ضربه ای که ترک ها بر جان مردم کالپوس گذاشتند / بی تدبیری دولت دوازدهم مردم را به زمین کشید


ساعت: 12:01
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۱۶
کد خبر: 1813635

رانش زمین در حسین آباد کالپوش پس از گذشت سه سال هنوز خرابه های خود را دارد و بی احتیاطی دولت قبل باعث نارضایتی مردم این منطقه شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از مرآت; زمستان سال 97 شاید تلخ ترین زمستان برای مردم حسین آباد کالپوش بود، تلخی و سرمایی که شاید هیچ گاه از ذهن مردم این منطقه محروم استان سمنان پاک نشود.

سایه شومی رانش که هنوز بعد از سه سال دامنگیر بی خانمان های این منطقه است و متأسفانه عده ای بی درآمد همچنان در همان خانه های متروکه و ویرانی زندگی می کنند که هر لحظه ممکن است دوباره سقوط کند.

رانش زمین در حسین آباد کالپوش 300 خانه و حدود یک سوم حسین آباد را ویران کرد و مردم را بی خانمان کرد اما مسئولان هیچ اقدامی نکردند تا اینکه سیل شیراز و حوادث لرستان و کردستان آن سال در سمنان و شاهرود و چادرهای کمکی برپا شد. در کمک به بخش غربی کشور، اما هیچ کس به کالپوس کمک نکرد.

البته دولت تدبیر و امید بیش از این انتظار نداشتند چرا که بی توجهی به مشکلات مردم در سیل و زلزله و ربط دادن همه چیز به تحریم جزء لاینفک سیاست های دولت تدبیر و امید از دم مرغ و روغن گرفته تا رانش زمین بود.کالپوش. با برجام هم مرتبط بود.

حسن شکاری دهیار اهل روستای حسین آباد کالپوش شاهرود در گفت و گو با خبرنگار مرآت گفت: پس از رانش زمین علاوه بر تخریب منازل، آسیب های زیربنایی و آسیب جدی به ساختمان های دولتی از جمله مدارس، کشتی سازی، سیلوها و کتابخانه ها و… وارد شد. ما هم شاهد هستیم.

دهیار روستای حسین آباد کالپوش نیز اذعان داشت: متأسفانه پس از گذشت این مدت در حالی که طبق برنامه ریزی ها و مصوبات استان همچنان انتظار می رفت این مشکلات توسط جهادگران حل شود، اما هیچ یک از این موارد حتی بررسی نشد و برنامه ریزی نشد. هیچ برنامه ریزی برای این امر صورت نگرفته است.


a11555fa a259 48fa af86 7af242871530 خبر خاکستری


طبقاتی که در انبار تشکیل می شود

شکاری بیان کرد: تخریب مدارس منجر به ادغام مقاطع مختلف تحصیلی در یک مدرسه و برگزاری برخی کلاس ها در نمازخانه یا سفره خانه ها و انبارها شده است که منجر به ناکامی و آسیب های جدی به دانش آموزان این منطقه شده است.

به گفته شکاری، تخریب پاسگاه و کتابخانه باعث شد این فضاها با هزینه دولت در اماکن استیجاری قرار گیرد و از سوی دیگر مردم آسیب دیده یا مجبور به جابجایی یا سکوت در منازل فرسوده و تاسیسات آب شرب شدند. ادامه در خیابان

دهیار روستای حسین آباد تسهیلات پرداختی را تنها 50 درصد از کل تسهیلات می داند و می گوید: در ماه های اخیر به هر یک از خانواده های آسیب دیده روستای حسین آباد کالپوش میامی سود بلاعوض و کم پرداخت شده است. رانش زمین، اما فقط او 50 درصد را پوشش می دهد و مابقی بر عهده خانوارها است.

وی با بیان اینکه ساخت مسکن در روستای حسین آباد کالپوش با توجه به افزایش هزینه مصالح حدود 500 میلیون تن هزینه دارد، گفت: با توجه به اینکه حدود 60 میلیون وام و 30 میلیون کمک بلاعوض به خانوارهای 13 ساله پرداخت شده است اما حدود 200 نفر میلیون تن بر عهده خانواده هایی است که قطعاً توان پرداخت آن را ندارند و تنها حدود 10 ساختمان ساخته شده است.

مردم منطقه آسیب دیده کالپوش میامی علت رانش زمین در روستای حسین آباد کالپوش را افزایش آب پشت سد واقع در کنار روستا می دانند و برخی علت را انفجار در عمق 100 زمین می دانند. متر برای ساخت تاج سد شکاری گفت: مطالبه مردم بررسی مشکل برای جبران است.

دهیار روستای حسین آباد درباره نحوه تکمیل مراحل ساخت واحدهای مسکونی جدید گفت: تنها فاز اول ساخت مسکن به اتمام رسیده و مشکلات گاز و برق برطرف شده است اما مشکل فاضلاب و آب همچنان در شهر باقی است. منطقه و قول حل و فصل آن را در ماه آوریل می دهد.


6c87f55b c5f4 4c19 89b9 1ca0f2bdf6e2 خبر خاکستری


متولیان آب استان سمنان سردرگم هستند

شکاری در خصوص مشکل آب حسین آباد گفت: آب مصرفی روستا نشت آب از سد است و به صورت مخزنی بهره برداری می شود و شهر بالا به صورت موقت از همین آب استفاده می کند اما مسئولان قول داده اند از چاه آب استفاده کنند. این امر محقق نشده است، اما از طرفی استفاده مستقیم از آب سدها نیز نیازمند تصفیه خانه ای است که هنوز بودجه ای برای آن تعیین نشده است.

دهیار روستای حسین آباد گفت: نه تنها مسئولان کمکی نکردند، بلکه هر روز نمکی بر زخم های ما می ریزند و شایعات و زمزمه های جابجایی در بسیاری از نقاط به گوش می رسد، به طوری که بسیاری از ساختمان های اجاره ای ناجوانمردانه در انتظار پرداخت هزینه آن هستند. خیر به روستاهای دیگر منتقل می شود و اکنون اجاره بهای بسیاری از ساختمان ها از بودجه دهجاری پرداخت می شود.

وی در پایان گفت: همه مسئولان از فاجعه کالپوس اطلاع دارند و از آن مطلع هستند، اما همه چیز روی کاغذ است و در واقع حتی یک حفاری از ساختمان های تخریب شده دولتی انجام نشده است و اگر این روند ادامه پیدا کند، قطعا وجود خواهد داشت. جمعیتی بالغ بر 4000 نفر. «بسیاری از مردم به کالپوس مهاجرت خواهند کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید