عباس عبدی: اشتغالزایی در دولت اصلی در گرو فروش نفت و همچنین برجام است/ روی کاغذ نمی توان شغل ایجاد کرد

عباس عبدی: اشتغالزایی در دولت اصلی در گرو فروش نفت و همچنین برجام است/ روی کاغذ نمی توان شغل ایجاد کرد

روز جدید : عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: به نظر من وضعیت بیکاری، کم کاری و ساختار مشاغل باید بیشترین تاثیر را در نابسامانی های اجتماعی کشور داشته باشد.

متأسفانه بدترین عملکرد در حوزه اشتغال در کارنامه دولت اصولگرایان در سال های 1384 تا 1392 است که می توان گفت رشد اشتغال تقریباً صفر بوده است در حالی که قبل از پایان دوره اصلاحات سالانه بیش از 600 هزار شغل ایجاد شده است. یا حدود 3 درصد به تعداد خالص کارکنان اضافه شد.

در دوره روحانی روند افزایش به طور نسبی آغاز شد اما برای رسیدن به وضعیت مطلوب راه زیادی در پیش داریم. از این رو یکی از مهمترین شعارهای کاندیداهای انتخابات 1400 معطوف به اشتغال زایی بود.

یکی از کاندیداهای اصلی شعاری در این زمینه داد که تنها نشان از سوءتفاهم شدید او از مفهوم اشتغال و امکان ایجاد آن داشت. با این حال آقای رییسی نیز بر برنامه خود برای افزایش چشمگیر اشتغال تاکید جدی داشت و در نهایت هفته گذشته شورای عالی اشتغال تشکیل شد و 20 مصوبه نهایی به تصویب رسید که مهمترین آنها ایجاد یک میلیون و 800 هزار شغل برای 17 ماه است. یعنی تا پایان سال 1401 م.

در ادامه این جلسه دکتر عیسی منصوری معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار استعفا داد. بر اساس اخبار، وی در اعتراض به عدم امکان بازگشایی این تعداد شغل به مدت 17 ماه استعفا داده است که به طور میانگین ماهیانه حدود 110 هزار شغل است.

آیا می توان این تعداد شغل ایجاد کرد؟ بخشی از این عدد قابل دستیابی است. بررسی ها نشان می دهد که حدود 9.1 میلیون شغل به دلیل تاج از بین رفته است، اما امسال با بهبود واکسیناسیون و کاهش محدودیت ها، حدود یک میلیون شغل بازگشته است، بنابراین اگر دولت بتواند وضعیت را عادی کند، شاید نیمی از مشاغل قبلی باشد. که هنوز احیا نشده اند قابل بازیابی هستند. یعنی حدود 400000 شغل. برای بقیه آنها که حدود 45.1 میلیون شغل خواهد بود، باید سرمایه گذاری کنید. قیمت های قبلی به طور متوسط ​​برای هر شغل حدود 300 میلیون تن نیاز داشت. با توجه به تورم در سال گذشته، این رقم احتمالاً بسیار بالاتر خواهد بود.

این رقم معادل سرمایه گذاری سالانه 300 هزار میلیارد تنی است که مشخصاً در اختیار دولت نیست و منابع تهیه آنها نیز روشن نشده است. فراموش نکنیم که نرخ تشکیل سرمایه در سال های اخیر منفی بوده و وضعیت اشتغال در نتیجه این نرخ منفی تر خواهد شد.

همین بس که در دهه 1390 متوسط ​​رشد سالانه تشکیل کل سرمایه حدود 5 تا 8 درصد بود و در یک دهه میزان سرمایه گذاری نزدیک به 42 درصد کاهش یافت.

در تصمیمات شورای عالی اشتغال برای تحقق هدف ایجاد 85 میلیون و 100 هزار شغل به صراحت منبع این منابع ذکر نشده است. اما شکی نیست که این منابع باید وجود داشته باشد. مشاغل را نمی توان با دست خالی ایجاد کرد. تعیین سهمیه برای هر نهادی در اشتغال زایی همان تاثیری را در زمان احمدی نژاد خواهد داشت.

آمار اشتغال زایی از گزارش های رسمی استان ها و ارگان های دولتی به دست نمی آید. در دولت اصولگرایان بارها گفته می شد که سالانه 6 میلیون و 100 هزار شغل ایجاد کرده ایم اما آمار مرکز آمار خلاف این را نشان می دهد و حتی در برخی از این سال ها تعداد مشاغل رو به کاهش است.

این رفتارها جز از دست دادن منابع، تأثیری بر سیاست اشتغال زایی ندارد. مهمتر از آن، ایجاد مشاغل ناکارآمد و کم بهره وری کمکی به افزایش تولید در کشور نمی کند. مشاغل باید توسط شرکت ها و افراد خلاق با ارزش افزوده بالا ایجاد شود. مشاغل مستقل و انفرادی مشکلات خاص خود را خواهند داشت.

نمایندگی این دولت در اشتغال زایی تنها از طریق گزارش های مرکز آمار قابل تایید و رد است. بنابراین پیشاپیش باید گفت که گزارش استانداران و وزارتخانه ها ملاک عمل و ارزیابی نخواهد بود. اگر دولت موفق به ایجاد این تعداد شغل شود، بدون شک باید آن را موفقیت بزرگی دانست. اما نباید این واقعیت را فراموش کرد که با تامین بخشی از منابع مورد نیاز برای ایجاد این تعداد شغل راهی جز دسترسی به منابع ارزی صادرات نفت وجود ندارد و بدون حل مشکل برجام نمی توان این تعداد مکان های کاری را ایجاد کنید.

اگر واقعاً می‌توانستیم سالیانه بیش از یک میلیون و 200 هزار شغل مولد و مولد بدون دسترسی به ارزهای نفتی ایجاد کنیم، قطعاً تا کنون یا حداقل در دولت اصولگرای قبلی اینگونه بوده است. با برجام این تعداد شغل ایجاد نمی شود چه برسد به آن! تنها راه ایجاد این تعداد شغل در صورت نبود منابع مالی لازم، تهیه آمار روی کاغذ است.

دیدگاهتان را بنویسید