مصرف لبنیات سنتی خطر ابتلا به بروسلوز / مالاریا در کمین دام و انسان را افزایش می دهد.


ساعت: 13:44
تاریخ انتشار: 91/01/29
کد خبر: 1822888

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان نسبت به مصرف لبنیات سنتی هشدار داد و گفت: با مصرف این فرآورده ها احتمال ابتلا به تب مالت افزایش می یابد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد نانوا حاج کاظمی در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی ادامه داد: مالت یا تب مالت یک بیماری عفونی قابل انتقال بین انسان و دام است و در تمام فصول سال وجود دارد، اما تظاهرات انسانی آن در فصول بهار و پاییز به دلیل همزمانی زایمان یا شیردهی گاوها بارزتر است. گفت.

وی افزود: این بیماری از دو بعد اقتصادی و بهداشتی همواره مورد توجه بوده است. حیوانات آلوده به تب مالت می توانند در سه ماهه اول بارداری سقط جنین کنند که در حین و بعد از سقط با تخلیه ترشحات شدید رحمی آلوده محیط، مزارع و مراتع را آلوده می کند که به نوبه خود می تواند منجر به عفونت شود. گله های حیوانات دیگر و همچنین انسان را فراهم می کند. انتشار دوره ای باکتری بروسلا از طریق شیر حیوانات و همچنین از طریق ترشحات رحمی در حیوانات بدون علامت خطر قابل توجهی برای حیوانات و انسان ها دارد.


راه های انتقال بیماری به انسان

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه مالاریا از راه های مختلفی به انسان منتقل می شود، گفت: یکی از مهم ترین راه های انتقال، استفاده از لبنیات خام است چرا که این میکروب می تواند در شیر افراد مبتلا وجود داشته باشد. حیوانات، بستنی، کره و پنیرهای غیر پاستوریزه “و اگر این محصولات مصرف شوند به انسان منتقل می شوند. این باکتری از طریق گوشت خام آلوده نیز قابل انتقال است.

وی ادامه داد: استنشاق باکتری یکی دیگر از روش های انتقال به انسان است، چرا که باکتری بروسلا به راحتی در هوا پخش می شود و اگر هوای استنشاقی آلوده به این باکتری باشد، می تواند به انسان نیز سرایت کند. در این شرایط پرورش دهندگان و کارکنان کشتارگاه در معرض آلودگی قرار خواهند گرفت.

حاج کاظمی سومین روش انتقال تب مالت به انسان را تماس مستقیم با خون، مایع منی یا جنین حیوان آلوده عنوان کرد و گفت: خطر ابتلا به این بیماری به ویژه در افرادی که بیش از حد با حیوانات و لاشه آنها در تماس هستند، بیشتر است.«همچنین در صورت وجود زخم های باز روی پوست، احتمال انتقال آن چند برابر می شود.


علائم مالاریا

وی گفت: علائم تب مالت در انسان بسیار شدید است و عواقب آن گاهی بسیار جدی است. طبیعی خود را دارد و به تولید خود ادامه می دهد. بنابراین در بسیاری از موارد این بیماری از چشم کشاورز و حتی دامپزشک پنهان می ماند. و این بیماری بدون علامت دامی منشأ بسیاری از تلفات اقتصادی دام و مشکلات بهداشتی برای انسان است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: در بسیاری از موارد مشکوک شدن به بیماری و تشخیص بیماری در دام به دنبال تشخیص بیماری در انسان و پس از بررسی های اپیدمیولوژیک و پایش تماس با دام و یا مصرف غیر پاستوریزه است. محصولات لبنی.


اقدامات کنترلی اداره کل دامپزشکی استان

وی گفت: مراقبت فعال و غیرفعال از بیماری، آزمایش جنین سقط شده برای تشخیص علت بیماری، ارزیابی سرم برای ارزیابی اثربخشی واکسن ها، پایش بیماری با آزمایش شیر، مراقبت و تقویت کنترل بیماری در دام. مالاریا در انسان، اقدامات آموزشی و ترویجی برای کشاورزان، واکسیناسیون حیوانات، آزمایش و کشتار موارد مثبت در مزارع تحت پوشش، همکاری و هماهنگی با دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت زنجان، آموزش و ارتقای کشاورزان، رعایت بهداشت و سلامت مقررات قرنطینه، واکسیناسیون، آزمایش و کشتن موارد مثبت در مزارع صنعتی می تواند در پیشگیری از بیماری موثر باشد.


توصیه ها

حاج کاظمی با بیان اینکه برخی توصیه ها می تواند در پیشگیری از بیماری در انسان و دام بسیار موثر باشد، تاکید کرد: همکاری حداکثری پرورش دهندگان با تیم های واکسیناسیون اقدامی اساسی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری در دام است. لازم به ذکر است که واکسیناسیون این بیماری در گوسفند و بز محدود به دوره قبل از بلوغ می باشد. استفاده از دستکش و لباس کار برای دام، ضدعفونی دام پس از تولد، جداسازی دام سقط شده از سایر حیوانات، دفن بهداشتی جنین های سقط شده و ترشحات آلوده در عمق 2 متری، نظافت روزانه دام و ضدعفونی دوره ای کف و دیواره دام. به خصوص عدم تغذیه سگ به جنین های سقط شده برای جلوگیری از شیوع بیماری، گزارش سقط جنین به دامپزشکی در کنترل بیماری بسیار موثر خواهد بود.

وی با تاکید بر استفاده از شیر و لبنیات پاستوریزه و بهداشتی افزود: تاکید بر عدم مصرف لبنیات به ویژه لبنیات به اصطلاح سنتی و بستنی سنتی و غیر پاستوریزه است.

وی ادامه داد: کشتار غیرمجاز، ذبح دام در کشتارگاه، نگهداری گوشت در یخچال به مدت 24 ساعت و عدم مصرف جگر و گوشت کم فرآوری شده از مهم ترین راه های پیشگیری از بیماری در انسان و دام است. “

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید