ظرفیت بالای گل کام محمدی / احداث کارخانه فرآوری گل محمدی در کوم

ساعت: 11:41
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۱۸
کد خبر: 1790797

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی قم گفت:

معاون بهبود نباتات سازمان جهادکشاورزی استان کوم با اشاره به برداشت 350 تنی گل محمدی در آخرین برداشت این محصول در کوم گفت: کوم ظرفیت بالایی برای تولید گل از محمدی داشت، اما گل ها برای فرآوری به شهرهای دیگر منتقل شدند. سال آینده کار خواهد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدعلی سلامی معاون وزیر جهاد کشاورزی قم در گفت و گو با خبرنگار فردا پدرخوانده وی گفت: 433 هکتار از اراضی کشاورزی کوم به کشت گل محمدی اختصاص یافته است. گل محمدی از جمله گیاهان دارویی است که به عنوان باغ ساخته شده است. گل محمدی از نظر آب از جمله گیاهان کم آب بوده و برای رشد در اقلیم استان کوم مناسب است.

وی خاطرنشان کرد: کاشت گل در محمدی از نظر هزینه، اشتغال زایی و مسائل اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است و همچنین اشتغال خوبی ایجاد می کند و در هنگام ورود به خانه و گاهی در روز برداشت به نیروی کار زیادی نیاز دارد.300 برای برداشت گل به 500 کارگر نیاز است.

سلامی افزود: در سال های گذشته در استان کوم برای فرآوری گل محمدی مشکل وجود داشت و محصولات جمع آوری شده برای فرآوری به شهرستان های همجوار از جمله کاشان ارسال می شد که خوشبختانه این مشکل نیز در حال رفع است.

معاون بهبود نباتات سازمان کشاورزی کوم جهاد افزود: گل محمدی را نمی توان برای مدت طولانی نگهداری کرد و باید پس از برداشت سریعاً فرآوری شود. خوشبختانه نتیجه بسیار خوبی به دست آمد.

وی ادامه داد: سال آینده برداشت گل محمدی در استان کوم فرآوری و اسانس آن در کارخانه فرآوری استان کوم فرآوری می شود.

سلامی تاکید کرد: زیرساخت های فرآوری گل محمدی در استان کوم تکمیل شده و حتی در صورت توسعه میزان گل و باغ محمدی در کوم در سال های آینده امکان فرآوری آن در کارخانه کرباسچی جعفریه فراهم می شود.

معاون بهبود نباتات وزیر جهاد قم گفت: هر سه تن رزماری یک کیلوگرم اسانس دارد. اسانس های گل محمدی و رزماری نیز بسیار ارزشمند هستند.

وی گفت: با توجه به اینکه چیدن گل محمدی به نیروی کار زیادی نیاز دارد و ممکن است باغدار در زمان برداشت با مشکل مواجه شود، برای ساخت دستگاه گلچین محمدی با گروه های دانش بنیان رایزنی کردیم اما هنوز چنین دستگاهی در دنیا وجود ندارد. امیدواریم این دستگاه در استان قم بلغارستان که یکی از کشورهای پیشرو در تولید گل محمدی است تولید شود همچنان گل محمدی را با دست می چیند که کار بسیار سخت و زمان بری است. تلاش برای ایجاد زیرساخت های مهم و جدید برای آماده سازی کشت، برداشت و فرآوری گل محمدی.

سلامی گفت: ایجاد زیرساخت ها توسعه کشت گل محمدی در استان کوم باعث افزایش رشد گل محمدی در سطح وسیع می شود چرا که آب و هوای استان کوم و خاک آن برای پرورش گل محمدی بسیار مناسب است و در سال گذشته حدود 350 تن گل محمدی تولید شده است. در استان کوم برداشت شد، البته گل محمدی در استان کوم می روید و تولید آن در سال های اخیر افزایش یافته است و ممکن است امسال 500 تن گل محمدی جمع آوری شده باشد و همان زمینی که زیر دست محمدی است. کشت گل قادر به جمع آوری 1500 تن گل می باشد. محمدی نیز یک سال دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید