مردم به جای خریدار تماشاگر میوه های بازار شدند!

مردم به جای خریدار تماشاگر میوه های بازار شدند!

روز جدید : گرانی میوه ها در ایام تابستان که تنوع میوه ها و فراوانی آن در گوشه و کنار شهر به چشم می خورد باعث رکود عجیبی در این بازار شده است مشاهدات میدانی نشان می دهد که تقاضا در بازار میوه کاهش یافته است. دوباره نسبت به ماه گذشته بنابراین برخی از فعالان این بازار از وضعیت نامطلوب فروش میوه در مرداد ماه خبر می دهند.

فراوانی میوه در میادین تحویل میوه برای خرده فروشان و وانت سیار در سطح شهر به حدی است که کمبود در این بازار هیچ گاه بحران جدی ایجاد نکرده است، تنها نگرانی مردم گرانی میوه و افزایش بیش از ظرفیت آنهاست. و درآمد بازار اسدالله کارگر رئیس اتحادیه میوه و تره بار تهران گفت: نبود بازار میوه پر رونق در روزهای تابستان پدیده بسیار نادری است. مردم اگر درآمدی برایشان باقی بماند برای خرید میوه می روند.

این کارگر درباره دلایل گرانی میوه ها در بازار گفت: تورم و گرانی بسیاری از بخش ها و کالاها را تحت تاثیر قرار داده است به همین دلیل همین موج گرانی قیمت میوه ها را نیز تحت تاثیر قرار داده و مردم به ناچار دیگر میوه را در اولویت قرار نمی دهند. فعال موآ می گوید: کاهش حدود 65 درصدی خرید میوه به ویژه در این ماه نشان می دهد که وضعیت تورم در بخش میوه و تره بار تا چه اندازه بر شرایط بازار و همچنین مواد غذایی مردم تأثیر گذاشته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار تهران گفت: افزایش تورم در کشور حواشی زیادی را برای بازارهای مختلف به ویژه میادین میوه ایجاد کرده تا جایی که به نظر می رسد در آینده ای نزدیک مردم تنها با این وضعیت مواجه شوند. تماشاگران بازار میوه نه خریدار! خرید عمده میوه می تواند بخشی از نیاز مصرفی و سبد خانوار را تامین کند، اما بازار میوه به دلیل کاهش مصرف همچنان در رکود است.

وی تصریح کرد: قیمت میوه تماماً نصیب کشاورز و باغدار نمی شود. افزایش نرخ در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل، دستمزد کارگران و بیمه، مالیات، سبد، پلاستیک و حتی اجاره یک واحد صنفی خرد در سطح شهر و سایر هزینه‌های جاری به طور مستقیم بر قیمت میوه تأثیر گذاشته است.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار تهران با تاکید بر اینکه تورم بیش از 60 درصدی باعث گرانی میوه در بازار شد، گفت: این وضعیت منجر به کاهش شدید تقاضا برای خرید میوه در بازار شد.
به گفته رئیس اتحادیه میوه و تره بار تهران، تعطیلی و رفت و آمد مردم یکی دیگر از دلایل کاهش خرید میوه در بازار است، اما این وضعیت در ماه های اخیر نیز مشاهده شده است.

قیمت میوه چطور؟

بررسی های میدانی در سطح بازار نشان می دهد که قیمت آلو طلایی از کیلویی 27 تا 49 هزار تومان، آلو طرح دار از 29 تا 55 هزار تومان، گیلاس رسمی از 40 تا 58 هزار تومان، انجیر سیاه از 33 تا 55 هزار تومان است. انگور عسگری 38 هزار تومان 55 هزار تومان، انگور بی دانه 37 تا 56 هزار تومان، سیب رز 45 تا 70 هزار تومان، هلو و انجیر 35 تا 65 هزار تومان، زردآلو 30 تا 55 هزار تومان 30 تا 6 هزار تومان. ، خیار از 11 تا 18 هزار تومان، هندوانه از 8 تا 12 هزار تومان، خربزه از 10 تا 19 هزار تومان، خربزه از 8 تا 18 هزار تومان.

دیدگاهتان را بنویسید