عدم اجرای رتبه بندی معلمان و چالش بزرگ مسمومیت دلیل برکناری نوری بود

عدم اجرای رتبه بندی معلمان و چالش بزرگ مسمومیت دلیل برکناری نوری بود

این استعفا در شرایطی از سوی رئیس جمهور پذیرفته شد که به نظر می رسید روند استیضاح این وزیر انقلابی در مجلس انقلابی منجر به برکناری وی در روزهای آینده شود. نمایندگان مجلس دلیل اصلی این درخواست را اجرا نشدن طرح رتبه بندی معلمان و متعاقب آن عدم پرداخت حقوق و معوقات خود تا اسفند ماه عنوان کردند که نارضایتی و تجمعات مختلف صنفی در سراسر کشور را در پی داشت. برای استیضاح این وزیر

جدا از عدم اجرای طرح ارزشیابی معلمان، اما این وزارتخانه در روزهای پایانی سال گذشته با چالش بزرگ مسمومیت زنجیره ای در مدارس دخترانه نیز مواجه بود. اتفاقی که وزیر مسئول آن را اهمیت خاصی ندانست و به زیارت کربلا رفت.

در این میان آخرین اقدام وزیر مستعفی آموزش و پرورش در این وزارتخانه نه پرداختن به دو موضوع مهم ذکر شده، بلکه صدور بیانیه ای با مضمون عدم ارائه خدمات آموزشی به دانش آموزان بی حجاب بود. ادعایی که برخی مدعی شده اند آخرین تلاش این وزیر برای جلب نظر مجلس است که اکثریت آنها در این مورد موافق هستند.

اما ناتوانی کامل یوسف نوری در مدیریت وزارت آموزش و پرورش و مدیریت پرداخت ها در طرح ارزشیابی معلمان به حدی بود که حتی نمایندگان همان حزب نیز با وی موافق نبودند و تنها به وی امکان استعفا دادند تا از مواجهه با معلمان خودداری کند. تهدید به اخراج

اگرچه برخی از کارشناسان آموزش و پرورش معتقدند به دلیل کسری بودجه دولت، اجرای طرح رتبه بندی برای فردی غیر از این وزیر کارنابلاد امکان پذیر نبود و اصرار دولت و مجلس بر سرزنش «نوری» در اجرای ضعیف طرح رتبه بندی. او را قربانی می کند یا به اصطلاح شکستن «کاسه و کوزه» به خرج اوست.

وزیر با خلاصه ای از غزوه کربلا و فتح دماوند

بسیاری از وزرای آموزش و پرورش کشور با شرح حال نه چندان درخشان مدتی با بیش از 13 میلیون دانش آموز و نزدیک به یک میلیون کارمند زمام امور این وزارتخانه را برعهده داشتند که اکثر آنها در عملکرد خود چندان موفق نبودند. اما به جرات می توان گفت که نوری جزو معدود افراد اول این لیست ناکارآمدی است.

او که در دسامبر 1400 به عنوان وزیر آموزش و پرورش از مجلس رای اعتماد گرفت، در همان زمان توسط کاربران اینترنتی به خاطر زندگینامه خود که در رسانه ها منتشر کرد مورد تحسین قرار گرفت.

قرار گرفت.

در زندگینامه وزیر مذکور که در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود، در بخش «موفقیت ها و توانایی ها» حضور وی در راهپیمایی اربعین و فتح دماوند ذکر شده است. عده ای گنجاندن شرکت در پیاده روی معنوی و فتح دماوند را در رزومه تصدی سمت وزیری عجیب دانستند و انتظار تکذیب آن را داشتند اما خبری از تکذیب نشد و به نظر می رسد نوری و البته اعضا مجلس شرکت در پیاده روی اربعین و موفقیت های ورزشی را برای. آنها احساس کردند که باید این موضع را اتخاذ کنند. این رویه وزیر در طول 15 ماه این پست ادامه داشت، به طوری که اخبار مختلفی در خصوص اسلامی شدن کتب درسی، تغییر محتوای کتب درسی، تربیت دختران به همسری، انعقاد تفاهم نامه با جامعه آموزش و پرورش مدظله العالی منتشر شد. و بسیاری موارد مشابه دیگر که نشان داد وزیر قصد دارد از این طریق حضور خود را در این پست تقویت کند.

برخی از کارشناسان آموزش و پرورش معتقدند با توجه به کسری بودجه دولت، اجرای طرح رتبه بندی برای کسی جز این وزیر توانمند ممکن نبود و اصرار دولت و مجلس بر مقصر دانستن نوری در اجرای ضعیف طرح رتبه بندی، انجام شد. فداکاری یا به اصطلاح برای شکستن او «بخر و دعوت کن» روی سرش است

اما اجرای طرح چالش برانگیز ارزشیابی معلمان که سال ها محل بحث و اعتراض صنفی بود، این وزیر بزرگوار را هم به سطل انداخته است.

اخبار مربوط به برکناری احتمالی یوسف نوری از سمت وزارت آموزش و پرورش بویژه پس از آن قوت گرفت که محمد محبر معاون اول رئیس جمهور در 18 فروردین ماه در نامه ای به ابراهیم رئیسی عدم اقدام و راه را بیان کرد. وزارت آموزش و پرورش علت اصلی مشکلات عدم پرداخت حقوق معلمان در اسفند ماه است.

گزارش شد که بر اساس بودجه سال 1401، 38 هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی معلمان در نظر گرفته شده بود، اما با توجه به محاسبات نادرست وزارت آموزش و پرورش و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش، اعتبار مورد نیاز بالاتر از بودجه تعیین شده است به طور دقیق تر، احکام صادره در اسفند 1401 مربوط به رتبه بندی وزارت آموزش و پرورش حداقل 16 هزار میلیارد تومان کسری اعتبار برای سال های 1400 و 1401 و 8 هزار میلیارد تومان برای سال 1402 ایجاد کرده است!

در همین راستا سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: مهم ترین دلیل مشکل افزایش هزینه های بالاتر از سقف قانونی و تاخیر در صدور تصمیمات و مشکلاتی از این دست است.

خبرگزاری مهر 10 فروردین یک روز پس از نامه محمد محبر از عدم پرداخت حقوق معلمان و فرهنگیان تا ساعات پایانی 8 اسفند و پرداخت ناقص و کمتر از گذشته خبر داد.

مصطفی بابایی، رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش نیز 20 فروردین ماه تایید کرد که بر خلاف اعلام قبلی در اسفندماه، حق التدریس و تدارکات چند ماهه معلمان به آنها پرداخت نشده است.

علاوه بر عدم اجرای طرح رتبه بندی و پرداخت مطالبات معلمان، وزارت آموزش و پرورش در روزهای پایانی سال گذشته با چالش بزرگ مسمومیت زنجیره ای در مدارس نیز مواجه شد اما یوسف نوری وزیر این وزارتخانه این کار را انجام داد. موضوع را خیلی جدی نگیرید و در بحبوحه این بحران ها به زیارت کربلا رفتم.

اعتراض معلمان ادامه دارد

اگرچه امور بودجه ای در وزارت آموزش و پرورش همواره با چالش هایی مواجه بوده است، اما در اسفند 1300 به دلیل سوء مدیریت عجیب کارمندان دولت، کلاف سردرگمی شکل گرفت و در آستانه بایرام، وضعیت معلمان سخت تر از همیشه شد. .

دیروز شبکه فرهنگیان به نقل از جمعی از معلمان قرارداد کار نوشت: «از مهر 1401 ریال حقوق نگرفتیم!» حتی در اسفندماه هم خبری از پرداخت عیدی نبود. این روند مشکلات زیادی را در زندگی ما ایجاد کرده است و حتی گاهی مجبور می شویم برای تامین هزینه های سفر از اقوام و خانواده وام بگیریم.

این گروه از معلمان همچنین گفتند: «هیچ‌کس باور نمی‌کند که ما معلمان 6 ماه است که حقوق نگرفته‌ایم، در حالی که مطالبات پرداخت نشده معلمان رسمی پیش از این مطرح شده بود، صحبتی از عدم پرداخت حقوق به معلمان قراردادی و حتی مقامات به آن توجه نکردند.” آنها آن را ندارند.”

همچنین در روزهای اخیر گروه نظارت بر مطالبات فرهنگیان استان تهران در بیانیه ای از عملکرد دولت انتقاد کرد: «چطور است که حقوق همه مسئولان و نهادهای دولتی و … مثل همیشه؟ در چند روز مانده به پایان سال همراه با این پاداش ها و تمام معوقات و کمک هزینه ها و کمک هزینه ها واریز می شود اما وقتی صحبت از معلمان می شود با ممنوعیت های قانونی و مشکلات سیستمی و بهانه های ساختگی مواجه می شوند!! آیا دولت می تواند لحظه ای خود را به جای معلمی تصور کند که منتظر پرداخت حقوق و خرید مایحتاج خانواده اش است؟! چگونه می توان این تبعیض ها و بی عدالتی های آشکار، توهین ها و تحقیرها را تحمل کرد؟

آیا وزیر بعدی راه حل مشکلات است؟

با استعفای یوسف نوری از سمت وزیر آموزش و پرورش، ابراهیم رئیسی رئیس جمهور با پذیرش این استعفا، رضا مراد صحرایی را به عنوان سرپرست وزارت آموزش و پرورش منصوب کرد.

رضا مراد صحرای که استاد دانشگاه علامه طباطبایی است اردیبهشت ماه سال گذشته به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان انتخاب شد و اکنون سرپرست وزارت آموزش و پرورش خواهد بود.

در حالی که خبرگزاری های حامی دولت سعی می کنند یوسف نوری را مسئول تمام مشکلات آموزش و پرورش و عدم پرداخت به موقع معوقات بدانند. نباید فراموش کرد که سازمان برنامه و بودجه دلیل این تاخیر را کسری 9600 میلیارد تومانی منابع مالی ناشی از اجرای رتبه بندی و فراتر رفتن از سقف بودجه 1401 اعلام کرد.کسری بودجه جدی که احتمالاً خواهد بود. دست و پای وزیر بعدی که این طرح را اجرا می کند ببندید.

دیدگاهتان را بنویسید