مردم لبنیات پاستوریزه مصرف کنند/ ادامه واکسیناسیون دام ها علیه «تب مالت» تا آبان ماه


ساعت: 13:42
تاریخ انتشار: 05/09/1401
کد خبر: 1886826

سرپرست مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی استان کرمانشاه:

مجید همتی با اشاره به ادامه واکسیناسیون دام ها علیه تب مالتینگ تا آبان ماه گفت: مردم برای پیشگیری از لبنیات پاستوریزه استفاده کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مجید همتی در گفتگو با خبرنگار مرصاد نیوز با اشاره به اینکه واکسن های پا و دهان، مالتوز، آبله کوچک و طاعون به منظور پیشگیری هر ساله تزریق می شود، گفت: اکنون همکاران ما در حال تهیه دو واکسن آبله کوچک و بروسلوز هستند. سطح استان

وی افزود: آبله گوسفند و بز یکی از بیماری های ویروسی از ویژگی های حیوانات سبک است که در صورت شیوع آن ضرر و زیان آن زیاد است.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی سازمان دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: تاکنون حدود یک هزار و 450 هزار راس دام در برابر این بیماری واکسینه شده اند که پیش بینی ما دو میلیون راس است.

وی با اشاره به اینکه این واکسن به صورت رایگان در اختیار دامداران قرار می گیرد، گفت: واکسیناسیون دام ها علیه آبله از اول تیرماه آغاز شده و تا پایان مرداد ماه سال جاری ادامه دارد.

مجید همتی درباره بیماری تب مالت یا تب مالت نیز گفت: این بیماری در بره و بزغاله نیز مشاهده می شود و تاکنون 400 و 46 هزار دام واکسینه شده اند که پیش بینی می شود از این تعداد 600 هزار دام واکسینه شوند.

این مسئول با اشاره به اینکه تب مالت (تب مالت) در بین انسان و دام شایع است، خاطرنشان کرد: واکسیناسیون تب مالت تا مهر و آبان ادامه دارد.

وی درباره راه های انتقال این بیماری نیز گفت: تب مالت از طریق تماس با دام آلوده، تماس با جفت و جنین حیوانات ناقل بیماری و همچنین مصرف لبنیات آلوده منتقل می شود، بنابراین ابتدا باید برای پیشگیری از این بیماری واکسیناسیون انجام شود سپس در دامداری ها لباس کار بپوشید و لبنیات پاستوریزه مصرف کنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید