عرضه برنج وارداتی با نرخ مصوب تنظیم بازار ادامه دارد

ساعت: 12:12
تاریخ انتشار: 1400/08/11
کد خبر: 1780995

مدیرکل دفتر هماهنگی توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران از تحویل 150 هزار تن برنج وارداتی برای تنظیم بازار برنج با نرخ مصوب خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از وزارت جهاد کشاورزی ، حجت براتعلی گفت: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار محصولات کشاورزی و در راستای کاهش قیمت برنج وارداتی، 150 هزار تن برنج از سه ماه پیش با نرخ مصوب ۱۲۰ هزار تن آغاز شد.

وی افزود: 30 هزار تن برنج خارجی شامل برنج هندی به قیمت 18 هزار و 500 تن در هر کیلوگرم، برنج پاکستانی به قیمت 20 هزار و 500 تن در هر کیلوگرم و برنج تایلندی به قیمت 12 هزار و 500 تن در هر کیلوگرم از طریق شبکه های توزیع کشوری انجام می شود. به کلیه فروشگاه های زنجیره ای، تعاونی های ملی شهری و روستایی و از طریق ستاد تنظیم بازار استان.

مدیرکل خدمات هماهنگی توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران مصرف سالانه برنج در کشور را حدود 3 میلیون و 200 هزار تن اعلام کرد و گفت: پیش بینی اولیه وزارت جهاد کشاورزی حدود 2 عدد است. تولید یک میلیون تن برنج در این سال با توجه به کاهش بارندگی و خشکسالی، 18 درصد کاهش یافت و تولید داخلی به 1.8 میلیون تن رسید، به طوری که نیاز کشور به واردات برنج در سال جاری حدود 1.4 میلیون تن است.

وی افزود: بر اساس مصوبات شورای عالی امنیت ملی، شرکت خدمات بازرگانی دولتی ایران وظیفه تامین 600 هزار تن برنج ذخایر استراتژیک کشور را بر عهده دارد.

براتعلی ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت ها در ماه های گذشته، به منظور تنظیم بازار برنج، در فاز اول اوایل شهریورماه 100 هزار تن برنج وارداتی در کشور توزیع شد و در فاز بعدی 50 هزار تن دیگر عرضه شد. در بازار در نتیجه بر اساس گزارش های رسمی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت برنج در بازار کاهش یافت و برنج هندی با کاهش 100 درصدی قیمت و برنج تایلندی و پاکستانی نیز کاهش قیمت داشت. .

مدیرکل دفتر هماهنگی توزیع و فروش شرکت بازرگانی دولتی ایران علت افزایش قیمت برنج وارداتی در ماه های اخیر را کاهش ثبت سفارش واردات از سوی بخش خصوصی و واردکنندگان این محصول دانست. کالا بر اساس سامانه ثبت سفارشات اطلاع رسانی جمهوری اسلامی ایران لغو نرخ ترجیحی ارز برای واردات برنج در یک سال و نیم گذشته و واردات با ارز نیمایی بخش خصوصی برای واردات برنج سفارش زیادی ثبت نکرد در سال به دلیل افزایش قیمت برنج خارجی، بازار نسبت به این برنج مقاومت کمتری دارد. سطح کشش تقاضا در بازار داخلی محدودتر از برنج خارجی است.

براتعلی همچنین از حضور دولت در این بازار تا رسیدن به ثبات نسبی قیمت برنج خبر داد و افزود: در صورت نیاز علاوه بر این 150 هزار تن، برنج بیشتری روانه بازار خواهیم کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید