طرح مخفی اینترنت / چرا دسترسی کاربران به گوگل محدود شد؟

طرح مخفی اینترنت / چرا دسترسی کاربران به گوگل محدود شد؟

روز جدید : Google Kids برای تمامی کاربران ایرانی; موضوعی که اخیرا در ایران خبرساز شده است. ماجرا از این قرار است که کاربران ایرانی گزارش داده‌اند که تنظیمات جستجوی گوگل و بینگ، دو موتور جستجوی پرکاربرد در جهان، روی حالت امن قرار گرفته و نتایج جستجو برای همه ایرانی‌ها فیلتر شده است و اکنون هیچ‌کس مسئول این اتفاق نیست.

اپراتورهای تلفن همراه می گویند این اتفاق در حیطه تصمیم گیری آنها نیست و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از پاسخگویی به این موضوع پرهیز می کند، در حالی که نمایندگان کمیسیون صنایع مجلس می گویند وزارت ارتباطات باید پاسخگو باشد و مجلس باید پاسخگو باشد. فعلا از این حادثه بی اطلاع و البته کارشناسان فناوری اطلاعات و ارتباطات می گویند این اتفاق می تواند سرآغاز قشربندی اینترنت باشد و محمدجواد آذریهورمی وزیر اسبق ارتباطات می گوید تصورش از این حادثه قشربندی نیست. از اینترنت، اما برخی از افراد از دهه 1980 سعی در محدود کردن جستجوها و فیلترها در اینترنت داشتند.

قفل کودک برای کاربران بزرگسال از ایران!

محدود کردن جستجوی کاربران سالمند در گوگل در ایران این روزها خبرساز شده است. کاربران ایرانی می گویند بسیاری از نتایج جستجوی گوگل در برخی اپراتورها مانند موبایل اول و ایرانسل برای کاربران بزرگسال قفل شده است و تنظیمات جستجو برای کودکان زیر 13 سال برای کاربران بزرگسال فعال است.

بر اساس پیگیری های اپراتورها، به نظر می رسد تغییرات تقاضای رخ داده از سوی این شرکت ها نیست، بلکه از رده های بالاتر بوده است.

میلاد نوری، فعال فناوری اطلاعات و کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات با تایید این موضوع به شرق توضیح می دهد: موتورهای جستجو دارای قابلیتی به نام جستجوی ایمن هستند که از دسترسی کاربران به محتوای نامناسب جلوگیری می کند و اکنون در اختیار همه کاربران قرار گرفته است. ایرانی با این ویژگی محدود شده است و مشترکین شبکه نمی توانند آن را غیرفعال کنند.

اکنون علاوه بر کاربران دو اپراتور تلفن همراه، برخی از مشترکین های وب و آسیاتک نیز اعلام کرده اند که جستجوی ایمن گوگل در اینترنت آنها فعال شده است.

وزارت ارتباطات مسئولیتی ندارد

پیگیری این رویداد از سوی وزارت ارتباطات نتیجه ای در بر نداشته و مهدی سالم، مدیر امور عمومی وزارت ارتباطات می گوید فعلا قصد صحبت در این زمینه را ندارد.

محمدجواد آذری جهرمی وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات توضیح می دهد که احتمالا اپراتورها این قابلیت را برای مشترکان خود فعال کرده اند وگرنه امکان ندارد یکی از اپراتورها این کار را انجام داده و دیگری نکرده باشد؟

اما کیوان آگبرکار، کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌گوید امکان انجام خودسرانه این کار برای اپراتورها وجود ندارد و اگر بدون مجوز نظارتی این کار را انجام دهند، مرتکب تخلف شده‌اند و جریمه خواهند شد.

وی تاکید می کند که احتمالا این اتفاق به عنوان آزمایشی و آزمایشی برای اجرای یک طرح رخ داده است. اما آذریجهرمی می گوید اپراتور همراه اول و ایرانسل 75 درصد از سهم بازار ارتباطات را در اختیار دارند و این طرح آزمایشی در این مقیاس بزرگ انجام نخواهد شد.

کیوان عقکار، کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات معتقد است که این رفتار احتمالا در راستای اجرای طرح حفاظتی یا کلاس اینترنت برای مشترکین ایرانی است و البته بحث در مورد امنیت اطلاعات شخصی کاربران به نوعی جهان بدون ایجاد محدودیت در دسترسی کاربران به داده ها نیز امنیت داده را ایجاد کرد.

مبانی طبقه بندی اینترنت؟!

میلاد نوری کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات با بیان اینکه این رفتار می تواند مقدمه ای برای قشربندی اینترنت و اجرای طرح امنیتی باشد، توضیح می دهد که آیا قفل مرورگر گوگل برای کودکان در ایران توسط اپراتورها فعال می شود یا لایه های بالاتر. با توضیح اینکه احتمالاً این مشکل از سطوح بالاتر ناشی می شود. این در واقع نوعی ربودن DNS بود و به جای دریافت IP مانند 10.10.34.35، کاربران یک IP از یک سیستم تقلبی دریافت می کنند که برای مدارس و بچه ها از گوگل و بینگ در نظر گرفته شده است.

این کارشناس فناوری اطلاعات و ارتباطات توضیح می دهد: از نظر امنیت هیچ مشکلی برای کاربران وجود ندارد، اما کاربران امکان تغییر حالت جستجوی ایمن در موتورهای جستجو را از دست داده اند و به عبارتی کل کشور فرزند جهان محسوب می شود. اینترنت و البته با این اتفاق. و حجم زیادی از ترافیکی که روی یک IP خاص اتفاق می افتد، کیفیت اینترنت احتمالاً بدتر می شود.

میلاد نوری در خصوص اینکه آیا می توان وضعیتی مشابه چین را برای مصرف کنندگان ایرانی ایجاد کرد، می گوید: به نظر من غیرممکن است. زیرا ایران برخلاف چین دیر شروع کرد و بسیاری از زیرساخت های کشور بر اساس اینترنت بین المللی طراحی و اجرا می شود و انتقال این زیرساخت ها بسیار پرهزینه و دشوار است. دوم اینکه ایران برخلاف چین نرم افزار داخلی و قدرتمند مشابه نرم افزارهای خارجی ندارد و نمی تواند پاسخگوی نیاز کاربران باشد و سوم اینکه بازار 84 میلیونی ایران بر خلاف بازار حدود 1.5 میلیاردی چین، سرمایه گذاری در آن مقرون به صرفه نیست. نرم افزار داخلی

مجلسی: نمی دانیم!

اتفاق عجیبی با محدودیت دسترسی کاربران ایرانی به جستجوی گوگل در حالی رخ داد که آذری جهرمی، وزیر اسبق ارتباطات، آن را ناشی از تقاضای تعدادی از تندروها در دهه 1980 دانسته است که خواهان فیلتر گسترده دسترسی کاربران به اینترنت بودند و معتقدند: احتمال طبقه بندی اینترنت به عنوان ضعیف

از سوی دیگر مجلس از علت این حادثه ابراز بی اطلاعی می کند.

فرهاد طهماسبی، عضو کمیسیون صنعتی مجلس یازدهم می گوید: وزارت ارتباطات این مشکل را به مجلس ابلاغ نکرده است و هیچکس نمی داند چه اتفاقی افتاده است؟

جواد حسینی‌کیا، نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس نیز توضیح می‌دهد که بی‌تردید مسئولیت این موضوع بر عهده وزارت ارتباطات است، اما توضیحی به کمیسیون صنایع مجلس نداده‌اند و طی روزهای آینده این موضوع به کمیسیون صنایع مجلس ارائه خواهد شد. توجه عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات فعلی.

دیدگاهتان را بنویسید