عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: زبان مردم را می‌فهمیم، اما گاهی برای نفهمیدن دعوا می‌کنیم/ بعضی جاها تغییرات بزرگ و اصلاحات عمیق لازم است.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: زبان مردم را می‌فهمیم، اما گاهی برای نفهمیدن دعوا می‌کنیم/ بعضی جاها تغییرات بزرگ و اصلاحات عمیق لازم است.

روز جدید محمود عباس زاده مشکینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شورای اسلامی گفت: باید جسارت ابراز نظر را داشت. الحمدلله نظام سیاسی ما یک نظام دموکراتیک مبتنی بر نظام فکری اسلامی است و از گفت وگوی صحیح و منطق قوی استقبال می کند و ما معتقد به اصول هستیم. ما باید به اصلاحات در چارچوب اعتقاد داشته باشیم و داریم. برخی هم خدا را می خواهند و هم خرما. خیر، در جاهایی باید تغییرات بزرگ و اصلاحات عمیق در چارچوب اصول انجام داد.

ایلنا: یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی شورای اسلامی گفت: برای ابراز عقیده باید جسارت داشت. الحمدلله نظام سیاسی ما یک نظام دموکراتیک مبتنی بر نظام فکری اسلامی است و از گفت وگوی صحیح و منطق قوی استقبال می کند و ما معتقد به اصول هستیم. ما باید به اصلاحات در چارچوب اعتقاد داشته باشیم و داریم. برخی هم خدا را می خواهند و هم خرما. خیر، در جاهایی باید تغییرات بزرگ و اصلاحات عمیق در چارچوب اصول انجام داد.

محمود عباس زاده مشکینی درباره سفر مقام معظم رهبری به استان سیستان و بلوچستان و تاثیر این اقدامات در کشور گفت: معتقدم اگر نهادهای پایین دستی تحلیل واقع بینانه از مشکلات داشته باشند و رفتار مناسب داشته باشند، سریع، عادلانه، عاقلانه عمل خواهند کرد. آنها باید محافظه کاری انجام دهند که به تحلیل واقع بینانه وضعیت موجود برگردد، کار به هزینه رهبری منجر نشود، آنها ستون نظام سیاسی ما هستند و ما نباید کاری انجام دهیم که هزینه این منبع استراتژیک است.

امیدوارم مجلس بتواند عاقلانه و به موقع وظیفه خود را انجام دهد و مزاحم نشود

عضوکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: امیدوارم مجلس بتواند عاقلانه و به موقع به وظیفه خود عمل کند و نه پیرو بلکه رهبری باشد. دولت و نهادهای نظارتی باید اینطور باشند و به مردم اعتماد کنند. من نمی گویم بحران؛ بلکه باید مشکلات را در لایه فرهنگی، اجتماعی و سیاسی حل کنند تا نیازی به اقدامات هزینه ای و امنیتی نباشد، زیرا وقتی در لایه امنیتی تصمیم می گیریم هزینه ها افزایش می یابد و انرژی بیشتری مصرف می شود.

وی با بیان اینکه ملت ما ملتی فرهنگی است و همه ما معتقد به تمامیت ارضی و اصل نظام هستیم، گفت: همه می توانیم قسمت هایی از کار را نقد کنیم، حتی ممکن است عده ای به برخی عملکرد من به عنوان نماینده اعتراض کنند. ، باید این کانال را تعمیر کنیم. من در مجلس هم گفتم وقتی جلوی دوربین صحبت می کنیم معمولاً حالت خاصی می گیریم و می گوییم بسم الله الرحمن الرحیم. باید اعتراض و شورش را تشخیص دهیم و از یکدیگر تشخیص دهیم” و بلافاصله بگوییم “اعتراض باید در چارچوب قانون رعایت شود” و اعتراض به قانون یعنی چه؟ کدام قانون؟ ظاهراً کی می خواهد مجوز بدهد. طبق قانون باید بدهد. من مدیرکل سیاسی وزارت کشور بودم، بالاخره این درخواست مجوز آمد، چطور باید مجوز می دادم یا نه؟ طبق قانون باید مجوز می دادم؟

مجلس باید از حاشیه عقب نشینی کند تا بتوانیم با درک واقع بینانه مسائل پیش برویم

نماینده مردم مشکین شهر در شورای اسلامی یادآور شد: آیین نامه اجرایی در زمان تصدی نخست وزیری در دولت به تصویب احزاب رسید. نخست وزیر وقت آقای موسوی هم به ایشان خبر داد. این مقررات به قدری سختگیرانه بود که هیچ موردی مجاز نبود. آنقدر شرایط را پیچیده و سخت کردند که نشد و نشد. در دولت روحانی که در سال 1394 قانون احزاب تغییر کرد، شخصا روی این پروژه کار کردم. در سال 1376 مصوبه دیگری در دولت دوازدهم به تصویب رسید که قرار بود آن مصوبه بسیار سخت و غیرقابل تأییدی را که از سوی نخست وزیر محترم آن زمان ابلاغ شده بود، تلطیف کند، اما این مصوبه که در سال 1376 تصویب شد، بدتر شد. دیدند کار خیلی بد است، خرداد 1396 آمدند دولت روحانی و حکم و ابلاغیه دادند که مردم در نقاط خاصی در شهر تهران تجمع کنند. نکته جالب اینجاست که این رای به استناد اصل 27 قانون اساسی با شکایت چند نفر در دیوان عدالت اداری لغو شد. نتیجه این است که در حال حاضر در این مورد خلاء قانونی داریم. از دوستان عزیزی که تحصیلکرده و فهمیده تر از من هستند می پرسم این چارچوب قانونی که همه آقایان به آن اشاره می کنند کجاست؟ چه کسی باید این موضوع را پیگیری کند تا این اتفاق بیفتد؟ مونتاژ کردن. مجلس باید بر حقوق مردم و رعایت قانون اساسی نظارت کند. مجلس باید این کارها را انجام دهد. مجلس باید از حاشیه عقب نشینی کند و با درک واقع بینانه مسائل به جلو حرکت کند.

وی یادآور شد: الحمدلله ما نظام مردمی داریم و بزرگترین و اصلی ترین نظام دموکراتیک مبتنی بر تفکر اسلامی در منطقه هستیم. بزرگترین سرمایه ما مردم ما هستند. این یک انقلاب مردمی است، یک نظام مردمی برای مردم و با رای آنها. این بزرگترین دارایی ماست. ما باید برای مشارکت حداکثری مردم در انتخابات در سازندگی و مدیریت کشور تلاش کنیم. منبع قدرت ما مردم هستند، اگر خدای ناکرده از مردم فاصله بگیریم بیشترین آسیب را خواهیم دید.

اگر زبان مردم را نمی فهمیم، چگونه می توانیم در پست رهبری در اداره فواید عامه بنشینیم؟

این نماینده مجلس می گوید مسئولانی مانند آقای ضرغامی می گویند: من به عنوان بازپرس از دهه 80 صحبت کردم، نمی فهمم چه می گویند یا در فایل صوتی منتشر شده یکی از مسئولان می گوید با کسانی روبرو هستیم که چیزی برای از دست دادن نداریم.» و در صحبت از گفت و گو، نحوه این گفت و گو چگونه است، گفت: هر کس جرمی مرتکب شود باید دستگیر شود، معلوم است جرم چیست، راه های اثبات هم در قانون مشخص است. فکر کن نه این طرف بام بیفتیم نه آن طرف پشت بام من شخصا می فهمم مردم چه می گویند اینطور نیست که حرف مردم قابل درک نباشد چرا ما اینها بچه های ما هستند اینها دانش آموزانی که امروز در مدرسه هستند بچه های ما هستند، آنها در مدرسه خودمان تربیت شدند، پای صدا و سیمای خودمان می نشینند، چرا زبانشان را نفهمیم، تا حالا چه می کردیم که نفهمیدیم. زبان آنها را کجا فراموش کرده بودیم چرا نفهمیم اگر زبان مردم را نمی فهمیم چگونه روی پست رهبری بنشینیم در وزارت فواید عامه؟ چرا نشستن؟

بعضی ها هم خدا را می خواهند و هم خرما

وی با بیان اینکه اتفاقا من معتقدم زبان مردم را می فهمیم، خوب می فهمیم گاهی دعوا می کنیم که نمی فهمیم، گفت: باید کمی جرات داشت نظرش را بیان کرد. الحمدلله نظام سیاسی ما یک نظام دموکراتیک مبتنی بر نظام فکری اسلامی است و از گفت وگوی صحیح و منطق قوی استقبال می کند و ما معتقد به اصول هستیم. ما باید به اصلاحات در چارچوب اعتقاد داشته باشیم و داریم. برخی هم خدا را می خواهند و هم خرما. خیر، در جاهایی باید تغییرات بزرگ و اصلاحات عمیق در چارچوب اصول انجام داد.

اگر زبان مردم را نمی فهمیم، یا نمی دانیم مشکل کجاست، یا می دانیم و به خودمان اجازه می دهیم این کار را بکنیم.

عباس زاده با اشاره به اینکه ما ملتی مومن هستیم، گفت: عفاف در بین زنان ما در جامعه ما نهادینه شده است و این نهادینه شدن را حفظ خواهد کرد. ریشه در ژن زن مسلمان دارد. گاهی خودمان کار را خراب می کنیم به نظر من زبان مردم را می فهمیم که باید بفهمیم. اگر نمی فهمیم باید جور دیگری فکر کنیم. باید گفت محل کار یک مشکل بسیار اساسی دارد که ما یا نمی فهمیم مشکل کجاست یا می فهمیم و می گذاریم سراغش برویم.

وی گفت: به نظر من نظام جمهوری اسلامی با این قانون اساسی، با این ملت آگاه و با این رهبری هوشمند، ظرفیت تحول مثبت را دارد و جامعه را به سوی تکامل هدایت می کند و این جامعه، مردم و دولت را به اوج می رساند. فضیلت، مجلس و دولت هم باید به وظایف و کارشان عمل کنند. مهم این است که از انرژی و نقش مردم غافل نشویم، بی توجهی به نقش و انرژی افراد آسیب های جبران ناپذیری را به همراه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید