریخ انتشار: 21.01.1401
کد خبر: 1821010

استان اصفهان مفتخر است که روزگاری میزبان نابغه های نظامی بوده است که بیشتر آنها حلقه اتصال ارتش و سپاه در تاریخ انقلاب اسلامی به شمار می روند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ سپهبد شهید علی صیاد شیرازی در 22 خرداد 1332 در روستای کبود گنبد از توابع درگز استان خراسان رضوی به دنیا آمد. وی از 7 مهر 1360 تا 13 مرداد 1365 سرلشکر ارتش جمهوری اسلامی ایران و فرمانده این نیروها بود.

علی صیاد شیرازی در سال 1340 برای ادامه تحصیل به تهران مهاجرت کرد و سال ششم دبیرستان را در تهران گذراند. وی در سال 1342 موفق به اخذ دیپلم شد و در سال 1343 در آزمون ورودی دانشکده افسری شرکت کرد و پذیرفته شد. سرانجام در شهریور 1346 به تحصیل در رشته توپخانه پرداخت. شهید صیاد شیرازی سرانجام با درجه ستوان دومی به ارتش جمهوری اسلامی ایران پیوست. پس از گذراندن دوره های آموزشی مختلف در اصفهان و شیراز به لشکر تبریز و سپس به لشکر زرهی کرمانشاه منتقل شد.

شهيد صياد شيرازي در سال 1350 براي تحصيل زبان انگليسي به تهران منتقل شد و پس از فارغ التحصيلي به دليل تسلط بالا به عنوان يكي از مدرسان زبان انگليسي در ارتش شد.


ازدواج شهید صیاد شیرازی

زمانی که تصمیم می گیرد با پسر عمویش، «عفت شجاع» ازدواج کند، با مخالفت ارتش حکومت پهلوی مواجه می شود. حکومت پهلوی ماجرای مبارزه پدر برای «عفت جسورانه» با حکومت را دلیل مخالفت او می‌داند. سرانجام با اصرار شهید صیاد، ارتش حکومت پهلوی با این ازدواج موافقت کرد.


b4f9fcdb 2105 4212 8c59 d2e1839471d2 خبر خاکستری


گذراندن دوره های تخصصی توپخانه در اصفهان

شهید صیاد شیرازی که دوره آموزشی توپخانه را در اصفهان گذرانده بود، در سال 1352 برای تکمیل دوره آموزش توپخانه برای گذراندن دوره هواشناسی بالستیک به آمریکا اعزام شد. وی دوره آموزشی خود را در فورت سیل اوکلاهاما در منطقه نظامی با موفقیت و با نمرات عالی و رتبه در بین 20 افسر برتر آمریکایی و ایرانی به پایان رساند و پس از گذراندن دوره با تخصص جدید به ایران بازگشت. ارتش در سال 1353 شهید صیاد شیرازی را برای استفاده از دانش نظامی به مرکز توپخانه اصفهان منتقل کرد.

از ابتدای پیروزی نهضت انقلاب اسلامی تا شهریور 1358 در اصفهان بود و در این مدت با همکاری نظامیان و دوستان انقلابی خود گروهی 30 نفره تشکیل داد و به پاسداری از پادگان پرداخت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش او برای سازماندهی ارتش و ساختار نیروهای مسلح آشکار شد و همه فهمیدند که او چه گنج یاب است.


محرومیت از درجات صیاد شیرازی در دوران جنگ!

پیروزی انقلاب به رهبری مردی که صیاد شیرازی او را می شناخت و دل به او داده بود، فصل جدیدی در زندگی او رقم زد. او به دلیل موانعی که داشت به شدت درگیر جنگ و تحرکات ضدانقلاب در کردستان بود، اما در روزهای آغازین جنگ، چنانکه شاهد بودیم، رئیس جمهور وقت بنی صدر برای ایجاد شکاف بین ارتش و سپاه به ویژه در در این زمان حساس که منجر به حذف دو درجه نظامی وی شد. با این حال، این چیزها نمی تواند باعث ناراحتی یا ملال او شود، چیزی که او سال ها برای هدف دیگری اختراع کرده بود.

شهید صیاد به دلیل رشادت های دوران جنگ در سال 60 به فرماندهی ارتش منصوب شد و در عملیات های بیت المقدس، والفجر 8 و 2 با جدیت و موفقیت فرماندهی ارتش را بر عهده داشت.


بغضی که در دل منافقین کاشته شد

آخرین عملیاتی که در آن بسیار مؤثر بود و توانست تار و پود منافقین را در هم بشکند عملیات مرصاد در سال 67 بود که منافقین برای این حمله برنامه ریزی زیادی کرده بودند و آرزوها و آرزوهای زیادی برای تصرف تهران داشتند. طبیعتاً این نارضایتی هر کسی بود که مانع ماندن آنها در قلب آنها شد. این کینه تا زمانی که علی صیاد شیرازی در سال ۱۳۷۲ به سمت معاونت ستاد کل نیروهای مسلح منصوب شد، ادامه داشت.


f4a84fe6 cd07 42e8 a65b 193d2b85e433 خبر خاکستری


شهادت سپهبد صیاد شیرازی

سپهبد علی صیاد شیرازی سرانجام در 21 فروردین 1378 در مقابل منزلش در تهران توسط اعضای سازمان خلق مجاهدین ترور شد و ترور شد.

مراسم تشییع و تشییع باشکوه وی با حضور مقام معظم رهبری، جمعی از فرماندهان اقشار مختلف نیروهای مسلح ایران و اقشار مختلف مردم برگزار شد.

حضرت آیت الله خامنه ای در وصف شهید صیاد شیرازی می فرمایند: «صیاد شایسته شهادت بود. حق با او بود؛ حیف شد که شکارچی مرد.»

حجت الاسلام احمد سالک که در سال های قبل از انقلاب با شهید صیاد شیرازی ارتباط داشت، درباره آشنایی خود با شهید صیاد گفت: این آشنایی از سوی یکی از علمای بزرگ اصفهان بود که من را به مراسمی دعوت کرد. وقتی وارد خانه اش شدم، جوانی را دیدم که هیکلی بسیار ورزشکار و مذهبی داشت، انگار سال هاست همدیگر را می شناسیم. آشغال ها را به هم مالیدیم و میزبان بزرگوار من را به شهید صیاد معرفی کرد و پیشنهاد داد با هم ارتباط برقرار کنیم و آشنایی ما از اینجا شروع شد. ارتباط من با شهید صیاد پس از این دیدار ادامه یافت و با چند تن از دوستان نظامی ایشان دیدارهای زیادی داشتیم که باعث شد رابطه من با شهید صیاد محکم شود.


ترفیع 5 روز قبل از شهادت

شهید صیاد شیرازی 5 روز قبل از شهادتش از سوی فرمانده معظم کل قوا درجه سرلشکری ​​اعطا شد و به خانواده اش گفت: از دریافت این درجه خوشحالم زیرا نشان می دهد که رهبرم از من راضی است. و رضای او یعنی امام زمان از من هم راضی است. سپس از خانواده اش خواست برای شهادتش دعا کنند.


811b95c9 4faf 4f05 8609 1b9770668d82 خبر خاکستری


دلم برای ماهیگیرم تنگ شده

همسر شهید صیاد شیرازی می گوید: من هیچ وقت مخالف شهادت او نبودم و گفتم هر وقت باشی شهید می شوی، اما اول صبر کن و بعداً با پسرانت ازدواج کن.

شهید سپهبد علی صیاد شیرازی شهید بود تا اینکه فردای تشییع خانواده اش به معبد رفتند. من او را ندیدم”

پیکر پاک این سرباز راستین نهضت حضرت روح الله در قطعه 29 گلزار شهدای بهشت ​​زهرا(س) تهران به خاک سپرده شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید