عباس عبدی: اصولگرایان حاکم با رد برنامه جامع اقدام مشترک خواهان حفظ وحدت رسمی هستند

عباس عبدی: اصولگرایان حاکم با رد برنامه جامع اقدام مشترک خواهان حفظ وحدت رسمی هستند

روز جدید آنها از یک سو می خواهند با رد برنامه جامع اقدام مشترک، وحدت ظاهری خود را حفظ کنند، اما برای فقدان برنامه جامع اقدام مشترک باید هزینه بسیار زیادی بپردازند.

عباس عبدی در روزنامه اعتماد نوشت: ماجرای ترور سلمان رشدی و انتشار خبر طرح ترور جان بولتون، سیاستمدار برجسته ضدایرانی و نزدیک به سازمان مجاهدین خلق خلق، این ذهنیت را ایجاد کرد که در آنجا دستان خود را مشغول آماده کردن زمینه برای این دو رویداد برای مخالفت با افکار عمومی آمریکا با توافق برجام هستند. به طور خاص، نظرسنجی ها نشان می دهد که میزان تایید احیای برجام از سوی مردم آمریکا به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

در این بین اتفاق جالبی افتاد. مشاور ارشد تیم مذاکره‌کننده جدید برجام در توییتی ضمن محکومیت ترور سلمان رشدی، وقوع این دو رویداد را از نظر تأثیر منفی بر احیای برجام عجیب دانست. برجام.

بلافاصله پس از این توئیت، اصولگرایان رادیکال حملات خشمگین و حتی بی ادبانه خود را علیه وی آغاز کردند که وی در پاسخ به او توضیح داد که قصد او توجیه این موضوع علیه آمریکا بوده است، در حالی که به نظر می رسد منطق مهاجمان خود را درک نمی کند. به گفته آنان، حکم یا فتوای مربوط به سلمان رشدی فارغ از مکان و زمان و ملاحظاتی از این قبیل است. البته برخی از آنها اعتقادی به این پیشنهادها ندارند، اما از آنجایی که مخالف احیای برجام هستند، از هر اتفاقی که مانع توافق شود استقبال می کنند، اما برخی دیگر این فتوا را یک ویژگی سیاسی نمی دانند و به طور مطلق از وقوع آن دفاع می کنند. . برای آنها فرقی نمی کند که چه کسی، گروه یا کشور و با چه انگیزه ای پشت داستان است.

حتی اگر فردا ثابت شود که این دو اتفاق برای تأثیر منفی بر احیای برجام انجام شده است، تأثیری در پذیرش این گروه نخواهد داشت. چرا این ادعاست؟ به همین دلیل روشن است که در گذشته و حتی اکنون، مخالفت آنها با برجام با مخالفت شدید اسرائیل با برجام همسو بوده است و ما به سادگی نمی دانیم مخالفت و خصومت چه کسی قویتر است. اگر این مشاور به دنبال چنین هماهنگی است یا به دنبال یافتن دستان پشت این توطئه است، نیازی به اشاره به ترور سلمان رشدی و بولتون نیست، کافی است به توافق کلی اسرائیل و این گروه اشاره کرد. در مخالفت با برجام و بسیاری از مواضع دیگر آنها

فرض کنید با اسناد روشن و غیرقابل انکار بتوان ثابت کرد که اسرائیل پشت این گونه اقدامات یا موارد مشابهی است که این گروه از آنها حمایت می کند، می دانید چه پاسخی خواهند داد؟ می گویند بعضی چیزها به دست دشمنان می رود و این یکی از حمایت های خاص خداوند است که شامل حال ما می شود؟! و اگر دشمنان این کار را انجام می دادند، دو بار با یک تیر می خوردند. هم سلمان رشدی را کشتند و هم خلاف برجام عمل کردند و آن را نشانه توجه ویژه به خود می دانند.

آقای مشاور که یکی از منتقدان احتمالی برجام بود، شاید از منظر فنی و نه از منظر بنیادی مخالف آن بود. اما این گروه اساساً با آن مخالف هستند و اکنون که توافق حاصل شده مسیر این دو گروه از یکدیگر جدا شده است و این مهم ترین بحرانی است که اصولگرایان حاکم با آن مواجه هستند و به همین دلیل هم نبوده اند. قادر به تصمیم گیری قاطع و به موقع

آنها از یک سو می خواهند با رد برنامه جامع اقدام مشترک، وحدت ظاهری خود را حفظ کنند، اما برای فقدان برنامه جامع اقدام مشترک باید هزینه بسیار زیادی بپردازند. از سوی دیگر آنها به دنبال زنده نگه داشتن برجام و دور نگه داشتن دولت و اقتصاد کشور از شرایط فعلی و جلب رضایت مردم هستند و در این صورت باید توهین تندروها را بپذیرند اما مطمئن باشید که از بین خواهند رفت. این وضعیت استخوان گلو است که نه می توانند آن را ببلعند و نه آن را بلند کنند.

گزارش های مثبت و اغراق آمیز رسانه ای تندروها در روزهای اخیر در حمایت از عملکرد یک ساله دولت این است که به دولت بگوییم بدون برجام شکست نخورده اید و موفق هستید و باید این راه را ادامه دهید، این یک فریب بزرگ است.

دیدگاهتان را بنویسید