علائم تب مالت می تواند تا آخر عمر فرد مبتلا را ادامه دهد/ کشاورزان نباید بیمه دام را فراموش کنند.


ساعت: 12:02
تاریخ انتشار: 20.04.1401
کد خبر: 1882239

تب مالت بیماری است که بارها درباره آن شنیده ایم و در رسانه ها و یا فضای مجازی صحبت هایی درباره آن می شود و با شنیدن و خواندن آن متاثر شدیم. اما چقدر با علائم و عوارض این بیماری آشنا هستیم؟ دانستن ویژگی های این بیماری مسری می تواند به ما در ایمنی کمک کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصاد نیوز، تب مالتی بیماری است که نام آن بارها شنیده شده و رسانه ها یا فضای مجازی از مبتلایان به آن صحبت کرده اند و شاید گاهی از ابتلا به آن می ترسیم.

تب مالت شایع ترین بیماری بین انسان و حیوان است که توسط باکتری بروسلا ایجاد می شود که معمولاً از طریق مصرف شیر و سایر لبنیات به انسان منتقل می شود.

وقتی حیوانی به این بیماری مبتلا می شود دچار سقط جنین و ناباروری می شود، در انسان علائم بسیار ناراحت کننده است، از تب، خستگی، ضعف گرفته تا کمردرد و درد عضلانی.

همه ساله در کشور و استان کرمانشاه افراد مبتلا به این بیماری وجود دارند که البته این خود فرصتی برای تشخیص و درمان به موقع و بدون تردید برای درمان است.


2c7fadb6 72ed 4fb3 9a1a 9d882ca98532 خبر خاکستری


دهقانان و دامداران بیشتر در معرض خطر ابتلا به مالاریا هستند

در منطقه خزران نزد آقای مالکی می روم، اکثر اعضای خانواده ایشان در خزران زندگی می کنند و خود ایشان بین کرمانشاه و این منطقه رفت و آمد دارند. آقای ملکی، 56 ساله، مردی است که بستگانش تجربه تب مالت را داشته اند و روزهای سخت و ترسناکی را پشت سر گذاشته اند.

وی گفت: زن و شوهر خواهرم دامداری می کنند و در روستا هستند. وقتی چند بار به خانه خواهرم سر زدم، مدام می گفت که بیمار است. هر وقت گفتیم ببرمت دکتر گفت نه خوب میشه حتما چون خیلی کار میکنه چند هفته ای حالش بد شده تا اینکه یه شب زنگ زد و گفت حالش خیلی بد بود، دویدم روستا، بردیمش بیمارستان کرمانشاه. بعد از آزمایش و معاینه دکترها گفتند تب مالت دارد، چرا زودتر به او مراجعه نمی کنید. خلاصه شوکه شد. من پر از استرس بودم که اتفاق بدی برای خواهرم بیفتد، خلاصه حدود چند ماه در بیمارستان کرمانشاه بستری بود، در دو ماه اول اصلا حالش خوب نبود و مدام نسخه هایی را که پزشک تجویز می کرد تهیه می کردیم. دکتر تا اینکه در ماه سوم بهتر شد. پس از تشخیص پزشک از بیمارستان مرخص شد و به خانه رفت. البته موضوع را به دامپزشک استان اطلاع دادم. چند نفر با تجهیزات آمدند و خون حیوانات را آزمایش کردند. دام های آلوده را به کرمانشاه آوردند، البته مبلغی هم بابت خسارت به ما پرداخت شد که خدا را شکر خوب بود، با اینکه چندین ماه با بیمارستان و دکتر درگیر بودیم، اما همه چیز به خیر گذشت، البته بعد از این اتفاق افتاد. اتفاقاً من خودم خیلی ترسیده بودم و مدام به اطرافیانم که با حیوانات در تماس هستند می گویم به محض اینکه احساس بیماری کردید به پزشک مراجعه کنید و فکر می کنید سرما خورده اید اگر تب شدید و درد استخوان دارید نروید. گول نخورید چون همیشه به دام ها وابسته هستید تا تب مالت نگیرید.


9ac91601 ee67 4b40 9095 c2cd19e84c6b خبر خاکستری


مراقب حیوانات آلوده باشید/علائم عفونت ممکن است تا آخر عمر در افراد مبتلا باقی بماند.

مجید همتی رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری دام اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: حیوانی که به این بیماری مبتلا می شود معمولا میکروب را از طریق شیر، ادرار، جفت، جنین و بقیه ترشحات دفع می کند. از زندگی خود بدون هیچ علامت بالینی بیماری را نشان می دهد در انسان، علائم بیماری می تواند تا پایان عمر با فرد باقی بماند.

وی در خصوص راه های انتقال این بیماری خاطرنشان کرد: تماس با دام های آلوده یا تنفس در آغل دام های مبتلا، تماس با جنین های سقط شده، ترشحات و جفت هنگام تولد دام های آلوده، مصرف لبنیات آلوده از راه های انتقال این بیماری است.

وی گفت: از نظر اقدامات دامپزشکی برای پیشگیری و کنترل بیماری تب مالت، فعالیت های مختلفی از جمله واکسیناسیون انجام می شود که در این راستا همه ساله کلیه بره ها و بزغاله های ماده واجد شرایط که حدود 600 تا 700 هزار رأس هستند، انجام می شود. واکسینه می شوند. همچنین 120 هزار دام سنگین واکسینه شدند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به اینکه حدود 40 تیم واکسیناسیون در استان فعال هستند، تصریح کرد: در زمینه آموزش و اطلاع رسانی با بهداشت همکاری می کنیم. مرکز، جهاد کشاورزی، صدا و سیما و برنامه مطالب آموزشی در دست تهیه است. افراد در معرض خطر اعم از پرورش دهندگان، تجار حیوانات، کارگران کشتارگاه و سایر گروه ها آموزش های لازم را در قالب کلاس های حضوری و تبلیغاتی می بینند و بروشورهای آموزشی، پوسترها و بروشورهای مرتبط با این بیماری سالانه تهیه و توزیع می شود. با توزیع 2400 بروشور آموزشی آموزش دیدند.

وی افزود: آزمایش و کشتار از دیگر برنامه های دامپزشکی در گاوداری های صنعتی استان است که هر 6 ماه یکبار خون گیری و آزمایش از دام انجام می شود و موارد مثبت ذبح می شود. البته در دامپروری روستایی و عشایری موضوع متفاوت است و آزمایش و کشتار به درخواست دامداران انجام می شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دام اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده تب مالت اقدامات بهداشتی قرنطینه ای نیز در حمل و نقل دام به صورت ویژه برای حمل دام انجام می شود. دامداران موظف به رعایت ضوابط تعیین شده توسط دامپزشک باشند، از جمله در حمل و نقل دام، واکسیناسیون، آزمایش منفی بیماری، استفاده از وسایل حمل و نقل مجاز و مدت قرنطینه رعایت شود.

مجید همتی درباره راه های پیشگیری و شیوع این بیماری نیز گفت: جداسازی محل نگهداری احشام از ساختمان مسکونی، بهسازی محل نگهداری دام ها به منظور ضدعفونی و ایجاد فضای تهویه در دامداری با استفاده از لباس کار و تجهیزات حفاظتی در حین کار جوشاندن شیر و استفاده از لبنیات پاستوریزه و نگهداری پنیر تازه به مدت دو ماه در آب نمک 17 درصد (برای تهیه آب نمک 17 درصد باید 170 گرم نمک را در یک لیتر حل کنیم. آب) وظایف مهمی هستند که در پیشگیری نقش دارند.

وی از مردم خواست در سفر از مصرف خامه و فرآورده های دامی غیربهداشتی که به عنوان سوغات کنار جاده ای به فروش می رسد خودداری کنند و از خرید و مصرف گوشت دام های ذبح شده در اماکن غیرمجاز و خارج از کشتارگاه ها خودداری کنند.

همتی افزود: افرادی که با دام در تماس هستند پس از پایان کار در دامداری دست های خود را با آب و صابون بشویند و از تماس با بچه های کوچکی که نمی توانند در دامداری کار کنند جلوگیری کنند و نیازی به این افراد نیست. موجود در دامداری.بودن


ec0e2373 60fb 49e9 8343 be184a88e4e7 خبر خاکستری


سرنوشت حیواناتی که از تب مالت رنج می برند چه خواهد شد؟

وی در رابطه با دام های مبتلا به تب مالت گفت: این موضوع دستورالعمل ویژه ای دارد که در صورت مثبت بودن آزمایش خون حیوان به تب مالت، طبق ضوابط بهداشتی به کشتارگاه منتقل می شود. کشتارگاه با نظر دامپزشک فنی در انتهای زنجیره کشتار قرار دارد و پس از بررسی دامپزشک می توان لاشه را ثبت و از چرخه مصرف خارج کرد و یا در صورت تشخیص خوراکی آن را به کشتارگاه پیش سرد کرد و انتقال داد. برای از بین بردن میکروب ها باید از انجماد تابوت در فرآورده های گوشتی حرارت دیده استفاده شود که در این صورت هیچ خطری برای سلامتی انسان وجود ندارد.


3420ce0e 3f0c 4216 b0d4 dcb15f4678cc خبر خاکستری


کشاورزان بیمه دام را فراموش نمی کنند

همتی گفت: مواردی از تب مالتیز همیشه وجود دارد و توصیه ما به دامداران این است که دام های خود را بیمه کنند تا ضرر مالی نداشته باشند.

وی افزود: در حال حاضر تنها منبع جبران خسارت بیمه دام است و متاسفانه اکثر دامداران دام خود را بیمه نمی کنند و آزمایش و کشتار با مشکل مواجه است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دام اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: همکاران ما در مراکز دامپزشکی آماده پاسخگویی و راهنمایی دامداران سبک و سنگین، روستائیان و عشایر در خصوص تب مالت هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید