سالانه حدود 200 نفر از ساکنان قزوین به مالاریا مبتلا می شوند / از مصرف ناسالم لبنیات خودداری کنید


ساعت: 09:43
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۵
کد خبر: 1856168

کارشناسی بیماری های جانورشناسی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین:

صفدر کریمی گفت: تب مالت یکی از شایع ترین بیماری هاست که سالانه 200 مورد در استان قزوین شیوع دارد و این شیوع در افرادی که مستقیما با دام در تماس هستند بیشتر مشهود است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ صفدر کریمی در گفت و گو با خبرنگار سلامت صبح قزوین; وی با اشاره به اینکه بیش از 64 هزار بیماری مشترک بین انسان و حیوان در جهان وجود دارد، گفت: تب مالت یکی از شایع ترین بیماری های انسان و حیوان است.

وی افزود: تب مالت یکی از شایع ترین بیماری هاست که سالانه 200 مورد در استان قزوین شیوع دارد و این شیوع در افرادی که ارتباط مستقیم با دام دارند بیشتر قابل مشاهده است.

کارشناس بیماری های مشترک بین انسان و دام از دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: تب مالتیز یک بیماری محلی در کشور است و وضعیت استان قزوین از نظر شیوع جزو استان های متوسط ​​است.

شروع بیماری هزاران نفر است

کریمی گفت: مالاریا یک بیماری باکتریایی است که بین انسان و حیوان قابل انتقال است.

وی گفت: باکتری بروسلا در دمای بالا با جوشاندن از بین می رود.

وی گفت: تب مالت بیماری هزاران نفری است که با علائم مختلفی خود را نشان می دهد و می تواند تا مدتی فرد را از انجام فعالیت های روزانه باز دارد.


عدم تکمیل جدول دارویی بر شدت بیماری می افزاید

کریمی با اشاره به علائم تبولیت تصریح کرد: علائم این بیماری در انسان شامل تب، ضعف، درد شدید عضلانی، کاهش وزن و افسردگی و در حیوانات به صورت سقط جنین به ویژه در حیوانات سبک کاهش وزن و کاهش شیر است.

وی یادآور شد: درمان مالاریا طولانی مدت است و فرد باید بیش از هشت هفته دارو مصرف کند و اگر درمان کامل نشود بیماری تشدید می شود.

کارشناس بیماری های مشترک انسان و دام دانشگاه علوم پزشکی قزوین با تشریح راه های انتقال تب مالت گفت: استفاده از لبنیات خام و تازه به ویژه پنیر و خامه یکی از رایج ترین راه های انتقال و در نتیجه نگهداری پنیر در آب نمک است. دو تا سه ماه توصیه می شود.

کریمی ادامه داد: مصرف شیر خام، غیر پاستوریزه و آلوده، مصرف بستنی سنتی، تماس مستقیم تنفسی و تماس با ترشحات حیوانی از دیگر راه های انتقال تب مالت به دام انسان است.

وی بیان کرد: در صورت سقط جنین در دام باید تمام فضولات آن دفن و فضای نگهداری آن از سایر دام ها جدا شود. کف قفس را با آب و آهک ضدعفونی کنید و از لباس های مخصوص برای کار در قفس استفاده کنید.


واکسیناسیون دام ها عاملی برای جلوگیری از شیوع سل است

این متخصص در تشریح دیگر راه های انتقال بیماری تبولیت گفت: تماس مستقیم با بافت های حیوانی آلوده مانند خون، ترشحات و زوج های مبتلا، دستکاری گوشت و لاشه دام های آلوده از جمله این راه هاست.

کریمی با ارائه راهکارهایی برای پیشگیری از تب مالت اذعان داشت: خودداری از مصرف لبنیات مشکوک و جوشاندن شیر قبل از مصرف، واکسیناسیون به موقع دام، ایجاد زیستگاه سالم برای دام، روشنایی مناسب اصطبل، خودداری از ورود گاو بدون سابقه واکسیناسیون مشخص، ضدعفونی. پیشگیری از دام، جداسازی دام های سقط شده از سایر دام ها، دفن بهداشتی جنین های سقط شده در عمق دو متری زمین و گزارش سقط جنین به دامپزشک از راهکارهای پیشگیری است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید