طعم تلخ مردم از سودجویی بازار شب یلدا/ وقتی فروشنده و خریدار ناراضی هستند

ساعت: 14:47
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۸
کد خبر: 1793382

در حالی که تحریم های اقتصادی و افزایش نرخ ارز و کوچک شدن سفره ها عموم مردم را عذاب می دهد، برندگان به دنبال کسب سود بیشتر و ماهی گیری از آب تیره هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش راه آرمان ، هر ساله در آستانه شب یلدا، ماه مبارک رمضان، ایام عید و … بازار دستخوش تغییراتی می شود که هر تغییر ناگهانی مردم را ناراحت می کند.

در این سال ها تحریم های اقتصادی و افزایش نرخ ارز و کوچک شدن سفره مردم باعث شده برخی سودها و دلالان به دنبال منافع خود باشند.

دقیقاً در آستانه شب یلدا که توده های مردم کوچک شده اند، افزایش ناگهانی قیمت ها نتیجه همین دلالان است. این افراد سودجو از یک تا دو ماه گذشته اقدام به انبار کردن اجناس کرده و اکنون برای کسب درآمد در بازار توزیع می کنند که این امر سرزمین یلدا را به شبی پر از غم و اندوه برای مردم ایران تبدیل کرده است. کسانی که با دستمزد کم کار می کنند، توان خرید حتی دو کیلوگرم میوه را ندارند.

همین امر باعث شد تا سری به بازار کرمان بزنیم و از زمان یلدای امسال مطلع شویم.

511f2ee9 35a6 4b4b 9b58 452a537d7000 خبر خاکستری


بازاری که وارد شدیم خیلی شلوغ بود، اما افراد کمی سراغ میوه و آجیل و شکلات می رفتند و همه دنبال امرار معاش بودند، از جمله صیفی جات و سبزی هایی که گران هم بودند.

خرده فروشان آجیل از وضعیت بازار بسیار ناراحت بودند، زیرا قیمت ها در سال گذشته تقریباً دو برابر شد.

یکی از آجیل فروشان در گفت و گو با خبرنگار ما با ابراز نارضایتی از وضعیت نامناسب فروش گفت: در حالی که سال گذشته قیمت تخمه هندوانه کیلویی 60 هزار تن بود، امسال به 120 هزار تن رسید.

وی ادامه داد: از صبح امروز (ظهر) 10 کیلوگرم آجیل نفروخته ایم که نشان از کمبود مشتری در بازار دارد.

در حالی که داشتم قدم می زدم به مغازه دیگری رسیدم که خانمی میانسال در حال خرید بود و کنارش ایستادم تا مغازه اش را تماشا کند.

54c1d530 9d3b 4441 99f6 cd23fb31a807 خبر خاکستری


در حالی که اصرار داشت وزن فروشنده 100 گرم بیشتر نباشد، رو به من کرد و گفت: «هر سال فرزندانم را به یلدا دعوت می کنم تا دوره ای داشته باشیم که دو سال است به خاطر تاج این دایره را حذف کرده ایم. “

این بانو که مادربزرگ و دارای نوه های زیادی بود، ادامه داد: امسال اجناس آنقدر گران شده که نمی توانم برای همسرم شام و آجیل تهیه کنم، بلکه می توانم آجیل، میوه و شیرینی برای او تهیه کنم.

وی اذعان داشت: هر ساله چند نوع میوه می خریدیم اما امسال فقط یک نوع میوه، آجیل، یک نوع آفتابگردان با مقداری هسته زردآلو و خرمای خشک و 100 گرم سویا خریدیم تا کمی زیباتر به نظر برسند.

f590af77 6513 4288 9331 4a280223641b خبر خاکستری


مادربزرگ گفت: خدا را شکر که بازار پر است و کمبودی نداریم اما نمی توانیم بخریم چون قدرت خرید مردم کم شده است.

به چشمان غمگین و غمگین این مادربزرگ که به امید دیدن نوه هایش برای خرید آجیل به بازار آمده بود تا نوه هایش که همه کودک و جوان بودند خورده شود. گذشتم

در راه که می رفتم به پیرمردی برخوردم که میوه فروشی داشت و البته مشتری هم نداشت، انگار کنجکاوی را از چشمان من دیده بود.

89fe6484 4143 407e 85ec c8c05823ff8c خبر خاکستری

با تعجب به چشماش نگاه کردم و گفتم اصلا برای خرید نیامده ام! ملیحی لبخندی زد و گفت: وضعیت بازار را می بینی؟ مردمی که به امید خرید می آیند اما قیمت ها آنها را ناامید می کند، ما هم ناراحتیم اما میدان تره بار ما را گران می فروشد.

وی ادامه داد: در حالی که یک کیلو نارنگی در هفته گذشته 8 هزار تن فروخته می شد، اکنون به بالای 13 تا 15 هزار تن رسیده که 40 درصد افزایش قیمت را نشان می دهد.

این پیرمرد با خنده سیبی را به من معرفی کرد و گفت: «لطفاً قیمتی ندارید. این اولین هواپیمای من است. شاید به برکت دست شما به سراغ مشتری رفته باشیم، اما از این عدم کنترل قیمت راضی نیستیم.»

521cd980 20ea 4625 97f1 f259c33d7242 خبر خاکستری

با اینکه نرفتم خرید اما یک کیلو سیب استخوان قرمز خریدم تا پیر میوه فروش کم مشتری را نبیند.

در طول مسیر سبزی فروشی نظرم را جلب کرد: این مغازه خیلی شلوغ بود و مشتری های زیادی داشت، قیمت ها را از او پرسیدیم.

این تاجر جوان گفت: به لطف خدا قیمت ها در این حوزه کاهش یافته و به عنوان مثال هویج و سیب زمینی که بالاترین قیمت خود را داشتند، هم اکنون به قیمت های مقرون به صرفه ای رسیده اند.

وی ادامه داد: اکنون مردم به دنبال خرید معیشت اولیه هستند و کمتر به دنبال خریدهای تجملی هستند تا کمی وضعیت اقتصادی را بهبود بخشند.

7621a0e4 c8ab 43f3 a4ce 7ccc5b0333e9 خبر خاکستری


کیوانی مقدم رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار کرمان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: امسال افزایش محسوسی در قیمت ها نداشتیم. تنها دو نوع هندوانه به دلیل کاهش کاشت گران شده است.

وی ادامه داد: قیمت انواع آجیل بستگی به کیفیت و نوع دانه مصرفی دارد که از سه تا سه درجه تنظیم می شود اما به طور کلی افزایش قیمت شکل نگرفته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید