توسعه حمل‌ونقل عمومی نباید به افزایش آلودگی هوای کشور بینجامد


رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در گفت‌وگو با خبرگزاری موج؛

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در واکنش به واردات اتوبوس دسته دوم گفت: ما به‌دنبال رفاه و آسایش بیشتر مردم هستیم و توسعه حمل‌ونقل عمومی باید منجر به این شود که آلودگی هوا کاهش یابد، نه اینکه بر آلودگی هوا بیفزاید.

داریوش گلعلیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری موج  درباره واردات اتوبوس‌ دسته دوم به کشور، اظهار کرد: ما از واردات اتوبوس و خودروهای یورو ۳ و یورو ۴ جلوگیری کردیم و می‌خواهیم حالا که خودرو دسته دوم وارد می‌شود، خودرو باکیفیتی باشد. ما به‌دنبال رفاه و آسایش بیشتر مردم هستیم و توسعه حمل‌ونقل عمومی باید منجر به این شود که آلودگی هوا کاهش یابد، نه اینکه بار اضافی بر آلودگی هوا اضافه کند.

وی با بیان اینکه در سند ۲۰ ساله کشور و در افق ۱۴۰۴ به محیط‌زیست مطلوب تأکید شده، ادامه داد: هر دو مورد یعنی تکنولوژی خودرو و کیفیت سوخت برای ما بسیار مهم است. اتوبوس‌های دیزلی کشور فیلتر ذرات (قطعه‌ای که از خروج ذرات جلوگیری می‌کند) ندارند و آنهایی هم که دارند بعد از تمام شدن عمر قطعه برای تعویض آن اقدام نمی‌کنند.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم تأکید کرد: این قطعه مصرفی است و باید تعویض شود و اگر نشود خودرو از استاندارد یورو ۵ یا یورو ۶ خارج می‌شود. اگرچه تعویض این قطعه هزینه‌بر است، اما هزینه‌ای که به‌واسطه آلودگی هوا به کشور وارد می‌شود، بسیار بیشتر خواهد بود.

گلعلیزاده گفت: توقع ما اتوبوس‌های تولید داخل این است که تداوم حالت استاندارد را داشته باشند. علاوه بر استاندارد خودرو، تجهیزات مرتبط با آلایندگی و کیفیت سوخت بسیار مهم است. اگر خودرو دیزل سوخت پرگوگرد داشته باشد، طبیعتا فیلتر جاذب دوده را به‌راحتی از کار می‌اندازد و رانندگان هم برای اینکه فشار کمتری به موتور بیاید این قطعه را از خودرو برمی‌دارند.




آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف


دیدگاهتان را بنویسید