بی کیفیتی و گرانی میوه نوروزی کار مسئولان است/ میوه های خراب به مردم فروخته می شود؟


ساعت: 10:54
تاریخ انتشار: 1401/02/07
کد خبر: 1834801

از 800 تن میوه عرضه شده در بازار نوروزی خراسان جنوبی، حدود نیمی از آن باقی مانده و دقیقاً 324 تن میوه است و هم اکنون تعاونی روستایی مناقصه فروش آن را برگزار کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش خاورستان، اسفند ماه سال گذشته بر اساس مصوبه کمیته راهبردی تنظیم میوه بازار خراسان جنوبی مقرر شد در روزهای پایانی سال و نوروز 1401 800 تن میوه در استان توزیع شود. برای این منظور میوه در دستور کار من است. در 16 مارس 800 تن میوه شامل 400 تن پرتقال تامسون و والنسیا و 400 تن سیب زرد و قرمز توزیع شد.

قیمت تعیین شده توسط ستاد تنظیم بازار پرتقال تامسون 10000 تن، 12000 تن پرتقال والنسیا، 11000 سیب قرمز و 12000 سیب زرد بود که کارکنان بر قیمت مناسب، توزیع مناسب و کیفیت مطلوب این میوه ها تاکید کردند.

اما با وجود فراوانی اجناس و قیمت میوه، بازار عید را تنظیم می کرد. کمتر از قیمت بازار بود اما کیفیت برخی میوه ها به گونه ای بود که رای مردم را به خود اختصاص داد.

در واقع بسیاری از شهروندان بر این باورند که کیفیت و قیمت میوه در تنظیم بازار با هم مطابقت ندارد و از این نظر میوه خالدار، پرتقال تامسون درشت و ترش، سیب قرمز متورم، سیب زرد ریز است و شکایت داشتند.

اکنون با گذشت بیش از 40 روز از آغاز توزیع این میوه ها، به نظر می رسد مقادیر زیادی از محصول به دست تعاونی های روستایی دمیده شده است و به همین دلیل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران از مازاد میوه خبر داد. تنظیم بازار نوروز 1401 در یخچال.


تبلیغات سایر میوه ها برای تنظیم بازار

این سازمان از کلیه متقاضیان حداکثر ظرف سه روز پس از اعلام و حداکثر تا پنجم اردیبهشت ماه در تهران دعوت به عمل آورده است تا درخواست خود را به سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران واقع در تهران – خیابان ولیعصر – بالاتر از میدان ولیعصر – روبروی سینما آفریقا – № ارسال کنند. 1813 – طبقه اول (دبیرخانه کمیسیون تجارت) و در سایر استانها برای تحویل و دریافت رسید در دفتر مدیر سازمان.

بر اساس این گزارش، باقی مانده برای تنظیم بازار در انبارهای 28 استان کشور 12 هزار و 250 تن است. در خراسان جنوبی، از 800 تن میوه تنظیم شده توسط بازار نوروزی، حدود نیمی از آن باقی مانده و دقیقاً 324 تن، شامل 129 تن سیب، 186 تن پرتقال تامسون و 9 تن پرتقال والنسیا.

برخی شنیده اند که به دلیل کیفیت پایین این میوه ها فقط مصرف این محصولات می تواند در چرخه تولید خوراک یا کنسانتره باشد، بنابراین تعاون روستایی باید جایگزین این میوه های مازاد بر چرخه مصرف شود. در سبد خانوار، در چرخه مصرف دام یا کنسانتره قرار دهید.

برخی از شهروندان نیز دلیل عدم فروش میوه های نظارتی را کیفیت پایین و قیمت نسبتاً بالا می دانند و این سوال پیش آمد که چرا مسئولان متولی در ایام عید تا کنون این میوه ها را با قیمت پایین تری عرضه نکرده اند؟ ; برای ماندن در دست آنها؟


میوه خراب به کسی داده نمی شود

منقار در گفتگو با خبرنگار कاورستانتصریح کرد: جهاد کشاورزی عضو کمیته راهبردی تنظیم بازار میوه است و اطلاعات دقیق را باید از سازمان تعاون روستایی به عنوان دبیر این کمیته دریافت کرد.

وی با اشاره به اینکه قیمت جدید این میوه ها هنوز در کمیته راهبردی تنظیم بازار میوه تعیین و اعلام نشده است، گفت: جدا شد و مرتب شد و الان هم همینطور خواهد بود.

وی افزود: یخچال ها همچنان تحت نظر هستند اما همیشه در شرایط عادی ممکن است 10 درصد میوه ها کپک زده باشند و تاکنون بیشتر از آن نبوده است.

وی ادامه داد: دستور سازمانی این است که حتی به اندازه یک خال میوه خراب به مردم داده نشود و هم اکنون میوه در سردخانه موجود است و به صورت حضوری قابل مراجعه و اطلاع رسانی است.


میزان میوه ارائه شده بر اساس تصمیم کمیته راهبردی

مصطفی هاشم پی پور، مدیر بازرگانی سازمان تعاون روستایی خراسان جنوبی نیز در گفتگو با خبرنگار هاورستان؛ بیانیه: بر اساس تصمیم کمیته راهبردی میوه بازار استان، عرضه هزار تن میوه در شب عید مصوب شد که در این راستا; 800 تن میوه برای نوروز فراهم شده است.

وی افزود: تعیین میزان میوه مورد نیاز در اختیار نهاد یا سازمانی نیست بلکه بر اساس مصوبه کمیته تنظیم راهبردی بازار میوه است که متشکل از نماینده استان، سازمان بازرسی است. ، تعاون روستایی، سازمان جهاد کشاورزی و و در واقع این کمیته که تعیین می کند چه میوه هایی و به چه میزان تحویل داده شود. یک کیلو میوه هم داریم. ما نمی توانیم بیشتر یا کمتر از مقدار مصوب بیاوریم.

وی گفت: بر اساس دستورالعمل کمیته راهبردی میوه؛ طرح فروش و توزیع میوه ساماندهی بازار نوروزی 13 فروردین ماه به پایان رسید.


میوه ها سالم هستند

مدیر بازرگانی سازمان تعاون روستایی خراسان جنوبی با بیان اینکه میوه کاملا سالم و با کیفیت بود و مشکلی نداشت و روزانه مورد بازدید قرار می گرفت، گفت: در واقع اگر میوه خراب می شد اصلا نمی توانستیم آن را بفروشیم اما اکنون فروش میوه های دیگر را در دستور کار داریم.


به اعتراض مردمی توجه نکردیم!

هاشم پور در خصوص نارضایتی مردم از کیفیت میوه های تنظیم شده بازار از همان ابتدای طرح فروش، گفت: کیفیت این میوه ها از 10 کانال بررسی می شود و تمامی نهادهای نظارتی استان نیز کیفیت این میوه ها را تایید کرده اند. از نظر اندازه و کیفیت. «اما متأسفانه برخی میوه‌فروشی‌ها میوه‌های دیگر را مخلوط کردند و به همین دلیل مردم به کیفیت آن‌ها اعتراض کردند.

وی افزود: از آنجایی که کار برای ما مهم بود، توجه چندانی به این مسائل نداشتیم، زیرا مدیر، سازمان بازرسی، دادستان، صنعت، معدن و تجارت و همه کارشناسانی که از میوه های تحویلی بازدید کردند هیچ نقطه ضعفی ندارند. ، اندازه و شکل میوه نشان نمی دهد که این موضوع می تواند توسط نظارت کنندگانی که بازدید کرده اند مورد سوال قرار گیرد.

وی ادامه داد: قیمت میوه نیز به صورت متمرکز در ستاد مرکزی تعاون روستایی اعلام شد و سازمان مرکزی تعاون روستایی و کمیته راهبردی ملی پس از بررسی قیمت بازار، قیمت این میوه را اعلام کردند.


کاهش قیمت؛ این باعث افزایش فروش شد

مدیر بازرگانی سازمان تعاون روستایی خراسان جنوبی گفت: شاید یکی از دلایل کاهش فروش میوه در بازار نوروزی محدودتر بودن خرید مردم باشد. البته قیمت هم بی تاثیر نبوده و قطعا اگر قیمت ها کمتر می شد فروش بیشتر هم می شد اما همانطور که گفته شد; قیمت این میوه ها بر اساس مصوبه سازمان مرکزی و کمیته راهبردی کشور است.

هاشمی پور گفت: بحث اصلی طرح تنظیم بازار میوه این است که حتی برای ماه رمضان هم میوه در دسترس باشد تا در هر زمانی بتوان از آن استفاده کرد. جلوگیری از افزایش قیمت در بازار در ایام نوروز و بعد از اینکه توزیع میوه در بازار تنظیم شد، هدف اصلی جلوگیری از افزایش قیمت بود، مثلا اگر پرتقال تامسون را 10 هزار تن نفروشیم دلالان بازاری که می خواهند قیمت ها را افزایش دهند، این میوه فروخته می شود. و برای 15 و 20 هزار تن. یا سیب تنظیم بازار که به قیمت 12 هزار تن فروخته می شد که قیمت آن همزمان در بازار آزاد 20 و 25 هزار تن کمتر نبود. کارشناسان نیز اجرای این طرح را موفق ارزیابی می کنند.

وی در خصوص وضعیت فعلی سایر میوه ها برای تنظیم بازار گفت: درصد فساد میوه ها بسیار محدود است چرا که شرایط نگهداری این میوه ها به گونه ای بوده که مشکلی برای آنها وجود ندارد.


میوه های خوب و بد با هم فروخته می شوند

مدیر بازرگانی سازمان تعاون روستایی خراسان جنوبی برخلاف اظهارات معاون سازمان جهاد، درباره فروش میوه گفت: میوه فروشی به گونه ای خواهد بود که خسارت وارده را در نظر نگیریم. نامزدها از میوه و هرکسی که میوه می خواهد بازدید خواهند کرد. “برای برنده شدن باید همه چیز را بردارد. در واقع اگر درصد فساد در بین میوه ها کم باشد، خرید در وضعیت فعلی است و ما چیزی شبیه به آن را نمی گیریم. میوه های فاسد، فاسد و ضایعات.

وی با اشاره به اینکه مجوزهای لازم اخذ شده و این میوه ها با بالاترین قیمت پیشنهادی به فروش می رسد، افزود: در این راستا قیمت کارشناسی توسط کمیته راهبردی ملی تعیین شده و قرار است اعلام شود. میوه زیر قیمت تعیین شده فروخته نمی شود، بلکه به بالاترین قیمت فروخته می شود که ضرری برای دولت ندارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید