“عصر جدید”؛ دنبال استعداد یا لذت بردن از نمایش و سرگرمی؟!


ساعت: 13:25
تاریخ انتشار: 1301/04/28
کد خبر: 1884203

گزارش دانا به بهانه پایان فصل سوم «عصر جدید»؛

ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که نبود مکان‌های مناسب برای گذراندن اوقات فراغت دختر و پسر و نداشتن استعداد، حضور در یک برنامه تلویزیونی مانند «عصر جدید» را به امیدها و رویاهای بسیاری تبدیل می‌کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فصل سوم سریال عصر جدید سرانجام با حضور همه داوران و مجریان به ایستگاه پایانی رسید و طبق نظر و رای مردم در بین فینالیست های این فصل، «علی نظری طولابی» نوجوان با استعداد کوهدشتی برنده بیشتر شد. بیش از 5 میلیون و 563 هزار رای توانستند قهرمان این دوره از مسابقات جدید شوند. گروه «قهرمانان ایران زمین» با بیش از 4 میلیون رای مقام دوم را کسب کرد و پیمان ابراهیمی از اصفهان با بیش از 3 میلیون رای سوم شد..

برخی رسانه ها در فضای مجازی از پایان نهایی این برنامه در فصل سوم خبر دادند که احسان علیخانی مجری و طراح عصر حدید در برنامه ای به سوال فاطمه عبادی (برنده فصل اول عصر حدید) پاسخ داد که آیا این برنامه وجود دارد یا خیر. یک فصل جدید از این برنامه چه ساخته شود چه نشود، گفت: اینطور نیست که بگوییم این برنامه تمام شده، باید شرایط فراهم شود، چرا که نه! باعث افتخار. کلا مشکل نیست. خوشحالم که این برنامه با تلاش دوستان، شرکت کنندگان و استعدادهای ایرانی تا اینجای کار رسیده است. تلویزیون خانه من است و به دنبال شخصیت خاصی در بازی نیستم. امیدوارم شرایط مناسبی برای انجام کارهای خوب و بزرگ فراهم شود. به نظرم باید به نگاه، هوش و سلیقه بیننده احترام گذاشت. در جایی به دوراهی هایی می رسیم که بسیار سخت هستند. او سه گانه «دوران جدید» را ساخت و اگر قرار است فصل جدید آن ساخته شود، باید بسیار مجلل تر و با رشته های متنوع تری باشد. انشاالله به موقع درستش کنه. »


a5c17a63 850c 4afb b03d 7fa4a09ef842 خبر خاکستری

برنامه تلویزیونی «عصر نیو» به نام برنامه «تلنت شو» پخش شد. برنامه ای که اجرای آن در کشورهای دیگر سابقه طولانی دارد و اتفاقا در ایران نیز به دلیل محدودیت های پخش از همان روز اول شبهات زیادی درباره این برنامه مطرح شد اما حضور تیم علیخانی پشت این کار و اعتماد که تلویزیون او در آن سال ها رو به رو شد و آن طرف ماجرا با احترام به خطوط قرمزی که علیخانی در سال های فعالیتش در رسانه ملی با آن آشنا شده بود، همه دست به دست هم دادند تا این برنامه روی آنتن برود.

در این سه فصل از برنامه عصر جدید، برخی معتقدند که این برنامه در واقع توانسته بستری برای یافتن و به نمایش گذاشتن استعدادهایی باشد که بدون این برنامه هرگز شناخته نمی شدند و تیم این برنامه توانسته است از همه جا پیدا کند. ایران بستری برای نمایش و هدایت استعدادهای خود بیابید و فراهم کنید.

اما برخی دیگر با نگاهی گسترده تر به این موضوع معتقدند در نبود فضایی برای ابراز و بروز استعدادهای بالقوه مردم در سطح جامعه، برنامه هایی مانند عصر جدید دیده و مورد استقبال قرار می گیرد. اما در شرایط استاندارد جامعه که عدالت برای نشان دادن این استعدادها از شهر تا روستا برای دختر و پسر وجود دارد، این برنامه به جای پسوند “استعداد” فقط به یک برنامه تلویزیونی تبدیل می شود و در قالب سرگرمی برای نشان دادن اینها. استعدادها


5ea3122c 2b77 45a8 b947 3cce520307f1 خبر خاکستری

داوود رحیمی سجاسی، دکترای فرهنگی و ارتباطات و معاون دانشجویی دانشگاه شهید در این باره می گوید: شعار عصر جدید کشف استعدادهایی است که قبلا شناخته شده نبودند، اما وقتی دقت می کنیم شرکت کنندگان در نظر گرفته نمی شوند. بسیار با استعداد. استعداد یک چیز ذاتی و درونی است، برخلاف مهارتی که باید به دست آورید. مثلاً رانندگی یک مهارت است، اما صدای خوب یک استعداد است، هرچند با تمرین می توان آن را ارتقا داد. این دو در برنامه عصر جدید مخلوط شده اند. این استعدادها با چه معیاری انتخاب می شوند؟ دراماتیک بودن؟ کاربردی بودن؟ درآمد در آینده؟ چقدر با فرهنگ زیستی ایرانی اسلامی سازگاری دارد؟ سپس مخاطبان ما می خواهند تمام جوانی خود را بگذرانند و از آنها پیروی کنند، زیرا آنها آن را مثال زدند. به هر حال نمی توان گفت که نتیجه خاصی حاصل می شود. در اصطلاح پست مدرن، ما با نسلی روبرو هستیم که به آینده فکر نمی کند، مرتباً شغل خود را تغییر می دهد و حتی به دنبال لذت در کار است.

عصر جدید به این نظریه دامن زد. یعنی جوانان چیزی را می بینند که نه پولی دارد و نه آینده ای. هیچ هدفی وجود ندارد، فقط سرگرمی و سرگرمی است که سرگرم کننده است. هیچکس در منطق دینی مخالف تفریح ​​و سرگرمی نیست، اما همین تفریح ​​و سرگرمی را می توان در حوزه فرهنگ تعریف کرد..

جامعه و فرهنگ ما به مقوله تفریحات اسلامی ایرانی توجهی نکرده است، لذا گاهی مجالس شادی به بحران ختم می شود و عصر جدید می آید و این کم توجهی به تفریح ​​را پر می کند. این پر کردن خلأ نشانگر دوران جدید است. »

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید