عباس عبدی: چرا دولت از نقاط قوت خود در برجام استفاده نمی کند؟

عباس عبدی: چرا دولت از نقاط قوت خود در برجام استفاده نمی کند؟

روز جدید یکی از نکات مثبتی که برای دولت جدید خودنمایی می کرد، یکنواختی کامل روند حکمرانی بود، یعنی حداقل از نظر ساختار قدرت، هیچکس مخالف سیاست دولت نیست و در آن دخالتی نمی کند. مشخص نیست چرا از این قدرت در چارچوب برجام استفاده نمی شود.

عباس عبدی در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: اگرچه مخالفان داخلی برجام با دیگران برای جلوگیری از تکمیل این توافق تلاش می کنند، اما مسئول اصلی کیست؟ آنچه از مخالفان انتظار می رود سنگ اندازی است، پس حامیانی که در این میان قدرت دارند کجا هستند؟ ماجرا از این قرار است که احیای برجام تقریباً قطعی بود.

هم از نظر تحلیل و هم از نظر شواهد، به ارتش سایبری دستور داده شد که مقدمات تبلیغاتی را آماده کند، که آنها هم انجام دادند. حتی تاریخ امضای قرارداد نیز به عنوان یک وعده شناخته می شد. آمریکا موافقت کرد و موضوع امنیتی با تفاهم مشترک و در قالب اعتماد متقابل در آینده حل خواهد شد.

اصولاً توافق فایده ای ندارد، اما ضمانت همچنان پابرجاست، اما به هر حال وقتی توافق صورت می گیرد، باید موقعیت تخصصی و فنی آژانس و استقلال ظاهری آن را در نظر می گرفتند. مورد در برجام 2014. مسئولیت اصلی برجام بر عهده رئیس جمهور است. انجام این مسئولیت مستلزم شجاعت در تصمیم گیری است. اگر منتظر تایید خارج از دولت در مورد برجام هستند، به جرات می توان گفت که بدون شک تایید آن بعد از امضا خواهد بود، نه قبل از آن مثل دفعه قبل.

از سوی دیگر، موضوعی مانند برجام که ابعاد متعددی دارد، نیاز به بررسی فراوان دارد، اما نه در حدی که همه سر و صدا کنند. می توان گفت آمریکا برای امضای قرارداد باید فلان شرط را بپذیرد. خوب، اگر چنین است، احزاب می توانند شرایط زیادی را بدون داشتن قدرت دستیابی به آنها تعیین کنند.

سوال اصلی این است که یک ماه پیش چه اتفاقی افتاد که امیدها برای امضای برجام از بین رفت؟ اگرچه هنوز تمام نشده است، اما مشخص است که یکی از دو طرف ماجرا، توافقات قبلی خود را زیر پا گذاشته و قطعاً مستند و مکتوب است و قابل انکار نیست.

در هر صورت، برجام توافقی است که حدود آن بر اساس قدرت طرفین تعیین می‌شود، نه برابری. بنابراین در صورت عدم تحقق توافق، باید مسئولیت عواقب ناشی از عدم تحقق آن را بر عهده بگیرند. اگر به امید زمستانی سرد نشسته ای، بدان که سراب است و هدفش درنگ است به امید بازگشت. مسئولیت اصلی این وضعیت بر عهده آقای رئیسی است زیرا او قدرت امضای برجام یا رد آن را دارد.

طبق اصل معروف، هر که قدرت دارد باید مسئولیت هم داشته باشد. یکی از نکات مثبتی که برای دولت جدید خودنمایی می کرد، یکنواختی کامل روند حکمرانی بود، یعنی حداقل از نظر ساختار قدرت، هیچکس مخالف سیاست دولت نیست و در آن دخالتی نمی کند.

خوشبختانه در برخی موارد به این سوال پاسخ مناسب داده شده است، از جمله افتتاح ورزشگاه ها به روی بانوان که در دولت جدید انجام شد که اگر در دولت قبل بود محجبه ها به ورزشگاه ها می رفتند. اما مشخص نیست چرا از این قدرت در چارچوب برجام استفاده نمی شود؟ دولتی که از نقاط قوت خود استفاده نکند، با ضعف هایش سرکوب خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید