عقب ماندگی اقتصادی 50 ساله حکومت رضاشاه در هیچ کشوری بی سابقه است

ساعت: 12:09
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۵
کد خبر: 1803184

حسین صالحی کارشناس سیاسی گفت: رژیم 50 ساله پهلوی ضربات زیادی از جمله عقب ماندگی اقتصادی به کشور وارد کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین صالحی، مدرس دانشگاه و کارشناس سیاسی در گفتگو با جهانبین نیوز؛ وی بیان کرد: با توجه به حاکمیت رژیم پهلوی که بیش از 50 سال به طول انجامیده است باید ویژگی ها و مولفه ها را در نظر گرفت و باید ابعاد فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و حکومتی را بررسی کرد.
وی افزود: ایران کشوری با بیش از 7 هزار سال تمدن است که تاریخ و فرهنگ روشنی دارد اما در این دوره 50 ساله به نظر می رسد رژیم پهلوی با دانش و تاریخ خود نتوانسته انتظارات مردم را برآورده کند. برای رسیدن به اهداف خود با این تمدن کهن.
صالحی گفت: مشکلاتی مانند عقب ماندگی اقتصادی در این 50 سال حکومت رضاشاه در هیچ کشوری سابقه نداشته است.
وی خاطرنشان کرد: فقر مطلق از نظر بهداشت و محرومیت در این زمینه، فقر فرهنگی به دلیل قدمت طولانی کشور به این معنا که حتی کتاب های درسی کشور ما نیز باید توسط خارجی ها نوشته می شد، محرومیت از جاده به ویژه در چهارمحال و بختیاری. یک استان سیستان و بلوچستان و بسیاری از نقاط دیگر کشور از جمله مشکلاتی بود که در دوران باستان به چشم می خورد.
وی گفت: توسعه آموزش و پرورش در دوره پهلوی اندک بود و دانشگاه های ما کافی نبود به طوری که در آن زمان حداقل 300 تا 400 هزار دانشجو در سراسر کشور وجود داشت. در مورد زنان در این دوره باید گفت که فقط زنان هستند که عنوان ابزار کار دو روستا بودند و از منظری دیگر فساد و فسق در جامعه حاکم بود.
صالحی گفت: امنیت فکری و امنیت شغلی در این 50 سال دستاورد فرهنگی و سیاسی نبوده است، ما 100 درصد به غرب وابسته بوده ایم، لذا سفرا و فرستادگان کشورهای دیگر وقتی وارد کشور ما می شوند بالاترین مقام معظم رهبری هستند. کشوری که پادشاه بود مهم بود.«آنها تسلیم نشدند و به راحتی می توانستند حرکت کنند.
این کارشناس سیاسی گفت: حق وحشی گری را از ما گرفتند و با نصب تابلو در بسیاری از نقاط، ورود سگ و ایرانی را ممنوع کردند و همه اینها توهین به خودباوری مردم غیور ایران بود. “
وی گفت: ما از نظر دفاعی فقط یک ژاندارم برای طاغوت ها بودیم و ارتش را هر کجا که فرمان می داد آماده می کردیم تا با تجهیزاتی که با پول مردم و نفت و درآمدهای بیت المال دریافت می کرد دولت را سرکوب کند و به کشور حمله کند. و مردم آنجا ظلم می کنند.
وی ادامه داد: صادرات نفت قبل از انقلاب مانند امروز بود اما پول فروش نفت هیچ فایده ای جز سرگرمی و سپرده گذاری در بانک های بین المللی نداشت.
صالحی افزود: در آن 50 سال چیزی جز ذلت برای ملت ایران به ارمغان نیاورده اند، کاخ هایی که اکنون تبدیل به موزه شده اند چیزی جز سرگرمی و مهمانی نیست.
صالحی همچنین به کتاب ظهور و سقوط پهلوی سپهبد حسین فردوس اشاره می کند و می گوید: در دوره پهلوی فجایع و تحقیر مردم رخ داد که همه در این دو جلد کتاب نوشته شده است.
وی افزود: امروز لیسانس در جامعه پیدا نمی کنیم و در هر طایفه ای چندین متخصص می بینیم، امروز به دستاوردهای بزرگی دست یافته ایم که قابل مقایسه با دهه پنجاه پهلوی نیست.
صالحی افزود: امروز بحمدالله 75 نوع ماده معدنی توسط دانشمندان خودمان در حال فرآوری و بازسازی است در حالی که 50 سال پیش همه با حضور انگلیس و آمریکا به غارت رفتند.
این کارشناس سیاسی افزود: امروز نظام جمهوری اسلامی همه زیرساخت ها را برای پیشرفت آماده کرده و به مرحله نهایی پیشرفت رسیده است. امکاناتی که در استان‌های فقیر وجود دارد، پیشرفت و توسعه در سایر استان‌ها نشان‌دهنده گستردگی انقلاب اسلامی است.»
وی ادامه داد: خودکفایی در جامعه امروز به اوج رسیده است، امید و نشاط، ایمان مردم، احساس عزت ملی، ظهور استعداد و فرهنگ جهاد و ایثار، شکوفایی شعر و هنر، جهاد سازندگی و… کارهایی که در محرومیت زدایی انجام داد سیر تحول نظام اداری که قابل مقایسه با 50 سال عصر تاگوت نیست، اتحاد ملت های مختلف امروز و همه این مسائل سنگ بنای بهترین اقدامات جمهوری اسلامی نسبت به تاگوت است. رژیم

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید