عدم شفافیت در «بازار» به ضرر تولیدکننده است/ نگرانی بی پایان مرغداران در زمینه حمل و نقل پرندگان وارداتی


ساعت: 10:06
تاریخ انتشار: 1401/02/13
کد خبر: 1836116

ضرر و زیان ناشی از قیمت گذاری تخم مرغ؛

در شرایطی که «بازار» نتوانسته کارایی خود را در تامین و توزیع مواد اولیه دام و طیور تثبیت کند و عدم شفافیت در این سامانه منجر به کسب سود شده است، قیمت‌گذاری اجباری تخم‌مرغ زیان‌های انباشته‌ای را برای تولیدکنندگان به همراه داشته است. امنیت غذایی. تهدید خواهد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته کارشناسان، به گفته کارشناسان، مشکلات موجود در بازار مواد اولیه دام فقط به ارز محدود نمی شود و وجوه سرمایه گذاری شده که حتی به صورت ارزی نیز تامین شده است، باید از طریق سامانه معاملات توزیع شود که به گفته فعالان بازار به دلیل عدم شفافیت در برخی فرآیندها، این سیستم در فرآیندهای توزیع با مشکلات زیادی مواجه است و از سوی دیگر مقدار عرضه شده در سیستم بازار تنها 30 یا در نهایت 50 درصد نیاز تولیدکنندگان را تامین می کند.

در همین رابطه سید حسین موسوی نژاد، مدیرعامل انجمن مرغ های تخمگذار خراسان رضوی در گفت و گو با صبح توس اظهار داشت: مواد تامینی دولت تنها نیمی از نیاز تولیدکنندگان را تامین می کند و در نتیجه نیمی دیگر از نیاز تولیدکنندگان را بازار آزاد تامین می کند. با قیمت های گزاف این به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست.

وی بابیان اینکه در صورت تداوم این وضعیت در آینده نزدیک قطعا شاهد ورشکستگی و خروج بسیاری از تولیدکنندگان از زنجیره تولید خواهیم بود، ادامه داد: محصول همچنان در دست تولیدکننده باقی می ماند و در نتیجه آسیب مضاعف به واحدهای تولیدی وارد می شود.


خرید تضمینی تخم مرغ برای حمایت از مرغداران خراسان رضوی مورد نیاز است

مدیرعامل اتحادیه مرغداران خراسان رضوی بابیان اینکه دولت باید سیاست های حمایتی را در دستور کار قرار دهد، ادامه داد: به عنوان مثال خرید تضمینی تخم مرغ برای حمایت از مرغداران استان در شرایط فعلی نیاز است.

وی بابیان اینکه از سال گذشته تمامی هزینه های تولید مانند انرژی یا مواد اولیه و از همه مهمتر هزینه های کارگری افزایش چشمگیری داشته است، گفت: این در حالی است که قیمت تخم مرغ نسبت به سال گذشته تغییر و یا تغییری نداشته است. و بنابراین این مشکل باعث ضرر تولید کننده می شود.

موسوی نژاد بیان کرد: در حال حاضر با احتساب افزایش این هزینه ها، قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ برای تولیدکننده حدود 22 هزار تن است اما همچنان قیمت تخم مرغ با همان نرخ سال گذشته و کمتر از 20 هزار تومان خریداری می شود. تغییر قیمت و اعلام نرخ جدید برای جلوگیری از این ضرر هنگفت توسط دولت ضروری و یکی از خواسته های تولیدکنندگان است.

وی همچنین اذعان داشت: قیمت های اعلام شده و موجود در بازار در حالی است که نیمی از مواد اولیه مرغداری همچنان با ارز ترجیحی تامین می شود و بنابراین با حذف ارز ترجیحی قطعا شاهد افزایش حداقل دو برابری قیمت این محصول در بازار خواهیم بود. بازار.”


تهدید امنیت غذایی

وی افزود: ایران واردکننده مواد اولیه دام و طیور است، بنابراین 80 درصد نیاز کشور به این اقلام از طریق واردات تامین می شود. ایرادات سیستم حمل و نقل و توزیع همواره مشکل سازندگان بوده است.

مدیر عامل انجمن مرغ های تخمگذار هراسان رضوی تصریح کرد: عدم توزیع یا عدم توزیع به موقع مواد اولیه دام و طیور نیز بر بازار آزاد یا بازار سیاه تاثیر مستقیم دارد و همواره به قیمت ها در آن بازار دامن زده است.

چالش دیگری که در حال حاضر تولیدکننده با آن مواجه است، سیاست قیمت گذاری است که تولیدکننده شیر، گوشت و تخم مرغ را ملزم به رعایت قیمت های مصوب می کند که قیمت های مصوب کمتر از قیمت تولیدکننده است و در نتیجه نه تنها زیان انباشته ای برای تولیدکننده به همراه دارد، بلکه در نهایت غذا را به خطر می اندازد. امنیت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید