عباس یمینی شریف; شاعر ماندگار کتاب های درسی/ من دوست خوبی هستم


ساعت: 12:58
تاریخ انتشار: 1301/09/28
کد خبر: 1918877

کمتر دانش آموزی است که اشعار او را از روی دل نمی آموزد و با اینکه تصویری از او در ذهن ندارند، سال ها با این اشعار زندگی کرده و به فرزندان خود یاد داده اند. گل خندانیم بچه های ایرانی…

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عباس در اول خرداد 1298 در منطقه پامنار تهران به دنیا آمد و پنج سال بعد تمام خانواده به روستای دربند نقل مکان کردند و دوران کودکی خود را در آنجا گذراندند. بازی در کوچه پس کوچه های دربند و نفس کشیدن در درختان و هوای پاک آنجا، ناخودآگاه روحیه شاعری را در انسان می پروراند.

عباس دوره ابتدایی را در انطصاریه و شاهپور تجریش گذراند و در آنجا بود که با شاعر نامدار آن زمان فرهی یزدی دیدار و گفتگو کرد و شاید همین امر ذوق شاعر را در او شعله ور ساخت. عباس یمینی شریف خاطره آشنایی خود با آقای فاروقی یزدی را اینگونه در دفتر خاطرات خود آورده است: «فروحی غروب های جمعه در باغی در کوهی مشرف به رودخانه و جاده، خواننده ای را استخدام کرده بود تا اشعار سیاسی و انتقادی خود را بخواند. در غروب شنبه که عده زیادی برای خوشگذرانی به دره دربند و سربند آمده بودند، آواز می خواند و پیام خود را به مردم می رساند. خواننده بیسواد بود و از آنجایی که من در آن زمان کودکی 10 ساله بودم و می توانستم شعرها را بخوانم، فاروکی آنها را به من می داد و من در کنار خواننده ای که در بالاترین قسمت باغی مشرف به دربند نشسته بود می نشستم. رودخانه و خواندن اشعار از دست نوشته های فاروکی من آنها را به آرامی خواندم و او آنها را با صدایی رسا خواند که چندین بار در کوه ها طنین انداخت و دره دربند را پر از هیجان کرد..»

عباس در نوجوانی دوران دبیرستان را در مدرسه دارالفنون گذراند و به دانشکده تعلیم و تربیت رفت و در آنجا آثار دیگری از کشورهای دیگر را دید و تصمیم گرفت با زبانی ساده و روان برای کودکان شعر بگوید. او برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری رشته ادبیات را در دانشگاه انتخاب کرد. یمینی شریف در سال 1932 با بورسیه دولتی به آمریکا رفت و یک سال در دانشگاه کلمبیا دوره تخصصی تربیت کودک خواند و دوباره به ایران بازگشت.

او پس از بازگشت از آمریکا به این نتیجه رسید که آموزش و پرورش کودکان در مدارس باید دستخوش تغییر شود و راه و روش جدیدی در این مسیر لازم است و برای تحقق این آرزو در سال 2034 به همراه همسرش توران موگومی، او مدرسه ای را با نام «روش نو» تأسیس کرد که بعدها آموزش دانش آموزان از مهدکودک تا دبیرستان را پوشش داد.

اولین شعر عباس یمینی شریف در سال 1321 در یکی از مجلات چاپ شد و سه سال بعد به لطف شهرت و سادگی و زیبایی ابیاتش، اشعار او وارد کتاب های درسی کودکان شد. یمینی شریف بیش از 30 عنوان کتاب برای کودکان منتشر کرده است و دو شعر زیر از معروف ترین شعرهای او هستند که بسیاری از ما به یاد داریم:

من دوست خوبی هستم

من آگاه و خوش بیان هستم

من خیلی می گویم

با اینکه لال هستم

اخطار شدید دهم

من یار پان را می شناسم

من دوست هنرمندم

با سود و بدون ضرر

@@@@

به گل ها می خندیم

ما بچه های ایرانی هستیم

ایرانت رو پاک کن

ما به عنوان جان می شناسیم

ما باید عاقل باشیم

هوشیار باش و ببین

برای حفاظت از ایران

ما باید بتوانیم

مبارکت باد ایران

آزاد باش ای ایران

از ما فرزندانمان

شاد باش ای ایران

عباس یمینی شریف از بنیانگذاران شورای کتاب کودک بود و در زمان حیاتش کتاب های بی شماری برای کودکان نوشت: «باغ دوستی»، «پلنگ یکه تاز»، «شیر با الفبا»، «سیاهک و سفیدک»، « خانه باباعلی، «داستان عروسک» و کتاب توکا» خاطرنشان کرد.

یمینی شریف پس از چندین دهه خدمت به فرزندان این کره خاکی در 70 سالگی در 28 دی 1368 در آرامگاه ابن بابویه به خاک سپرده شد.


بیشتر بخوانید؛

دیدگاهتان را بنویسید