علائم کشنده سل را جدی بگیرید!/ درمان نابهنگام و بی توجهی در نهایت منجر به مرگ افراد می شود


ساعت: 11:54
تاریخ انتشار: 21.07.1401
کد خبر: 1903057

یک فوق تخصص آسم و آلرژی بر تشخیص زودهنگام بیماری «سل» تاکید کرد و گفت: هرگونه عدم درمان به موقع و بی توجهی به علائم این بیماری می تواند خطرناک و در نهایت منجر به مرگ بیماران شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دکتر حمیدرضا مرتضوی اتفاقی روز جهانی سل (21 مهر)، از بیماری سل به عنوان یک بیماری بیماری عفونی وی خاطرنشان کرد و افزود: عفونت «سل» می تواند همه اعضای بدن را درگیر کند اما شایع ترین آن درگیری ریه یا «سل ریوی» است.

وی افزود: تایپ کنید بیماری سل بسته به اینکه کدام عضو بدن را تحت تأثیر قرار می دهد متفاوت است. به عنوان مثال، اگر درگیری در استخوان ها باشد، به آن «سل استخوانی» و اگر بر سیستم عصبی تأثیر بگذارد، به آن مننژیت سلی می گویند.

مرتضوی گفت: اما در بین انواع سل، سل ریوی شایع ترین است زیرا با ورود باکتری های سل از طریق دستگاه تنفسی برای بدن، ریه ها به عنوان اولین عضو درگیر هستند.

این فوق تخصص آسم و آلرژی گفت: باکتری سل از طریق تنفس از فردی به فرد دیگر منتقل می شود و افراد برای انتقال آن نیاز به ماندن طولانی مدت در کنار بیمار دارند بنابراین اعضای خانواده بیمار تحرک بیشتری دارند. خطر عفونت و … این امکان وجود ندارد که بیمار سل در جامعه رفت و آمد کند و بتواند این بیماری را به افراد دیگر منتقل کند.

مرتضوی در خصوص علت بیماری سل گفت: این بیماری عمدتاً در مناطقی که سطح بهداشت پایینی دارند و همچنین در مناطقی که رطوبت بالایی دارند دیده می شود.

یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه تشخیص بیماری سل را در بیشتر مواقع دشوار دانست و گفت: علائم اولیه این بیماری شامل خستگی و بی حالی، سرفه، کاهش وزن، ترشح خلط، تب های طولانی مدت و تعریق است. ، و این میزان علائم است. و شباهت آن به سایر بیماری های تنفسی باعث می شود افراد کمتر به سل مشکوک شوند و به سرعت قابل تشخیص نباشد.

وی افزود: از سوی دیگر این علائم متفاوت باعث می شود افراد به بسیاری از پزشکان مراجعه کنند و نتوانند بیماری را به موقع تشخیص دهند.

عدم درمان به موقع و بی توجهی به سل در نهایت باعث مرگ افراد می شود

مرتضوی با بیان اینکه با پیشرفت بیماری درگیری ریه بیشتر می شود، اظهار داشت: در صورت عدم درمان به موقع و بی توجهی به افراد، عفونت می تواند بسیاری از اعضای بدن را درگیر کرده و در نهایت منجر به مرگ شود. در این راستا افراد باید از علائم اولیه بیماری آگاهی داشته باشند و در صورت داشتن این علائم بدون دلیل خاص یا سرفه های طولانی مدت (بیش از یک ماه) حتماً باید به پزشک مراجعه و تشخیص سل دو انجام دهند. معاینات لازم

این فوق تخصص آسم و آلرژی بیان کرد: در حال حاضر درمان های خوبی برای سل وجود دارد اما این درمان ها طولانی مدت است و بیمار باید نسبت به درمان صبور باشد.

مرتضوی خاطرنشان کرد: همچنین بسته به محل عفونت (ریه، سیستم عصبی، استخوان و…) نوع دارو و مدت درمان نیز متفاوت است.

وی افزود: در این میان موارد نادری وجود دارد که دیر به درمان پاسخ می دهد و به آن «سل مقاوم به دارو» می گویند.

دیدگاهتان را بنویسید