طرح غدیر آب شرب 52 درصد از جمعیت خوزستان را تامین می کند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش رهیاب، چهارمین جلسه بررسی مسائل آب در اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و یزد صبح امروز (دوشنبه) به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار و گزارش پیشرفت پروژه های مصوب از جمله افزایش دو برابری آب آن ارائه شد. از طریق طرح غدیر تا تیرماه.

محمد محبر در این نشست با اشاره به اقدامات و برنامه های دولت و وزارت نیرو در خصوص اجرای برنامه های کوتاه مدت برای حل مشکلات آب استان های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و یزد، از تلاش جدی دولت و عزم جدی برای حل مشکلات آب در استان های مرتبط برجسته با حوضه زاینده رود.

وزارت نیرو گزارشی از پیشرفت پروژه های مربوط به حل مشکل آب در این استان ها ارائه کرد.

بر اساس این گزارش، تکمیل و تصویب طرح کلی مدیریت منابع آب شرب با پیشرفت فیزیکی بالای 40 درصد، تکمیل سد گدیر (باباحیدر) و اجرای خط لوله پیشرفت فیزیکی 45 درصدی در استان چهارمحال و بختیاری، تکمیل عملیات آبرسانی 702 روستای خوزستان با پیشرفت فیزیکی بالای 40 درصد، اجرای پروژه های فاضلاب خوزستان با اولویت فاضلاب شهری اهواز و تکمیل پروژه نوسازی کمی و کیفی سامانه گدیر خوزستان. استان، اجرای فاز اول آبرسانی استان اصفهان (طرح اضطراری با پیشرفت بالای 95%) آبرسانی به صنایع با پیشرفت فیزیکی 65 درصدی در استان یزد و افزایش ظرفیت. ذخیره سازی با تکمیل مخازن آب شرب از جمله برنامه ها و تصمیمات کوتاه مدتی است که در ماه های اخیر و در دولت سیزدهم با همت وزارت نیرو و استانداران این استان ها برای این استان ها اجرا شده است.

ارتقای پایداری و پایداری آب شرب با توزیع مجدد صنعت، افزایش ظرفیت ذخیره سازی با تکمیل مخازن آب شرب، اجرای طرح انتقال آب دریا برای تامین آب صنعتی، تکمیل و تصویب طرح مدیریت جامع منابع شرب آب، تکمیل سدهای نیمه تمام و اجرا آبرسانی به مناطق دارای مشکل آب یکی از طرح هایی بود که در این جلسه در خصوص راهکارهای کوتاه مدت برای رفع مشکلات کم آبی این استان ها مطرح شد.

در این جلسه پس از ارائه گزارش سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص نحوه تخصیص اعتبارات برای رفع کم آبی در استان های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و یزد در خصوص نحوه تامین مالی پروژه های کوتاه مدت کاهش آب. در این استان ها بحث، بررسی و تصمیم گیری صورت گرفت.

در ادامه استانداران استان های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و یزد گزارشی از روند تکمیل و نحوه تدوین برنامه ها و برنامه های کوتاه مدت و بلندمدت دولت برای رفع مشکلات آب در استان های خود ارائه کردند.


استاندار خوزستان: آب پروژه گدیر تا تیرماه دوبرابر می شود

استاندار خوزستان با اشاره به حل مشکلات و مسائل حاد آب شرب استان در ماه های اخیر گفت: خوشبختانه با تدابیر دولت سیزدهم تنش مربوط به آب شرب و فاضلاب در این استان ایجاد شده است. کاهش یافت . تا حدودی رفع شده و پروژه های آبرسانی شهری و روستایی نیز پیشرفت خوبی داشته است.

صادق خلیلیان درباره پیشرفت پروژه های آبرسانی در استان خوزستان گفت: با روی کار آمدن دولت سیزدهم در 6 تا 7 ماه گذشته اقدامات خوبی در زمینه آب شرب و توسعه شبکه فاضلاب در استان انجام شده است. استان خوزستان.

وی افزود: یکی از مهم ترین پروژه ها در این حوزه اجرای طرح اضطراری فاضلاب اهواز بود که با پایش مناسب توانستیم بخشی از مشکلات فاضلاب اهواز را که در دو سه سال اخیر شاهد بودیم حل کنیم. البته برنامه زمانبندی این پروژه دو ساله است که در این مدت طرح دفع فاضلاب اهواز به طور کامل اجرا می شود.

استاندار خوزستان تکمیل پروژه آبرسانی غدیر را از دیگر اقدامات اخیر برشمرد و گفت: این پروژه آب شرب 52 درصد جمعیت شهرها و روستاهای استان خوزستان را تامین می کند. خوشبختانه این پروژه پیشرفت فیزیکی خوبی دارد و در این راستا پروژه برجسته ای را دنبال کرده ایم که می توانیم میزان آب را از 10 مترمکعب در ثانیه به 20 مترمکعب بر ثانیه برسانیم.

هلیلیان ادامه داد: البته این پروژه باید در افق 25 ساله به 25 متر مکعب بر ثانیه برسد، یعنی. تا سال 1425، اما تا رسیدن به این نقطه، اجرای طرح اضطراری ممکن است تا تیرماه آبرسانی را به 20 مترمکعب در ثانیه برساند.»

وی افزود: با اجرای این طرح از شوری آب 50 درصد کاسته شده و کیفیت آب دو برابر شده است.

استاندار خوزستان پروژه آبرسانی به روستاهای استان را از دیگر پروژه های مهم در دست اجرا برشمرد و گفت: در سال 1400 آب شرب مورد نیاز 1101 روستای استان تامین و آب سالم، پایدار و با کیفیت در اختیار مردم قرار گرفت. 430000 روستایی

وی افزود: این طرح باید در سال 1401 ادامه یابد و 1189 روستا تحت پوشش این طرح قرار می گیرند و به این ترتیب اکثر روستاییان استان از آب شرب خوبی برخوردار خواهند شد. البته مشکل آب شرب به طور کامل حل نمی شود، اما مشکلات به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

خلیلیان با یادآوری تنش آبی پاییز سال گذشته و کم بودن آب پشت سدها گفت: و از کشت گندم حمایت شد و به این ترتیب توانستیم مصرف آب را دو ماه به تاخیر بیندازیم و در کل مصرف آب را کاهش دهیم که بسیار عالی بود. کمک به غلبه بر تنش آبی در پاییز سال گذشته و آغاز برداشت گندم می توانیم حداقل یک میلیون تن و حداکثر یک میلیون و 200 هزار تن گندم به دولت تحویل دهیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید