آمریکا درباره معافیت کاربران ایرانی اینترنت از تحریم ها توضیح می دهد: ارائه خدمات به ایرانیان توسط گوگل، متا و اپل قانونی است.

آمریکا درباره معافیت کاربران ایرانی اینترنت از تحریم ها توضیح می دهد: ارائه خدمات به ایرانیان توسط گوگل، متا و اپل قانونی است.

وزارت خزانه داری آمریکا با انتشار بیانیه ای بار دیگر درباره معافیت کاربران ایرانی اینترنت از تحریم های آمریکا توضیح داد. بر این اساس ارائه خدمات شرکت های بزرگ و تاثیرگذار مانند گوگل، متا، اپل و سایر شرکت های مشابه به ایرانی ها نیز قانونی خواهد بود.

تغییرات کلیدی در مجوزهای دولتی قبلی، معروف به مجوز عمومی شماره یک ایران، برای کمک به کاربران ایرانی برای پنهان شدن از نظارت، آزادی بیان و دسترسی به جریان آزاد اطلاعات معرفی شد.

در اولین روز مهر 1401، دفتر کنترل دارایی های خارجی ایالات متحده (OFAC) مجوز عمومی شماره دو ایران را که نسخه به روز شده تحریم های اینترنتی اعمال شده در 18 فوریه 2013 بود، در اختیار عموم قرار داد.

با مجوزهای جدید، نه تنها کاربران ایرانی به شبکه‌های اجتماعی، ابزارهای ارتباطی، نرم‌افزار تماس تصویری، خدمات ابری، نقشه‌های آنلاین و تحت وب، بازی‌های رایانه‌ای، بسترهای آموزشی، ابزارهای ترجمه و احراز هویت، ابزارهای تغییر IP، آنتی‌ویروس، ابزار دسترسی دارند. برای مقابله با نظارت اینترنتی، VPN، تلفن های هوشمند و سیستم عامل آنها، تلفن های ماهواره ای، گجت های دیجیتال، سیم کارت، روتر، مودم، رایانه های شخصی و همچنین ارائه خدمات شرکت های بزرگ و تاثیرگذار مانند گوگل، متا، اپل و غیره. شرکت های مشابه برای ایرانیان نیز قانونی خواهد بود.

بخشی دیگر از این تغییرات مربوط به تمدید مجوز به ابزارهایی است که شرایط لازم برای ارائه خدمات ارتباطی ابری و غیر ابری و همچنین تبادل اطلاعات در اینترنت را فراهم می کند.

همچنین مجوزهای مربوط به صادرات یا صادرات مجدد ابزارها و خدمات غیرتجاری موثر برای آزادی اینترنت در ایران، مانند میزبانی نرم افزارهای ضد نظارت که توسط کاربران ایرانی ایجاد، توسعه یا به روز می شوند. همچنین مجوزهایی برای توسعه دهندگان و فعالان ایرانی که می خواهند برنامه ها و نرم افزارهای ضد سانسور برای تلفن های همراه و رایانه ایجاد کنند در نظر گرفته شده است.

یکی از کلیدی ترین تغییرات مجوز عمومی شماره دو ایران، حذف شرط «استفاده شخصی» از ابزار و تجهیزات است. بنابراین از این پس نه تنها مصرف کنندگان، بلکه شرکت های ایرانی نیز می توانند به صورت قانونی از معافیت های اینترنتی اعلام شده استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید