ظریف همچنان برجام را دنبال می کند روز جدید

ریف ظریف همچنان برجام را دنبال می کند

روز جدید : در میان کسانی که برای امضای برجام پای میز مذاکره نشسته بودند، اکنون تنها وزرای خارجه روسیه و چین همچنان بر سر کار هستند و مابقی جانشینانی جایگزین شده اند که برخی از آنها منقضی شده و جایگزین شده اند. وزیر امور خارجه سابق ایران که تابستان امسال به کار خود پایان داد، یکی از بازماندگان و البته بنیانگذاران برجام است. اما به نظر می رسد او بر خلاف بقیه تنها کسی است که هنوز تحولات و اتفاقات پیرامون برجام را دنبال می کند و موضع آمریکایی ها برایش بسیار عزیز است. محمدجواد ظریف در واکنش به اظهارات اخیر رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در صفحه توئیتر خود نوشت: نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از تغییر حکومت در ایران و فراموش کردن ترویکا و اتحادیه اروپا تا همین اواخر سوء استفاده می کند. . ایران هرگز [توافق] او برای خواستار «بازگشت دوجانبه به برجام» خارج نشد. ایالات متحده انجام داد. برای مروری بر “عدم اجرا” اسناد UNHCR توسط ایالات متحده و تروئیکای اروپایی، لطفاً به undocs.org/A/75/968 مراجعه کنید. توییت ظریف پیوندی است به صفحه ای در سایت اسناد سازمان ملل که در آن طی سال ها نامه های متعددی به وزیر امور خارجه ایران در رابطه با موضوع برجام در رابطه با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که مورد حمایت برجام بود، نوشته است. به دبیرکل سازمان ملل ارسال شد و در آن جزئیات اقدامات سایر شرکت کنندگان در برجام و یا به عبارتی عدم اجرای تعهداتشان بیان شد. این توئیت ظریف پس از برخی اظهارات مالی منتشر شد که در آن وی بارها از «بازگشت دوجانبه» یا «بازگشت ایران» به برجام صحبت کرد. او و البته برخی دیگر از مقامات آمریکایی اخیراً در کنار دیگر اتهامات بورژوا به ایران اظهاراتی مشابه را مطرح کرده اند.

این واکنش در حالی است که ظریف پس از پایان دوره وزارت امور خارجه حسن روحانی در توئیتر بسیار کم حرف بوده و پس از معرفی کتابی که وزارت امور خارجه به عنوان داستان از سوی برجام منتشر کرده، تنها چند کلمه کوتاه پاسخ می دهد. از سخنرانی های دونالد ترامپ او رئیس جمهور سابق ایالات متحده بود. وی به نقل از ترامپ نوشت: اسرائیل تا یک دهه پیش کنگره آمریکا را کنترل می کرد. به جز این توییتر خوب که چند ماه است سکوت کرده است.

از سوی دیگر، ظریف در حالی از برجام دفاع کرد که جانشینان وی و تیمش، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه فعلی و علی باقری کنی، معاون سیاسی او که مذاکره کننده ارشد سابق ایران در مذاکرات احیای برجام است، رویکرد متفاوتی به این مشکل داشتند. مجاز است آنها در گفت و گوهای خود تمرکز خود را از موضوع برجام به موضوع لغو تحریم ها معطوف کردند و باقری حتی از ذکر و نوشتن نام برجام خودداری کرد. ظریف و تیمش همواره تاکید کرده اند که برای هر مشکلی آمریکا و اگر واشنگتن قصد اظهار نظر در مورد آن را داشته باشد، می توانند با بازگشت به برجام و در نتیجه حضور در کمیسیون مشترک برجام، مشکل را برای خود و همه حل کنند. اما تیم امیر عبداللهیان در صحبت های خود به ویژه در هفته های اخیر از شرایط لازم برای بازگشت آمریکا به برجام صحبت کرد و حتی باقری گفت که شرایط برای بازگشت آمریکا فراهم نیست.

دیدگاهتان را بنویسید