عدم قطعیت ارز در بازار موبایل

عدم قطعیت ارز در بازار موبایل
این روزها با ادامه بلاتکلیفی واردات گوشی های تلفن همراه بالای 600 دلار، اکنون بیش از هر زمان دیگری نگرانی برای عرضه کالای کافی به بازار وجود دارد. از اردیبهشت ماه که واردات ارز این دسته از گوشی ها متوقف شد، هنوز نظر روشنی درباره روند آتی این پرونده اعلام نشده و فعالان بازار معتقدند ممکن است مجبور شوند بازار این گوشی ها را به قاچاقچیان عرضه کنند. واردکنندگان گوشی تلفن همراه با اشاره به تامین نشدن ارز لازم برای ترخیص سفارش های ثبت شده، از بازگشت این کالاها به دبی و ثبت ضرر و زیان قابل توجه خبر دادند. حتی گفته می شود از حدود یک ماه پیش تخصیص ارز برای گوشی های زیر 600 دلار نیز با محدودیت هایی مواجه است. کارشناسان معتقدند در صورت تداوم این شرایط، بازار به زودی با کمبود قابل توجهی در عرضه تمامی رده های گوشی همراه مواجه خواهد شد و با معرفی برندهای مطرح جدید در ماه های ابتدایی پاییز، افزایش قیمت گوشی های تلفن همراه افزایش خواهد یافت. افزایش دادن. فعالان انجمن واردات موبایل با انتقاد از تغییرات اخیر در سیاست ارزی و تجاری کشور، نگرانی خود را نسبت به آینده کسب و کار خود و افرادی که در شرکت های فعال در این بازار امرار معاش می کنند، ابراز می کنند.

احتمال شوک قیمتی در بازار
اوایل سال جاری به بهانه اینکه تامین ارز برای واردات گوشی های بالای 600 دلار باعث مصرف منابع ارزی می شود، محدودیت هایی برای تخصیص ارز برای واردات این دسته از گوشی ها اعمال شد. اگرچه در ابتدا بیشتر حساسیت ها روی گوشی های آیفون بود و با اظهار نظر جمعی از نمایندگان مجلس درباره لوکس بودن و آمریکایی بودن این گوشی ها، موانعی بر سر راه واردات آن ها ایجاد شد، اما به تدریج این محدودیت ها فراگیرتر شد و تخصیص ارز برای تمام گوشی های بالای 600 قیمت آنها به دلار بود، با اما و اگر. اکنون بیش از 3 ماه از اوج این شایعات می گذرد، این ممنوعیت ها به اوج خود رسیده است و مدت هاست تقریبا هیچ گوشی پرچمداری به طور رسمی اجازه ورود به کشور را ندارد. بر اساس آنچه فعالان بازار به دنیای اقتصاد می گویند، اکنون بیشتر نیاز بازار در این چند ماه یا از طریق موجودی کالاهایی که زودتر (اواخر دهه 1400) وارد کشور شده اند یا گوشی هایی که قاچاق هستند یا مسافران وارد شده تامین می شود. کشور. در عین حال شنیده ها حاکی از داغ بودن بازار قاچاق برای واردات گوشی های پرچمدار از مرزهای غربی کشور است. گفته می شود قاچاقچیان با خرید پاسپورت مردم، بخش زیادی از نیاز بازار گرسنه امروز را تامین می کنند و در سایه محدودیت های ایجاد شده سود خوبی نیز به دست می آورند. میلاد رسایی یکی از واردکنندگان بازار تلفن همراه کشور به دنیای اکونومیست گفت: یکی از مهم ترین دلایلی که باعث شد بازار در این چند ماه تاثیر چندانی نداشته باشد، عرضه کالا از طریق قاچاق بوده است. او تخمین می‌زند که حدود 95 درصد از گوشی‌های بیش از 600 دلاری موجود در بازار در حال حاضر از مرزهای غربی حمل می‌شود و قاچاق می‌شود و حدود 5 درصد از موجودی قبلی به بازار تزریق می‌شود.

این در حالی است که فعالان بازار معتقدند در صورت تداوم این روند، بدون شک در ماه های آینده مشکل جدی در تامین محصول مورد نیاز در بازار و نوسانات قیمتی آن به وجود خواهد آمد. رضا خوش خرم، یکی از فعالان بازار تلفن همراه کشور در این باره به دنیای اکونومیست گفت: اگرچه در حال حاضر تاثیر محدودیت های اخیر بر بازار چندان چشمگیر نیست؛ اما در حال حاضر تاثیر محدودیت های اخیر بر بازار چندان چشمگیر نیست. اما در صورت ادامه این روند، در گارانتی گوشی ها با مشکل مواجه خواهیم شد و با معرفی نسل جدید گوشی های برندهای معروفی مانند اپل و سامسونگ، شوک قیمتی بزرگی به مصرف کنندگان وارد خواهد شد. زیرا تنها منبع رسمی عرضه گوشی جدیدی مانند آیفون 14، واردات و قاچاق مسافر خواهد بود و این گروه احتمالاً از نبود واردات رسمی تجاری در گرماگرم روزهای پس از عرضه استفاده کرده و قیمت ها را بالا می برند. به طور قابل ملاحظه. رسایی همچنین بیان می کند: در آن چند ماه که افزایش قیمت به دلیل محدودیت واردات چندان زیاد نبود، حدود 15 درصد به قیمت گوشی اضافه شد؛ یعنی حدود 15 درصد به قیمت گوشی اضافه شد. اما اگر در اسرع وقت برای رفع ممنوعیت ها و تخصیص ارز برای واردات انواع گوشی های تلفن همراه اقدام نشود، بازار با تلاطم جدی مواجه خواهد شد. وی می افزاید: پیش از این به دلیل شرایط رقابتی موجود، فروشندگان کالاهای خود را با حاشیه سود کمتری به فروش می رساندند، اما اکنون ممکن است دیگر راضی به فروش کالاهای موجود خود با سود اندک نباشند.

رسایی با ابراز تاسف از این وضعیت می‌گوید: اخیراً تعداد زیادی از سفارش‌هایی که ما و بسیاری از واردکنندگان برای گوشی‌های پرچم‌دار رده ۶۰۰ دلاری به بالا رزرو کرده بودیم، در گمرک در انتظار تخصیص ارز مانده است. اما از آنجایی که این امر محقق نشد، مجبور شدیم همه این کالاها را به دبی برگردانیم و این امر باعث ضرر و زیان قابل توجهی به واردکنندگان شد. این واردکننده تلفن همراه با انتقاد از شرایط کنونی نسبت به آینده کسب و کار در این صنعت ابراز نگرانی کرد و گفت: متاسفانه با توجه به شرایط موجود، مدت زیادی است که وضعیت بازار موبایل در کشور خوب نیست و اگر اینها شرایط ادامه می یابد، شرکت ها مجبور به بزرگ کردن برخی از نیروهای خود خواهند شد و یا بخشی از کسب و کار آنها تعطیل می شود که به معنای ایجاد مشکل در روند معیشتی بسیاری از خانواده ها خواهد بود.

امیر اسحقی، دبیر انجمن واردکنندگان دستگاه های سیار نیز در تایید این اظهارات به خبرنگار ایرنا گفت: اکنون مقادیر قابل توجهی کالا در گمرکات واریز شده است و برخی از این کالاها قبل از توقف توزیع ارز وارد کشور شده و باید آنها را واریز کنند. وظایف آنها را مشخص کنید. وی با اشاره به شرایط سخت بازار تلفن همراه در ماه های اخیر، مشکلات فراوان واردکنندگان تلفن همراه را برشمرد. ایشاگی معتقد است: علاوه بر مسائل توزیع ارز، شفاف نبودن حقوق ورودی و تغییر کد تعرفه موبایل باعث ایجاد مشکل در فرآیندهای تجاری و تاخیر در واردات شده است. وی تاکید کرد: در شرایط فعلی تغذیه بازار تا پایان مردادماه انجام می شود، اما در شهریور ماه نگرانی هایی برای بازار داریم. در حال حاضر گوشی های بالای 600 دلار با نام گوشی های مسافربری وارد کشور می شود که بهتر است شرکت ها به صورت شفاف این کار را انجام دهند.

شرایط فعلی بازار
اگرچه در این مدت بر محدودیت واردات گوشی های به اصطلاح لوکس که قیمت دلاری بالایی دارند تاکید بیشتری شد، اما گفته می شود از ابتدای مردادماه ثبت سفارش و توزیع ارز برای واردات گوشی های زیر 600 دلار نیز با محدودیت هایی مواجه است. برای توجیه این پرسش اظهارات مختلفی بیان می شود; میلاد رسایی دلیل اعمال محدودیت در تخصیص ارز برای این دسته از گوشی ها را افزایش چشمگیر سفارش های ثبت شده برای گوشی های زیر 600 دلار می داند. با این حال خوشخرم مخالف است و می گوید یکی از دلایل اصلی اعمال این محدودیت به دلیل وجود اشکال در سیستم های اداری است که به واردکنندگان اجازه می دهد سفارشات خود را در مراحل پایانی ویرایش و از گوشی های زیر 600 دلار به بالای 600 دلار تغییر دهند. دور زدن محدودیت های واردات گوشی های لوکس وی دلیل توقف ثبت سفارش را ایجاد تغییرات و به روز رسانی در این سامانه ها می داند و احتمال می رود به زودی کار به حالت قبلی بازگردد.

اظهارات اخیر امیر اسحقی، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل، کاهش واردات تلفن همراه به ویژه گوشی های بالای 600 دلار در سال جاری را به وضوح نشان می دهد. ایشاگی در این خصوص به «ایرنا» گفت: در ابتدای امسال 8 میلیارد دلار سفارش واردات گوشی تلفن همراه داشتیم که 2 میلیارد دلار آن به ارز اختصاص یافت. حدود 50 درصد از این میزان ارز تضمین شد و به مرحله خرید رسید. در واقع موبایل هایی که به بازار عرضه می شوند و خریداری می شوند متعلق به همان زمان هستند. وی در ادامه می افزاید: در چهار ماهه امسال چهار میلیون گوشی تلفن همراه به ارزش 970 میلیون دلار وارد کشور شده است. این در حالی است که در چهار ماهه نخست سال گذشته 6 میلیون گوشی تلفن همراه به ارزش 1.2 میلیارد دلار به کشور وارد شده و با مقایسه این دو می توان به کاهش واردات تلفن همراه به کشور پی برد. اسحقی مشکلات جدی عرضه گوشی های پرچمدار در بازار را برشمرد و گفت: از میان تعداد گوشی های وارداتی تنها حدود 240 تا 260 هزار دستگاه بالای 600 دلار قیمت گذاری شده است. دبیر انجمن واردکنندگان موبایل با بیان اینکه هم اکنون حدود 2 میلیون و 300 هزار گوشی تلفن همراه آنلاک در بازار داریم که 30 درصد آن تلفن های همراه است، عنوان می کند. این گوشی ها سهم بازار زیادی دارند اما از نظر مالی قیمت کمی دارند.

در مجموع مسلم است که تغییر سیاست تجاری و ارزی کشور طی چند ماه گذشته مشکلات زیادی را برای واردکنندگان و بازار موبایل کشور ایجاد کرده است. خوش خرم با انتقاد از رویه اتخاذ شده تاکید می کند: اگر مسئولان بازار را به حال خود رها کنند و با لغو شرط اخذ ارز نیما برای واردات و ادامه ادامه ارز واردکنندگان با ارز آزاد، وضعیت به مراتب بهتر از این خواهد شد. وی با اشاره به اینکه صنف واردکنندگان تلفن همراه توان مالی لازم را برای تامین این میزان ارز برای کار خود دارد، می گوید: پیش از این نیز روند به همین منوال بود، ارز را خودمان تامین می کردیم و مشکلات بسیار کمتری داشتیم. وی با ابراز امیدواری از تعیین تکلیف هر چه سریعتر در خصوص تخصیص ارز برای گوشی های بالای 600 دلار می گوید: در صورت عدم تحقق این امر بازار با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید