طرح تفصیلی شهر تهران باید با رویکرد توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی بازنگری شود/ هدف TOD ایجاد پهنه‌های خودکفا برای عابر پیاده است.


ساعت: 15:47
تاریخ انتشار: 28.08.1401
کد خبر: 1912176

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: از نظر علمی، TOD یک ضرورت برای شهر تهران است و باید از تجربه طرح های توسعه شهری نیز در این زمینه استفاده شود و اکنون که زمان رسیده است. بیایید طرح تفصیلی را بررسی کنید، لازم است طرح تفصیلی شهر تهران با رویکرد توسعه ای مبتنی بر حمل و نقل عمومی بازنگری شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در سومین جلسه کارگروه توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی (TOD) شهر تهران که به منظور بررسی و تبادل نظر در خصوص اقدامات انجام شده در مناطق 22 گانه برگزار شد. پایتخت با حضور نمایندگان شهرداری‌های مناطق و کارشناسان، در رابطه با لزوم اجرای (TOD) در شهر تهران، گفت: از سال 1337 که روزنامه مشکل ترافیک را مهم‌ترین معضل شهر تهران نامید. تا امروز مشکل حمل و نقل و ترافیک شهری همچنان در رأس مشکلات پایتخت قرار دارد، چرا که درصد اکثر شکایات ثبت شده در سامانه 137 مربوط به این حوزه است و البته در نتیجه مشکل آلودگی هوا دومین چالش پایتخت محسوب می شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: در سه دهه گذشته، مدیریت شهری برای رفع این چالش تلاش های زیادی انجام داده است که از آن جمله می توان به ساخت بزرگراه، پل، تقاطع غیرهمسطح، تعیین طرح ترافیک، ایجاد تقاطع و توسعه خدمات الکترونیک اشاره کرد. و… اشاره کرد که این تلاش ها همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه روزانه 19 میلیون و 400 هزار سفر خودرویی در تهران انجام می شود، گفت: اکنون نسبت تاخیر به زمان سفر 38.3 درصد است. بنابراین می توان گفت اگر اقدامات و برنامه های انجام شده در این حوزه موثر بود امروز با چالش قاچاق و معضلات اجتماعی ناشی از آن مواجه نبودیم.

صارمی ادامه داد: نکته دیگری که در بحث کنترل ترافیک باید به آن توجه کرد این است که امکان کاهش جمعیت تهران وجود ندارد و روش‌ها و محدودیت‌های منفی ساخت‌وساز که تاکنون اعمال شده، نتیجه فشار روزافزون تقاضای مسکن است. در این حوزه تورم بالایی وجود نداشته است، زیرا دسترسی به مسکن را برای دهک های مختلف جامعه با مشکل مواجه کرده است.

معاون توسعه شهری و معماری شهرداری تهران افزود: از سوی دیگر بیش از 1003 کیلومتر بزرگراه، 1205 کیلومتر شریان درجه یک و درجه دو و 2010 کیلومتر خیابان فرعی در تهران داریم و اگر توسعه می یافت مشکل ترافیک حل می شد.

وی با تاکید بر اینکه توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی TOD یکی از تلاش‌های موفق دنیا برای حل چالش ترافیک شهری است، گفت: این طرح مبتنی بر استفاده حداکثری از ظرفیت ایستگاه‌های حمل‌ونقل عمومی پرسرعت از جمله مترو و بی آر تی، یعنی در صورتی که محل سکونت شهروندان نزدیک ایستگاه های این خطوط باشد و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی زمان سفرهای درون شهری را کاهش دهد قاعدتاً مردم ترجیح می دهند به جای استفاده از خودروی شخصی از این سیستم برای تردد در سطح شهر استفاده کنند. بنابراین برنامه ریزی شهر باید به گونه ای انجام شود که محل سکونت شهروندان در مجاورت ایستگاه حمل و نقل عمومی پرسرعت واقع شود.

صارمی با بیان اینکه TOD بدون ایستگاه های حمل و نقل عمومی پرسرعت معنا ندارد، تصریح کرد: شایان ذکر است که هدف طرح مذکور تنها مناطق مسکونی نیست، بلکه مناطق خدماتی را نیز شامل می شود. با توجه به اینکه 17.4 درصد سفرهای شهر تهران آموزشی و حدود 43.4 درصد مربوط به کار است، اگر بتوانیم این دو نوع سفر را مدیریت کنیم، مشکل ترافیک پایتخت را حل کرده ایم و یکی از راهکارهای مدیریتی، ایجاد اهداف آموزشی است. . و خدمات در دسترس ایستگاه های مترو و BRT است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران تصریح کرد: هدف TOD ایجاد پهنه های پیاده خودکفا است به این معنا که در مرحله اول به منظور کاهش رفت و آمد، محله ای خودکفا در اطراف ایستگاه های مترو یا BRT ایجاد می شود. ایستگاه ها و کلیه خدمات مورد نیاز شهروندان در آنجا ارائه می شود تا تمامی سفرها به آنجا پیاده انجام شود. در مرحله دوم، اگر قرار است برخی از خدمات در مناطق دیگر مستقر شوند، این سرویس ها باید در اطراف ایستگاه های مترو یا ایستگاه های BRT باشد تا به راحتی بتوان از ایستگاهی به ایستگاه دیگر برای دریافت خدمات رفت و آمد کرد. به این ترتیب عدالت فضایی در تهران محقق می شود و می توان سفرهای درون شهری را نیز کنترل کرد.

وی افزود: سیستم برنامه ریزی و برنامه ریزی تفصیلی در شهر تهران بیشترین تراکم ها را بر اساس بزرگراه ها داده است و این امر منجر به مسدود شدن بزرگراه ها و خیابان ها شده است چرا که ساکنان این مناطق به دلیل عدم دسترسی آسان. برای حمل و نقل ایستگاه ها ترجیح می دهند از خودروی شخصی برای تردد در سطح شهر استفاده کنند، در حالی که اگر این تراکم به ایستگاه های مترو و بی آر تی برسد، شهروندان به استفاده از وسایل حمل و نقل تشویق می شوند.

صارمی تصریح کرد: از نظر علمی TOD یک ضرورت برای شهر تهران است و باید از تجربه طرح های توسعه شهری نیز در این حوزه استفاده شود و اکنون که زمان بررسی طرح تفصیلی فرا رسیده است. لازم است طرح تفصیلی شهر تهران با رویکرد توسعه ای تدوین شود، بر اساس حمل و نقل عمومی بازنگری شود، البته این مدل باید بومی سازی شود تا بر اساس قوانین، اسناد، زمینه و هویت ما تدوین و اجرا شود. شهر

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران تصریح کرد: برخی فکر می کنند در این طرح باید تراکم شهر را افزایش داد اما این تصور اشتباهی است زیرا در اجرای این طرح فقط تراکم را جابه جا می کنیم. از این رو، نه فروش تراکم و نه توسعه بلندمرتبه در TOD وجود دارد. ما می توانیم ازدحام را در قسمت هایی از شهر که به راحتی با مترو و سایر وسایل حمل و نقل عمومی قابل دسترسی نیستند کاهش دهیم و آن تراکم را به مناطقی که TOD اجرا می شود منتقل کنیم.

وی یکی از اهداف توسعه مبتنی بر حمل و نقل عمومی را بخشداری مرکزی و ایجاد نشاط در شهر عنوان کرد که برای کنترل توسعه شهری باید به این مهم توجه شود.

وی در خصوص اقدامات انجام شده تاکنون برای اجرای این طرح گفت: از شش ماه پیش که کارگروه مربوطه تشکیل شد اسناد این حوزه طبقه بندی و جمع بندی شده و در حال حاضر در دو حوزه یک حوزه کار انجام می شود. تهیه طرح موضوعی مربوط به تهیه سند راهبردی TOD برای شهر تهران که هم اکنون در مرحله فراخوان است و دیگری تهیه اسناد طرح محلی است که با کمک شهرداری های مناطق و بر اساس یک سری شاخص های اعلام شده، ایستگاه هایی که بستر لازم برای اجرا را دارند. طرح را دارند، شناسایی می شوند و یک به یک در کارگروه بررسی و تایید می شوند و برای انجام مطالعات لازم به مناطق اعزام می شوند.

صارمی با بیان اینکه TOD مهمترین پروژه کلان این دوره از مدیریت شهری تهران در حوزه کالبدی شهر است، تصریح کرد: تهیه دو سند توسعه موضوعی و موضوعی مبتنی بر حمل و نقل عمومی بر اساس مصوبه شورای عالی شهری. برنامه ریزی و معماری و برنامه پنجم توسعه شهر تهران مورد نیاز شهرداری تهران.

دیدگاهتان را بنویسید