ضرب تاخیر هسته ای؛ آیا تشدید تنش ها توافق ایران و آمریکا را تقویت می کند؟

ضرب تاخیر هسته ای؛  آیا تشدید تنش ها توافق ایران و آمریکا را تقویت می کند؟

روز جدید خبرگزاری فرانسه گزارش می دهد که تشدید تنش ها بین سازمان ملل و ایران در این هفته جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا را در دوراهی بین “اعطای امتیازات بیشتر به ایران به قیمت جمهوری خواهان” یا “پذیرش شکست دیپلماسی و ایجاد یک بحران جدید در خاورمیانه” قرار داده است. “شرق.”
ضرب تاخیر هسته ای؛ آیا تشدید تنش ها توافق ایران و آمریکا را تقویت می کند؟

رئیس سرویس نظارت هسته‌ای سازمان ملل متحد روز پنجشنبه بدون اشاره به قطعنامه تنش‌آمیز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران، گفت: ایران دوربین‌های نظارتی را از سایت‌های هسته‌ای کلیدی حذف می‌کند و ناظران بین‌المللی را در تاریکی می‌گذارد و توافق احتمالی برای مهار انرژی هسته‌ای خواهد بود. تهران را تهدید می کند.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) گفت که برچیدن دوربین ها یک “چالش جدی” برای کار آژانس بین المللی انرژی اتمی در ایران است. گروسی در گفت‌وگو با خبرنگاران در وین هشدار داد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نمی‌تواند «تداوم دانش» برنامه هسته‌ای ایران را برای حدود سه تا چهار هفته پس از جابجایی حفظ کند.

گروسی تاکید کرد که اگر این اتفاق بیفتد، “ضربه مهلکی” به توافق هسته ای ایران وارد می شود، توافقی که زمانی برنامه هسته ای تهران را در ازای لغو تحریم ها مهار می کرد. برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به خوبی شناخته شده است – از زمان خروج ایالات متحده در سال 2018 به شدت آسیب دیده است و مذاکرات برای احیای توافق در هفته های اخیر متوقف شده است.

کلسی داونپورت، مدیر منع اشاعه در انجمن کنترل تسلیحات، در توییتر نوشت که گروسی اغراق نکرده است: «اگر آژانس نتواند اطلاعات مستمر از برنامه ایران را تضمین کند، آژانس نمی‌تواند مقررات شورای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را اجرا کند».

از سوی دیگر، استفانی لیختن اشتاین، خبرنگار پولیتیکو در وین گفت: گزارش محرمانه آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره حذف دوربین در ایران پنجشنبه شب به کشورهای عضو ارسال شد.

وی افزود: این گزارش نشان می دهد که حتی پس از یک دوره 3 تا 4 هفته ای، می توان اقدامات دیگری را انجام داد که همچنان می تواند احیای برجام را ممکن کند.

با این حال، به گفته منبع، مکث طولانی تر [بیش از 3 تا 4 هفته] ناگزیر، پادمان‌های بسیار دقیق‌تری لازم است تا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بتواند سازگاری اعلامیه‌های ایران را راستی‌آزمایی کند.»

اریک برویر، معاون سابق دبیر شورای امنیت ملی و کارشناس برنامه هسته‌ای ایران، آن را خبر خوبی خواند، اما افزود: با این حال، سوال کلیدی این است که آیا ایران با «ضمانت‌های بسیار دقیق‌تر» موافقت خواهد کرد یا خیر.

کلسی داونپورت، مدیر منع اشاعه در انجمن کنترل تسلیحات گفت: «ما باید ببینیم که آیا ایران برای اقدامی آماده است که پنجره‌ای از مذاکره را باز کند یا خیر». »

وی گفت: «در گذشته، تهران خطر توسعه ظرفیت هسته‌ای خود را تنها برای برداشتن گام‌هایی که تهدید را کاهش می‌دهد، افزایش داده است». مشخص نیست که آیا ایران اشتباه محاسباتی داشته یا قصد تعیین ضرب الاجل برای نیروها داشته است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد: «تاکتیک‌های هسته‌ای ایران، بایدن را با یک انتخاب دشوار روبرو کند». یک مانع قرار دهید.

رهبر ایالات متحده ریاست جمهوری خود را با تعهد به بازگشت به توافق بین المللی 2015 با هدف جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای توسط تهران پس از خروج یکجانبه دونالد ترامپ از آن آغاز کرد.

مذاکرات برای بازگرداندن توافق به مدت سه ماه بر سر جزئیات نهایی متوقف شده است.

بدون توافق، و با نزدیک شدن ایران به «آستانه هسته‌ای»، بایدن یک انتخاب دشوار دارد: دادن امتیازات بیشتر به تهران و متهم کردن مخالفان جمهوری‌خواه به ضعف در آستانه انتخابات میان‌دوره یا اعلام پایان مذاکرات. که می تواند بحران جدیدی را در خاورمیانه ایجاد کند.
آیا تشدید تنش ها توافق ایران و آمریکا را تقویت می کند؟

رافائل گروسی، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز پنجشنبه گفت که برداشتن 27 دوربین مداربسته از تهران در هفته جاری می‌تواند “ضربه مهلکی” به مذاکرات وارد کند.

علی واعظ از گروه بین المللی بحران گفت: در این مرحله همه چیز می تواند به هر سمتی پیش برود.

واعظ که سال ها اختلاف هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی را زیر نظر داشت و یکی از تحلیلگران برجسته است، گفت: تنش های چند روز گذشته می تواند به طور بالقوه رهبران تهران و واشنگتن را به توافق بر سر میز مذاکره سوق دهد. یا این اولین گام در چرخه دیگری از تشدید تنش است و از این پس بدتر خواهد شد.”

«بدتر» می‌تواند به این معنا باشد که تهران به سمت آستانه هسته‌ای حرکت می‌کند و مخالفانش مانند اسرائیل و ایالات متحده می‌توانند خواستار اقدامی سخت برای جلوگیری از آن شوند.

تنش در آستانه فروپاشی است

به گزارش این خبرگزاری، مذاکرات در وین بین ایران و قدرت های بزرگ سال گذشته با انگیزه بایدن از سر گرفته شد و آمریکا خواستار لغو تحریم ها در ازای بازگشت تهران به اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بود. ).

اما در آستانه توافق سه ماه پیش، مذاکرات بر سر موضوعات نهایی که به گفته مقامات آمریکایی فراتر از مسائل هسته ای است، متوقف شد.

وضعیت این هفته زمانی بدتر شد که اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران به دلیل عدم همکاری با قطعنامه انتقاد کردند و همانطور که تهران هشدار داد، یک روز بعد با برداشتن 27 دوربین آژانس پاسخ داد.

بر اساس این گزارش، حامیان برجام می گویند این توافق تنها چیزی است که ظرفیت هسته ای ایران را محدود کرده است و جای بحث دارد که بایدن باید به تهران امتیاز بدهد.

اما مخالفان – جمهوری خواهان و دشمنان منطقه ای ایران، اسرائیل – می گویند عدم همکاری ایران نشان می دهد که این توافق ارزش دنبال کردن ندارد.

بهنام بن طالبلو از اندیشکده ضد ایرانی بنیاد حمایت از دموکراسی ها که مخالف برجام است، پرسید: اگر عملیات تسریع غنی سازی اورانیوم در تهران برای تغییر جهت گیری دولت بایدن کافی نباشد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

وی با اشاره به رویکرد ترامپ گفت: زمان فشار حداکثری از سوی نسخه چندجانبه فرا رسیده است.

حتی در درون حزب دموکرات بایدن، برخی از صداهای افراطی در حال بی تاب شدن هستند. سناتور دموکرات باب منندز، یکی از مخالفان سرسخت توافق سنا، گفت: «دولت در چه مقطعی تشخیص می دهد که پیشرفت هسته ای ایران منجر به بازگشت به شورای امنیت سازمان ملل خواهد شد که به نفع استراتژیک ایالات متحده نیست. ? “

برزخ ناپایدار؛ وضعیت با 9 توافق – نه بحران پایدار نیست

علی واعظ، مدیر پروژه ایران در گروه بین المللی بحران، که رئیس سابق آن رابرت مالی، فرستاده ویژه بایدن در امور ایران بود، می گوید دولت بایدن در شرایطی است که هیچ توافق یا بحرانی برای آن وجود ندارد.

واعظ گفت: تحولات 48 ساعت گذشته به هر دو طرف نشان داده است که وضعیت “بدون توافق بدون بحران” که در سه ماه گذشته تا حدی حاکم بوده است، واقعاً پایدار نیست.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد، با این حال، واشنگتن ضرب الاجل تعیین نکرده است. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، تنها روز پنجشنبه هشدار داد که حذف دوربین های نظارتی تهدیدی برای احیای مجدد شورای امنیت سازمان ملل است.

بلینکن گفت: «تنها نتیجه چنین مسیری، عمیق‌تر شدن بحران هسته‌ای و انزوای اقتصادی و سیاسی بیشتر برای ایران خواهد بود».

دیپلمات ارشد آمریکایی به جای موضع گیری قاطعانه، در را باز گذاشت.

سخنگوی بلینکن گفت که بازگشت به توافق “هنوز به مهمترین و فوری ترین اهداف منع اشاعه دست خواهد یافت و به شدت به نفع امنیت ملی ما خواهد بود.”

آنتونی بلینکن این مشکل بایدن است

راندا اسلیم، محقق موسسه خاورمیانه در واشنگتن، بن بست را «وضعیت نامشخصی» توصیف کرد که در آن همه فکر می کنند مذاکرات وین شکست خورده است، اما هیچ کس نمی خواهد آن را اعلام کند.

او گفت که این مشکل بایدن است.

اسلیم گفت: “اگر آنها پایان مذاکرات را اعلام کنند و به این نتیجه برسند که ایران آستانه فوری هسته ای دارد، واشنگتن می تواند مجبور شود مستقیماً علیه ایران وارد عمل شود یا از اقدام مشابه اسرائیل حمایت کند.”

«دو ساعت در دو جهت حرکت می کند… و فشار زیادی بر دولت بایدن وارد می کند. یک ساعت پیشرفت واقعی فناوری هسته ای تهران است. سپس ساعت سیاسی انتخابات کنگره در ماه نوامبر فرا می رسد، که ممکن است تأثیر سیاسی عمیقی بر بایدن بگذارد.

اقدام نمادین ترامپ نباید مانع موفقیت شود

به گزارش وب سایت موسسه کنترل تسلیحات، کلسی داونپورت، رئیس بخش عدم اشاعه در انجمن کنترل تسلیحات، گفت؛ زمان آن فرا رسیده است که هر دو طرف بن بست را حل کنند و در نهایت برای آنچه به نفع همه طرف ها است، یعنی توافقی برای بازگرداندن پایبندی به توافق هسته ای 2015، تلاش کنند.

داریل کیمبال، مدیر اجرایی این مؤسسه نیز گفت؛ انتصاب تروریستی سپاه پاسداران ترامپ عمدتا نمادین است و فراتر از موضوعات اصلی تحت پوشش آژانس بین المللی انرژی اتمی است، بنابراین هیچ یک از طرفین نباید به خود اجازه دهد که تمایلی به بازگشت به توافق هسته ای 2015 نداشته باشد.

در 8 ژوئن، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، گفت که ایران چه باید بکند. سالیوان ادعا می کند؛ «از نظر ما توافقی روی میز است که بدون پرداختن به مسائل جانبی منجر به بازگشت پایبندی به برجام می شود. این قرارداد در اختیار ایران است. آنها باید این توافق را بپذیرند. اگر این کار را نکنند، مسئولیت آنهاست.»

کیمبال با اشاره به مقامات کاخ سفید گفت: اگر رهبری کاخ سفید فورا تلاش های دیپلماتیک برای خروج از بن بست را اعلام نکند، این شکست است. و متهم کردن ایران، در عین حال که از نظر احساسی یا سیاسی رضایت بخش است، از وقوع یک بحران هسته ای قریب الوقوع جلوگیری نمی کند و منافع امنیت ملی آمریکا را ارتقا نمی دهد.»

کلسی داونپورت گفت: «بهای سیاسی که بایدن برای لغو تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌پردازد، ممکن است برای مشاوران سیاست داخلی‌اش زیاد به نظر برسد، اما در مقایسه با تهدید امنیت ملی و بین‌المللی ایران، هسته کوچکی است.»

او پیشنهاد کرد: «رئیس‌جمهور باید تیم خود را به سمت پیشنهادات خلاقانه دیگری هدایت کند تا از بن‌بست در مورد مسائل باقی‌مانده خارج شود، که مانع از توافق برای بازگرداندن تعهد می‌شود».

داونپورت گفت: «بازگرداندن محدودیت‌های برجام بر برنامه هسته‌ای ایران به طور قابل توجهی (تا شش ماه یا بیشتر) زمان اجتناب از سلاح‌های هسته‌ای ایران را افزایش می‌دهد و به جامعه بین‌المللی این آزادی را می‌دهد که در صورت لزوم اقدام مؤثری انجام دهند.

او گفت: «اگر پرزیدنت بایدن نتواند مذاکرات با ایران را درباره بازگشت فوری آژانس به پایان برساند، استراتژی شکست خورده دولت ترامپ ادامه خواهد یافت و به ایران اجازه می‌دهد ظرفیت هسته‌ای خود را بهبود بخشد و به تعهدات پیشگیرانه خود با آژانس عمل کند».

دیدگاهتان را بنویسید