طناب در بازار مسکن یک روز جدید

طناب در بازار مسکن

روز جدید : حرکت بازیگران مسکن
از ورود خریداران و خروج قویتر مالکان در معاملات ملکی در پایتخت
دنیای اقتصاد : در 20 روز اول آبان ماه در بازار مسکن تهران دو گروه از فعالان املاک از طناب کشی شدند. آمارها از رفتار فروشندگان آپارتمان در پایتخت در این مدت نشان می دهد که حجم فروشندگان در بازار نسبت به ماه قبل حداقل 20 درصد افزایش داشته است. با این حال، خریداران سرمایه به بازار املاک بازگشتند. اما حجم آنها در مقایسه با ماه هایی که ریسک خارجی زیاد بود زیاد نیست. حرکت فروشندگان و خریداران در بازار مسکن نشان از «تأثیر نیروهای خارجی» دارد. «تورم پنهان» در بازار مسکن سنجیده شد.

آخرین اطلاعات از تغییرات قیمت‌ها و حجم فایل‌های فروش عرضه شده در بازار مسکن در هفته‌های اخیر نشان می‌دهد که بازیگران اصلی بازار مسکن به دلیل کاهش انتظارات برای آینده قیمت‌ها، روز به روز در حال حرکت در بازار مسکن هستند.

میانگین قیمت پیشنهادی خانه‌هایی که در بازار آنلاین دیوار تهران در تهران در 20 روز اول آبان ماه درج شده نسبت به مدت مشابه در مهرماه افزایش داشته است. این افزایش البته حدود 1.3 درصد است و قابل توجه نیست. حتی در بحبوحه رکود در دوره های اخیر، تورم ماهانه حدود یک درصد یا بیشتر یا کمتر است.

اما آنچه باعث افزایش تورم پنهان مسکن (تغییرات قیمت پیشنهادی پرونده های فروش در بازار مسکن) در 20 روز اول مهرماه نسبت به مدت مشابه ماه قبل شد، حضور خریداران در بازار است. بررسی میدانی «دنیای اقتصاد» در راستای نتایج محاسبه روند حجم و قیمت ارائه شده در پرونده مسکن نشان می‌دهد که از آبان ماه تاکنون تعداد خریداران مسکن در بازار افزایش یافته است. حضور بیشتر خریداران در بازار مسکن البته به معنای رونق معاملات نیست، بلکه به دلیل بازگشت گروهی از سرمایه گذاران مسکن به بازار پس از یک ماه خروج موقت از بازار است. البته معامله گران اصلی در بازار فعلی مسکن، به گفته واسطه ها، کاندیدای املاک «بهتر» هستند. این گروه شرایط آرام فعلی قیمت را برای فروش مسکن و خرید واحد یدکی مناسب ارزیابی کردند.

متقاضیان اغلب کسانی هستند که یا می خواهند واحدهایی را بدون یک یا چند مورد از امکانات کلیدی از جمله آسانسور، پارکینگ و انباری بفروشند و واحد کامل تری را جایگزین واحد کنند و یا گروهی که قصد دارند خانه خود را با یک واحد بزرگتر جایگزین کنند. واحد، و یا آنها در محله بهتر است.

در کنار این گروه تعدادی از متقاضیان سرمایه گذاری مسکن که مهرماه به دلیل ثبات قیمت از بازار خارج شده بودند، اکنون با انگیزه سرمایه گذاری بلندمدت به بازار بازگشته اند و با توجه به حضور در بازار در برخی محله های مصرف کننده، قیمت سکه کمی گرمتر شده است.

پس از افزایش نسبی حضور خریداران در بازار مسکن در ماه های میانی پاییز نسبت به مهرماه، تورم پنهان مسکن نیز اندکی افزایش یافت. در حالی که تورم پنهان مسکن در مهرماه نسبت به شهریور ماه نزدیک به صفر بود، فروشندگان در واقع عرضه خود را اندکی افزایش دادند و شاهد افزایش متقاضیان مسکن بودند. البته افزایش جزئی پرونده ها لزوماً نشان دهنده قیمت نهایی معامله نیست و به گفته بنگاه های معاملات ملکی، «فروشندگان واقعی» اغلب برای از سرگیری معامله مجبورند به خریداران تخفیف بدهند. اما نکته مهم این است که تورم پنهان حدود یک درصد به معنای تغییر در رفتار عاطفی فروشندگان مسکن نیست، چرا که مطالعه میدانی «دنیای اقتصاد» از مناطق مرکزی و مرکزی شهر نشان می دهد که مناطق 7 تا 13 در بسیاری از … محله ها قیمت پیشنهادی فایل های موجود نسبت به شهریور و مهر نه تنها افزایشی نداشته، بلکه حتی اندکی کاهش یافته است. در مقابل، فروشندگان زمین های لوکس به وضوح روند افزایشی بیشتری را در قیمت های اعلامی خود نشان داده اند و این امر در نهایت منجر به افزایش جزئی تورم ماهانه پنهان مسکن در 20 روز اول آبان شده است.

این در حالی است که تورم پنهان در این مدت نیمی از بالاترین میزان ثبت شده در سال جاری یعنی. 2.5 درصد، محاسبه شده در سپتامبر.

از سوی دیگر، بر اساس اطلاعات بازار آنلاین دیوار، در 20 روز اول آبان ماه، حدود 102 هزار خانه برای فروش در تهران از طریق این استارت آپ منتشر شده که نسبت به 20 روز اول مهرماه 20 درصد افزایش داشته است. به این ترتیب اگرچه قیمت فروش تعدادی از فایل های دیواری اندکی افزایش یافته است، اما افزایش چشمگیر فایل های فروش حاکی از حضور فروشندگان در بازار مسکن به مراتب بیشتر است. در حال حاضر علاوه بر متقاضیان آتی، بسیاری از فروشندگان بازار مسکن، مالکانی هستند که پیش از این در بازار مسکن اقدام به خرید سرمایه ای کرده اند و اکنون پس از چندین ماه ثبات نسبی بازار، انگیزه کافی برای عرضه مسکن خود پیدا کرده اند. آن را داشته باشید.

نیروی غالب در برآوردن انتظارات

مجموعه داده های مربوط به تورم پنهان مسکن و تغییرات فزاینده حجم فایل های فروش نشان می دهد که برخلاف انتظارات متفاوت قیمتی در بازار مسکن که در ماه های اخیر در بازار مسکن حاکم بود، در آبان ماه وزن بیشتری به کاهش انتظارات داده شد. فروشندگان بازار مسکن در اواسط پاییز به تدریج به این بازار بازخواهند گشت. بازار مسکن از ابتدای سال جاری به ویژه از خردادماه و همزمان با انتخابات ریاست جمهوری دو انتظار قیمتی متفاوت داشته است. خریداران و فروشندگان در بازار مسکن به عنوان دو طرف اصلی معاملات ملکی در دوره های مختلف سال گذشته به طور کلی به دو دسته تقسیم می شدند. گروه اول انتظارات کاهشی داشتند و رفتار معاملاتی خود را بر این اساس تعدیل کردند، در حالی که گروه دیگر انتظارات افزایشی داشتند. فروشندگانی که انتظارات افزایش قیمتی داشتند در مقطعی از سال جاری از جمله در مهرماه بازار مسکن را ترک کردند تا فراتر از بازار به وضعیت ریسک غیراقتصادی تاثیرگذار بر بازار مسکن که پایان مذاکرات تحریم ها است نگاه کنند.

تجربه سه سال گذشته نشان داده است که از آنجایی که شرایط غیراقتصادی تاثیرگذار بر شرایط بازارهای اقتصادی می تواند بر قیمت ارز تاثیر بگذارد و پس از هر گونه نوسان قیمتی در بازار ارز، بازارهای دیگر مانند مسکن، خودرو، طلا و … دیگران. فروشندگان مسکن که فوراً تحت تأثیر قرار می گیرند یا بازار را ترک می کنند یا به محض دریافت سیگنالی مبنی بر احتمال توقف مذاکرات، پیشنهاد خود را افزایش می دهند. در مهرماه به دلیل این مشکل، فروشندگان به طور موقت بازار مسکن را ترک کردند و در جایگاه ناظر قرار گرفتند، اما در آبان ماه فروشندگان بیشتری برای ثبات نسبی بازار مسکن به دلیل کاهش ریسک متغیرهای غیراقتصادی به دلیل سیگنال‌های مثبت به ادامه مذاکرات برای لغو تحریم ها و برای فروش به مصر عرضه شد. واقعیت این است که حتی اگر میانگین قیمت نهایی ماهانه مسکن حدود یک یا دو درصد افزایش یابد، باز هم تغییرات قیمت مسکن کمتر از تغییرات تورم کل است و این بدان معناست که قیمت واقعی مسکن به تدریج در حال کاهش است. از این رو سرمایه گذاران مسکن در روزهای اخیر ریسک عدم فروش مسکن را بسیار بیشتر از ریسک فروش آن ارزیابی کرده اند و همین امر موجب بازگشت آنها به بازار مسکن شده است. البته هر دو جنس همچنان انتظارات قیمتی در بازار مسکن دارند و شرایط بازار با بهترین شرایط فاصله دارد. بازگشت فروشندگان به بازار مسکن تدریجی به نظر می رسد اما رشد 21 درصدی فروش نشان می دهد که روند بازگشت فروشندگان به بازار مسکن به قصد خروج از بازار مسکن در سه هفته اول آبان ماه تشدید شده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، اگر تغییرات قیمت فایل های فروش افزایش یابد و همزمان تعداد فایل های موجود در بازار کاهش یابد، به این معنی است که انتظارات فزاینده در بازار حاکم شده و در نتیجه فروشندگان بازار را ترک کرده اند. اما وضعیت کنونی بازار مسکن اینگونه نیست، چرا که تعداد آپارتمان های فروش به همراه افزایش جزئی قیمت های پیشنهادی افزایش چشمگیری داشته است. این نشان می دهد که در شرایط کنونی اگرچه خریداران در بازار مسکن نیز حضور دارند و همین موضوع باعث نوسانات جزئی قیمت مسکن شده است، اما حضور فروشندگان در بازار مسکن به مراتب محسوس تر است و این به معنای کاهش انتظارات فراتر از انتظار است. برای افزایش قیمت مسکن

این امر از آن جهت حائز اهمیت است که از آخرین دوره رونق مسکن در سال 97، آنچه بیشترین تأثیر را بر وضعیت قیمت مسکن داشته است، وضعیت انتظارات است که تحت تأثیر شرایط پرخطر غیراقتصادی (مذاکرات برای رفع تحریم ها) قرار گرفته است. . ). بنابراین حتی در شرایط رکود شدید معاملات در برخی دوره‌های بین سال‌های 1377 تا 1378، افزایش قیمت مسکن متوقف نشد. به همین ترتیب، همانطور که در هفته‌های اخیر مقامات اعلام کردند با تکیه بر خرد جمعی برای احیای برجام مذاکره خواهند کرد، این سیگنال مثبت بلافاصله وضعیت بازار مسکن را در قالب بازگشت فروشندگان تحت تأثیر قرار داد و متوجه شدند که حداقل در برنامه کوتاه مدت و عدم اتخاذ موضع متناقض از سوی دولت در مذاکرات، خبری از تکانه های قیمتی در بازار مسکن نیست و اکنون زمان مناسبی برای خروج سرمایه گذاران از بازار است.

آیا منتظر افزایش معاملات هستیم؟

به گزارش دنیای اقتصاد، داده های مربوط به تورم پنهان مسکن در ماه های مختلف سال جاری تا حد زیادی با وضعیت تورم مسکن که بر اساس قیمت نهایی معاملات محاسبه می شود، مطابقت دارد. اما این سوال مطرح می شود که آیا افزایش رکوردهای فروش در کنار افزایش حضور جویندگان بازار به این معناست که در آمار رسمی آبان ماه بازار مسکن باید انتظار افزایش حجم معاملات را نسبت به مهرماه داشت. ?

تحقیقات میدانی توسط بنگاه های املاک نشان می دهد که اگرچه تعداد سوابق فروش زیاد است، اما پیشنهاد دهندگان در مورد معامله محتاط تر می شوند و از آنجایی که همزمان به دنبال تبدیل ملک خود هستند، حتی ممکن است ثبت معاملاتی که نهایی به نظر می رسد به تعویق بیفتد. هفته های آینده و نباید در آمار تجارت در ماه نوامبر منعکس شود. از طرفی خریداران سرمایه نیز به دنبال خرید در کمترین رده قیمتی ممکن هستند و با وجود اینکه در بازار حضور دارند عجله ای برای خرید ندارند و چون فضای تجاری را غیر احساسی ارزیابی می کنند، چندان نگران نیستند. طرح. بنابراین این گروه با آرامش نگاه می کنند در نتیجه به نظر می رسد بازدیدهای اخیر خریداران و فروشندگان در بازار مسکن لزوماً منجر به افزایش محسوس حجم معاملات در آبان ماه نسبت به مهرماه نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید